På min hittar jag bara ett livsnummer oxå förutom registreringsnummer.
Är din tilläggs registrerad någon stans om det finns 2 olika registreringsnummer?
Är din tilläggs registrerad någon stans om det finns 2 olika registreringsnummer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är en polsk import.På min hittar jag bara ett livsnummer oxå förutom registreringsnummer.
Ja alltså har den gröna så har den gröna. Då kvittar det vad som ligger längre bak eftersom den haft mer än två generationer med stamboksförda hästar.Finns det något sätt att veta vem som har vilka papper, eller kvittar det om vi säger att hästen man ska avla på har gröna papper, även om det bakåt i leden kan finnas nått grått/vitt?
Ja, det är en polsk import.
Tror jag är något på spåren dock men inte helt säker, kan man använda t ex löpnumret och söka online för att se vilken färg hästen har på pappret?
Men om det är en import gäller inte de regler som vi har här.Ja, det är en polsk import.
Tror jag är något på spåren dock men inte helt säker, kan man använda t ex löpnumret och söka online för att se vilken färg hästen har på pappret?
Ah ok, då vet jag.Ja alltså har den gröna så har den gröna. Då kvittar det vad som ligger längre bak eftersom den haft mer än två generationer med stamboksförda hästar.
Vad gäller då?Men om det är en import gäller inte de regler som vi har här.
De stamboksregler som Polen har. De kan ju skilja sig från swb.Vad gäller då?
Så här står det i själva SWB-passet ang färgerna:
Grönt papper:
I svensk varmblodsavel fullt godkänd härstamning.
Vitt papper:
Fullständing varmblodshärstamning men ngt ej kvalificerat på moderns sida.
Gult papper:
Ofullständig härstamning men godkänd tack vare goda prestationer.
Grått papper:
Häst av varmblodstyp där ett eller flera led i härstamningen är ej kvalificirade.
Registreringsnumret står på allra första sidan. Överst står livsnummer, sedan namn och sist registreringsnummer.
De stamboksregler som Polen har. De kan ju skilja sig från swb.
Eller undrar du om den hade kunnat få gröna papper i Sverige?
Hästen är tilläggsregistrerad i Sverige, och om jag tolkat rätt hamnade det på raskod 04 om nu det numret som står på framsidan av passet är det rätta.De stamboksregler som Polen har. De kan ju skilja sig från swb.
Eller undrar du om den hade kunnat få gröna papper i Sverige?
Nej, SWB gör en egen värdering av stammen när hästar tilläggsregistreras i Sverige. T ex Oldenburg kräver fyra godkända led för gröna papper medan SWB bara kräver tre.
Fuskade och hittade i Blup (tog hjälp av för att kolla att det var rätt).Är hästen tilläggs registrerad SWB?
Om hästen är det så är det det nya numret som du ska titta på för att få reda på vilken färg hästen har i SWB.
Är hästens 4 sista mellan 1001 och 6000 ellerFuskade och hittade i Blup (tog hjälp av för att kolla att det var rätt).
Men nu blir jag fundersam, det verkar som det är raskod 04 men sen blir jag lite förvirrad, vet inte om jag hänger med. Det rör de fyra sista siffrorna, har försökt läsa i den "grekiska länken" men blir inte helt klok...
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201).
Hur räknas det?
Fuskade och hittade i Blup (tog hjälp av för att kolla att det var rätt).
Men nu blir jag fundersam, det verkar som det är raskod 04 men sen blir jag lite förvirrad, vet inte om jag hänger med. Det rör de fyra sista siffrorna, har försökt läsa i den "grekiska länken" men blir inte helt klok...
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001)
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201).
Hur räknas det?
Även om hästens pass är från Polen?En renrasig häst har raskod 04, men beroende på vilka fyra sista siffror den har kan du se vilken del av stamboken den tillhör och också "se" vilken färg den har på första sidan i sitt pass.
Ah, det var så de räknande, då verkar det som alla 4000-siffror tillhör den "gröna" delen?Är hästens 4 sista mellan 1001 och 6000 eller
mellan 6001 och 8200 eller
Högre än 8201