De har nog lättat lite på många kristna samfund i Sverige som var betydligt konservativare för 30 år sedan. Extremismen verkar ha minskat väsentligt med de församlingar som ingår i equmenia-samfunden.Och definitivt inte i pingskyrkan heller! @Pegasus63
Jag har barndomsvänner som gått in och ut ur pingskyrkan och bytt mellan olika svenska frikyrkor beroende på hur de känt inför trosuppfattningen. Pingskyrkan har en hel del samarbete med andra kyrkor (inklusive svenska kyrkan), men framförallt är det skillnad mellan olika församlingar.
Statskyrkan däremot. Jag har en präst i vår lokala kyrka som inte hälsar eller pratar med kvinnor, medelålders man, Överhuvudtaget om han får välja. Han fungerar i det svenska samhället så vid behov kan han kommunicera med kvinnor. Han samarbetar med en annan präst som är kvinna, före detta journalist som ofta verbalt har förminskat och utövat härskartekniker mot honom. I sin roll som extremt konservativ religiös vänsterkantsfeminist ansåg hon sig tydligen ha rätt till att uppföra sig så. Vilken djvl soppa det är där alltså egentligen.
Vad jag vill ha sagt att extremt religiösa är mer lika oberoende religion. Islam eller kristendom. De ska hålla sig till sitt intresse religion och undanhållas från alltför mycket makt. Åsikter och inlägg ska de naturligtvis ha.