Ögonen på bilden du länkade till betraktar jag som bruna snarare än grönaWhat?
Jag har haft mina mörkgröna ögon sedan jag var 2,5 år iaf...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ögonen på bilden du länkade till betraktar jag som bruna snarare än grönaWhat?
Jag har haft mina mörkgröna ögon sedan jag var 2,5 år iaf...
What?!?!Ögonen på bilden du länkade till betraktar jag som bruna snarare än gröna
Enligt bilden; jaHar jag bruna ögon?!
En färg upplevs väldigt olika beroende på vilka färger den omges av och jag gissar att det är möjligt att dina ögon framstår som grönare på en ickeredigerad bild. Jag skulle nog också kalla dina ögon bruna utifrån bilden du visar, men om det stämmer med gängse uppfattning om vad som är gröna respektive bruna ögon har jag ingen aning.What?!?!
Hela mitt liv har varit en lögn...Min världsbild....
Har jag bruna ögon?!
Nötbruna ögon har en ljusbrun färg och kallas även för hazel, guldfärgade och whiskyögon. Nötbruna ögon anses som ovanliga och är en kombination av brunt och grönt. Därför misstas oftast personer med nötbruna ögon för att vara brun eller grön ögda. Den dominerande färgen i ögat varierar från brun/guld till grön och färgen kan uppfattas olika när ögonen observeras i solljus. Detta beror på en kombination av Rayleigh-spridningoch en måttlig mängd melanin i iris.What?!?!
Hela mitt liv har varit en lögn...Min världsbild....
Har jag bruna ögon?!
En färg upplevs väldigt olika beroende på vilka färger den omges av och jag gissar att det är möjligt att dina ögon framstår som grönare på en ickeredigerad bild. Jag skulle nog också kalla dina ögon bruna utifrån bilden du visar, men om det stämmer med gängse uppfattning om vad som är gröna respektive bruna ögon har jag ingen aning.
Nötbruna ögon har en ljusbrun färg och kallas även för hazel, guldfärgade och whiskyögon. Nötbruna ögon anses som ovanliga och är en kombination av brunt och grönt. Därför misstas oftast personer med nötbruna ögon för att vara brun eller grön ögda. Den dominerande färgen i ögat varierar från brun/guld till grön och färgen kan uppfattas olika när ögonen observeras i solljus. Detta beror på en kombination av Rayleigh-spridningoch en måttlig mängd melanin i iris.
Finns mycket roligt/intressant att läsa här:
http://vetenskap.ifokus.se/articles/55ae47e7ce12c455f70013d8-sanningen-bakom-varan-ogonfarg
Intressant! Då kanske mina också räknas som nötbruna. Ska kolla i spegeln i morgon och läsa länken.Nötbruna ögon har en ljusbrun färg och kallas även för hazel, guldfärgade och whiskyögon. Nötbruna ögon anses som ovanliga och är en kombination av brunt och grönt. Därför misstas oftast personer med nötbruna ögon för att vara brun eller grön ögda. Den dominerande färgen i ögat varierar från brun/guld till grön och färgen kan uppfattas olika när ögonen observeras i solljus. Detta beror på en kombination av Rayleigh-spridningoch en måttlig mängd melanin i iris.
Finns mycket roligt/intressant att läsa här:
http://vetenskap.ifokus.se/articles/55ae47e7ce12c455f70013d8-sanningen-bakom-varan-ogonfarg
Jag tror också jag har nötbruna. Ibland ser dom gröna ut och ibland bruna.Intressant! Då kanske mina också räknas som nötbruna. Ska kolla i spegeln i morgon och läsa länken.
Jag har tre syskon, min mor har blå ögon o min far bruna, jag är den enda av syskonen som har fått bruna ögon.. får inte ihop de hela, då jag fått lära mig att brunt är dominant över blått.
Beroende på i vilket ljus man ser de varierar de från mörkt olivgröna till mörkt "guldfärgade"
Jag har tre syskon, min mor har blå ögon o min far bruna, jag är den enda av syskonen som har fått bruna ögon.. får inte ihop de hela, då jag fått lära mig att brunt är dominant över blått.
[QUOTE="Girasol, post: 17888327, member: 16008"
Jag har sex syskon, båda föräldrar har blå ögon. Jag och mellansyster har gröna ögon. Två bröder och lillasyster har blå medan två brorsor har riktigt mörkbruna ögon.
Jag tror att det har att göra med genotyp och fenotyp. Dvs det är inte alltid de blåögda är så blåögda. Det kommer alltid in någon liten glidare om "grönt" och då tror jag inte att de är rent (bb) blåögda (som skolecemplet), utan då är det andra anlag som finns. Nu kommer någon hävda att jag svamlar och att det finns helt rent blåögda som fått brunögda barn. Men då är vi tillbaka på fenotyp och genotyp igen Då hade de något annat anlag också som vi inte uppfattat med blotta ögat!Det här är en mycket förenklad förklaringsmodell när det kommer till ögonfärg. Det är lite olyckligt att den ofta används i undervisning eftersom det kan leda till just den frågeställningen som kommer även här i tråden : "hur kan jag ha bruna ögon när mina föräldrar har blåa ögon, är de verkligen mina föräldrar?"
Just ögonfärg har att göra med hur mycket av generna (det är flera inblandade i ögonfärg) som uttrycks, det är en glidande skala, också detta enkelt förklarat