Gråa papper...

eyz

Trådstartare
Varför ges en häst med fullständig utländsk härstamning gråa papper i Sverige? :confused:
Jag förstår om ASVH inte vill sätta hästen som godkänd i sina register, men om en häst kan stambokföras med ”ofullständig härstamning, men godkänd tack vare goda prestationer” och få gula papper, så borde väl en häst med full utländsk stam få något ädlare papper än just grå..?

Skulle bara vilja ha det förklarat av någon kunnig. Får inget svar från ASVH.

Tack!

Det står om detta i senaste ( tror jag det var ) numret av Ridsport angående Irländska hästar och deras papper men även om hästar från baltstaterna. Tyckte att det var ett uttömmande svar så försök få tag på det numret så kanske du blir lite klokare i frågan :D

Ok.. tack för tipset!
Ska läsa så får vi väl se om även jag hänger med :smirk:

Utan att ha läst i ridsport så gissar jag att det handlar om hästar som kanske förvisso har "full" stam, men att deras förfäder inte tillhör de stamböcker som är godkända för svenska halvblod.

tycker också det är märkligt. Hade en rysk häst förut med fullt godkänd stam både i Ryssland och t ex Tyskland men i Sverige ville de sätta "okänd härtamning" på honom.
ASVH påstod t o m att de aldrig hört talas om rasen som är relativt populär i bl a Tyskland :mad:

Det roligaste var att denna häst var släkt med Edinburgh och han var hade ju minsann heeelt godkänd stam :confused: Kan det ha att göra med vem som höll i tyglarna kanske? :smirk:

Edinburg är väl ändå rysk Trakhener? Din häst kanske var korsat med raser som kan ingå i Trakhener, men inte fullt?

Varför ska ni prompt ha in hästarna som HALVBLOD som ju är en ras med vissa godkända raser att korsa in? Har man köpt en "udda ras" får man väl ta den smällen?

den rasen kan väl betecknas som halvblod eftersom den innehåller arab, fullblod, trakehner, hannoveranare och holsteiner. Vad gäller min häst så hade han (i Sverige) fullt godkänd stamtavla två led bak dvs alla hästar två led bak, då borde väl hans stamtavla varit godkänd? men nej...

Dessutom - det finns liksom ingen annanstans att regga dessa udda raser än ASVH - även om man skulle vilja.

2 led är ju inte godkänt, det är 3 led som behövs (4 om det är en hingst som ska godkännas).

ja men om alla hästarna två led bak är kända så är ju även hästarna längre bak det (det är så jag menar) det var bara just pappa och morfar typ som inte var "kända" namn :crazy:

För min del handlar det mest om "pappers-fåfänga", det ser och låter lite trist med grå papper, som en gatukorsning. Inget livsavgörande med andra ord.
Men eftersom det finns så många olika "icke-halvblods-raser" i Sverige just nu så kanske dessa raser skulle få en annan färg för att visa att de faktiskt HAR full stam, men inte är godkändt halvblod... :confused:
MIN fundering alltså.

Men... är stammen känd och man kan bevisa den, dvs blodtypa, så får man ju med namnen i papprena. Att FÄRGEN sen blir "fel" får man väl ta när man faktiskt inte har rasen man vill låtsas ha, eller?

vadå rasen man vill låtsas ha?? Vad menar du nu med detta?

Jag kan tala om för dig att vad gällde min häst så hade jag gladeligen behållt honom i ryskt register eftersom där hade han fina papper plus att just papprena var MYCKET snyggare.
Men tyvärr - för att få tävla här i Sverige var jag ju tvungen att regga om honom och som jag sa - ASVH var ju enda alternativet! Och jag skiter väl egentligen i färgen men självklart undrar man varför det är skillnad på folks och folks hästar??

Låtsas ha halvblod???
ursäkta men i mina öron låter du som en typisk halvblodssnobb. En fin häst är en fin häst oavsett stam. Men har man godkänd stam på sin häst vill man ju också att det syns i papprena inte för att man ska låtsas ha ett halvblod. Min häst är en korsning och jag köpte honom just därför men han är registrerad i ASVH som icke godkänd.

Jamen, om man blir upprörd över att hästen inte får godkända papper SOM HALVBLOD så har man ju missat poängen med det hela. Varför ska papprena säga att det är ett halvblod när det inte är det?

men herregud - förstår du fortfarande inte? Man reggar ju inte i ASVH för att man vill ha hästen som halvblod. Det finns INGET annat alternativ än ASVH. Hade det funnits en rasklubb för just den rasen så hade man för för fanken reggat där istället?

Jo jag fattar. Men VARFÖR kräva att få papper för en helt annan ras än den man köpt? Starta en egen rasförening vettja :D

Väldigt lätt att starta en rasklubb för en ras som det finns mindre än 10 indivier av i Sverige :crazy:
Dessutom är det ju inte "bara" att starta en rasförening heller... :crazy:

Och med tanke på att ha EN ras. Min nuvarande häst har en hannoveranare till pappa, holsteinare till morfar och trakehner till mormorsfar. Ändå räknas hon som svenskt halvblod :crazy: :confused:

Det beror ju på vilka stamböcker hästarna i stammen kommer ifrån. Alla är inte godkända som "halvblod".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Lite inspirerad av färgtråden på häst-avels började jag fundera på det där med hur människor ärver sin ögonfärg och genetiken runt det...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 061
Avel Satt och läste i några trådar och där dök det upp om gröna, gula och grå papper (finns det fler färger?). Försökte även söka efter svar...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 818
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar