G

GaurdianAngel

Kan inte bestämma mig, så hur gör Ni?

När jag lägger ut ett godissök hemma, så tar det ju en stund för hundarna att leta reda på alla bitar. Gömmer oftast i nästan hela lght på ganska svåra ställen.

Men talar Ni om för hundarna när godiset är slut, eller får de springa där i 10 min extra och inse det själva?

Tycker det känns lite taskigt, men jag vet inte. När vi tränar/gör övningar annars så har jag alltid ett slutkommando. Så det känns lite som om man borde ha det även här.

Hur gör Ni?

Sv: Godissök

Jag brukar säga som jag gör när jag tränar, typ "nu är det slut!" Annars skulle min nog springa runt och söka hela natten!
Men tror inte det har så stor betydesle om man inte har något slut komando heller om man aldrig har börjat med det.

Jag säger "braaa" när sista godbiten är hittad. :)

Värst är ju ändå när det rullar in en godis under typ springan bakom spisen och hunden ser det... Då är det bara att lyckas få fram den, inte luras han av att avledas med en ny. :D

Jag har tänkt exakt samma tanke, men jag gör ofta godissök när han ska vara ensam hemma någon timme - då är det svårt att göra ett slutkommando.

Däremot när jag är med honom hemma, då avslutar jag genom att beröma honom!

Jag brukar säga "braa!" när hon hittat alla.

Tycker ni inte det är svårt att komma på gömställen?
Selma har lärt sig alla, så det tar ju inte lång tid förrän hon hittat alla godisar.. blir inte så mycket hjärngympa :p

Jo, men jag gömmer även små burkar med godis i och liknande. Jag har köpt många små små burkar som jag lägger i godis och så tar jag ett snöre som är ca 1½ m. Lägger i ena änden i burken och trycker på locket. Sedan tar jag burken och skjuter in under sängen, byrån eller annat svåråtkomligt ställe. Endast en snörstump ska sticka ut. Då har de lite att pyssla med, först ska de förstå att snöret så småningom leder till godis.

Har även gamla necenssärer med dragkedja. Lägger i godis och så får de försöka lista ut hur man får upp dragkedjan. Funkar inte på hundar som gärna sliter sönder. :D

Godis i en 1½ l läskflaska kan man trycka ner. Då har de lite att göra för att få ut godiset.

Finns massor av olika saker man kan gömma. Jag lägger inte bara godiset löst, det blir för lätt efter ett tag.

Ah.. Smart, men tyvärr funkar det inte på massaker-Selma. :D

Nä, du får träna in att man öppnar fint och inte genom att tugga sig igenom necenssärer och burkar. Annars får Du börja med sådana där gamla matlådor i plåt. :angel:

Ja det får vi träna på.
Tänkte också på plåtburkar, men de skramlar väl för mycket. :D Fast då får hon ju träna på det också :D

Haha...Chilla är precis likadan :D Om jag gömmer något inuti en t.ex. necessär eller plastburk så gör hon allt hon kan för att slita sönder. Vi kan inte ha pipleksaker heller för dom biter hon hål i på nolltid :smirk: Det bästa hon vet är att få slita sönder mjukisdjur och dra ut allt roligt vadd (mindre kul att städa upp :crazy: ).Jag är bara glad att hon slutat äta upp andra saker som t.ex mobiltelefoner, skor o.s.v. :angel:

Precis, det är ju förstörandet som är roligt och inte godiset.. Kommer ihåg när jag la godis under en uppochner-vänd plastburk. Selma kämpade som bara den och till slut vände hon på den. Jag stod och tittade och trodde hon skulle ta godisen.. Men hon var helt överlycklig för att hon kunde bita tag i burken och springa iväg med den och ha sönder den ännu mer. :D

Haha, ja mjukisdjur får inte leva länge..

Våra hundar verkar gilla samma saker. :D Selma har också tuggat sönder mobiler och skor.. häromdagen plockade hon ut massa stoppning från pappas fåtölj. :o Och hon ska föreställa vuxen! :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 114
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka