Raderat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gäller väl de flesta tyska förbund med?(Huvudstambok för danskt halvblod har rött pass)
Gäller väl de flesta tyska förbund med?
Precis så är det, jag upplever själv många gånger att folk verkar glömma bort att det inte är lika självklart för andra som för dom själva.Kan tyckas vara en självklarhet för den insatte, men man ska komma ihåg att långt ifrån alla är insatta.
Hej! Tänkte svara på ursprungsfrågan, men jag vet ingenting om SWB-avel.
De flesta raser har färgkoder och då är det sidorna i passet som har den färgen. De färger jag sett själv på pass är grön och grå - grön betyder helt godkänd stamtavla och hästen kommer få "gröna avkommor" förutsatt att den betäcks med en "grön häst", medan grått betyder att hästen inte är godkänd och kan inte få avkommor med grönt pass.
Våra hästar har följande färger på passet: shetlandsponnyn har mörkblått omslag på passet men själva sidorna är gröna. Ridponnyns pass inkl omslag är grått för ponnyn är inte godkänd, och på motsvarande sätt är hela passet grönt inkl omslag för travhästarna
Sanning med modifikation. Nordsvensk har ingen färgkodning på sina pass. Omslaget är visserligen blått, men det har inget med del av stamboken hästen är införd i att göra, och resterande sidor i passet är vita. En väns travhäst har ett pass med silverfärgat omslag och vita sidor och den har definitivt godkänd härstamning.
Nu tänkte jag med ge mig in här i krånglet med lite frågor
Jag har nyligen köpt ett sto, mamman till stoet har full stam medans pappan står som okänd. Vad för "papper" ska mitt sto då ha? Och sedan tycker jag det är konstigt att mamman till mitt sto finn på Blup, men där står det att hon inte har fått några avkommor? Finns aldrig "oäktingar" med på blup?
På BLUP ser du endast avkommor till ett sto om avkommorna är reggade i SWB, eftersom blup är ett statistikprogram SWB använder sig av.
Sedan kan jag endast svara för SWB's räkning när det gäller färgen på papprena - en häst som reggas i SWB med okänd fader får grå papper. Det betyder inte så mycket förutom att du inte kan deltaga i vissa årgångstävlingar, och att hästen inte kan få diplom på unghästvisning.
Nu tänkte jag med ge mig in här i krånglet med lite frågor
Jag har nyligen köpt ett sto, mamman till stoet har full stam medans pappan står som okänd. Vad för "papper" ska mitt sto då ha? Och sedan tycker jag det är konstigt att mamman till mitt sto finn på Blup, men där står det att hon inte har fått några avkommor? Finns aldrig "oäktingar" med på blup?
Om jag förstår det rätt är hon reggad i Svenska Hästavlesförbundet?Var är din häst registrerad?
Om jag förstår det rätt är hon reggad i Svenska Hästavelsförbundet?
Nu har jag inte läst hela tråden men jag har en fundering, om en hingst som är fullt reggas i annat förbund blir godkänd hingst i SWB blir hans papper gröna här eller blir det bara avkommorna? Bara en fundering för godkända hingsta är ju direktkvalificerade till breeders om jag fattat saken rätt. Kan godkända hingstar med grundregistrering i annat förbund vara med på SWB breeders nu även i 4-7-års?