R
Raderad medlem 6459
@Dressyrtjejen_97 Jag tror det är smartare om du visar en oredigerad bild för att avgöra din ögonfärg .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ditekt någon i familjen har något med "grönt" brukar de mest skumma färgkombinationerna dyka upp Så jag tror det är lugnt!Är du säker på att ni är helsyskon allihop?
Brunt är nämligen domnant så vitt jag vet och kan inte ligga dolt. Se filmen tidigare i tråden.
Menar absolut inget illa, men om man ska dra en parallell till hästarna så är det som att två fuxar får en brun avkomma.
Men jag vet att gener kan ligga gömda länge (flera generationer) och poppa upp rätt som det är. Det finns en sådan film på netflix som handlar om ett barn som föds av två "vita" föräldrar, de ser vita ut men har båda afrikanskt påbrå långt bak. De får ett barn som är mörkt brun i huden med affrohår, filmen utspelar sig under apartheidtiden i Sydafrika och handlar om alla problemen som uppstår när ingen tror att barnet är vitt, så hon får inte gå i skolan mm. Den ska vara verklighetsbaserad och familjen har funnits i verkligheten.
Ett föräldrapar som jag känner väl är brunögda "helsvenskar". Dom har fyra barn tillsammans och nr 3 är blåögd. Han liknar för övrigt båda sina föräldrar. Förklaringen är att båda föräldrarna har blåögdhet i släkten. Det är bara om någon som är brunögd är av rent brunögd släkt som det dominant. Förr trodde jag att afrokrull-hår var dominant också. Men en kompis i Oslo var gift med en Kenyansk man. Deras son har rakt hår!
Det man kommit fram till nu är väl att det inte bara är en gen (som man trodde förrut) som styr ögonfärgen utan flera. Så det är väl där oredan finns som ställer till detJag tror att det har att göra med genotyp och fenotyp. Dvs det är inte alltid de blåögda är så blåögda. Det kommer alltid in någon liten glidare om "grönt" och då tror jag inte att de är rent (bb) blåögda (som skolecemplet), utan då är det andra anlag som finns. Nu kommer någon hävda att jag svamlar och att det finns helt rent blåögda som fått brunögda barn. Men då är vi tillbaka på fenotyp och genotyp igen Då hade de något annat anlag också som vi inte uppfattat med blotta ögat!
Vi är två blåögda utan grönt i och alla våra barn är också blåögda. Min syster har blått i mitten och en brun ring runtom! Min mamma har gröna ögon, min pappa blå.
@Dressyrtjejen_97 Jag tror det är smartare om du visar en oredigerad bild för att avgöra din ögonfärg .
Ja det tror jag med. Men jag tror även att det finns de som nedärver i sin enklaste form också. Men hur många vet jag inte. Men det är tex få som föds blåögda där "alla i hela landet" har bruna ögon.Det man kommit fram till nu är väl att det inte bara är en gen (som man trodde förrut) som styr ögonfärgen utan flera. Så det är väl där oredan finns som ställer till det
(Observera att jag kan inte mer om detta än någon artikel jag läser då och då )
Just blåögdhet är tydligen en ny mutation som uppstod för ca 10 000 år sedan. Man tror tex att blåögda delar på en och samma förfader.Ja det tror jag med. Men jag tror även att det finns de som nedärver i sin enklaste form också. Men hur många vet jag inte. Men det är tex få som föds blåögda där "alla i hela landet" har bruna ögon.
Fast i och med att det är redigerat runt om uppfattar man ju den andra färgen annorlunda än den faktiskt är.Och som sagt, det är bara det svart/vita som är redigerat. Ögonfärgen är som den är IRL.
Tycker också att dina ögon ser ljust bruna ut.Lite inspirerad av färgtråden på häst-avels började jag fundera på det där med hur människor ärver sin ögonfärg och genetiken runt det.
Främsta anledningen till att jag funderar på det är att ingen i min släkt har kunnat förklara min ögonfärg. Jag har mörkgröna ögon. (Se bild nedan). Det finns ingen, varken på mammas eller pappas sida, som har eller har haft gröna ögon. Inte en enda släkting född på 1900-talet har haft det. Verkligen ingen. Utom jag. På pappas sida har alla haft blåa eller gråa ögon. På mammas sida har så gott som alla bruna av någon form (allt från mörkare bruna till "hasselnötsbruna"). De ytterst få på hennes sida som inte haft det har haft gråa ist.
Så, hur kan det då vara genetiskt möjligt att jag fått gröna? Är mina påstådda föräldrar inte mina riktiga?!
Har inte redigerat mer än att jag gjort svart-vitt runt om. Ja, det är en tjock grå "rand" ytterst.
[QUOTE="Girasol, post: 17888327, member: 16008"
Jag har sex syskon, båda föräldrar har blå ögon. Jag och mellansyster har gröna ögon. Två bröder och lillasyster har blå medan två brorsor har riktigt mörkbruna ögon.
Äh. I verkligheten upplevs de som ännu mer "guldfärgade"
Jisses... Jag har visst gått runt i 19 år och trott att jag haft gröna ögon fast jag inte haft det. My god.
Som Mary i Little house on the prairie!Min sambo och min son har den absolut vackraste ögonfärgen - de är typ violblå.
Ögonen på bilden du länkade till betraktar jag som bruna snarare än gröna
Hazel.Så bedöm själva
Jo, du har nog faktiskt rätt.Hazel.