Godis fråga

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare LiviaFilippa
  • Startdatum Startdatum
Nej jag vet att godis och läsk inte inne håller såmycket som man be höver och så! Men lika som att det är ju okej om man äter pizza eller nånting som middag ibland även fast det inte är det mest närings rika så borde det väl vara okej att äta godis som kvälls fika nångång ibland om man vill det?
Och det är svårt för att o lika personer säger o lika även som jobbar med blandannat sånt.
Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar.

Pizza = mat. Mat är alltid okej att äta.
Godis = något utöver det man egentligen ska äta.

Jag tycker inte att det är en bra idé att byta ut kvällsfikat mot godis, faktiskt.

Om jag träffat nån vän och t.ex ätit godis och druckit läsk så äter jag ändå t.ex en smörgås och dricker te på kvällen. Jag vet att jag mår bättre av att hålla ett jämnare blodsocker. Godis ger snabb blodsockertopp men en lika djup dal efter en stund.
Vanlig mat jämnar ut det.

Okej men man ska ju också äta det man är sugen på. Alltså det blir bara konstigt tycker jag för annars om man måste vara SÅ petig så blir det ju nästan mera är stört motför om man kan göra mera för hur man känner.
Jag har anpassat mig efter det min kropp mår bäst av :)

Äter godis rätt ofta (eftersom det är gott), men inga stora mängder i taget så det "stör" inte den vanliga maten, om du förstår vad jag menar.

Ja alltså jag fattar hur du menar! Men i vanliga fall så har inte jag SÅ pet noga schema nu längre för att jag inte be höver det. Så därför ville jag veta vad som är såkallat normalt för andra för jag undrar om andra vanliga personer som inte har nån ät störning är SÅ noga eller om dom tillexempel tycker att det är okej att hoppa över nåt mellan mål eller äta lite mindre om dom åt godis innan. Eller om man tillexempel inte äter mera än kanske 3 godisar för att då tycker man att det blir förmycket eller nåt.
Med tanke på att du verkar må väldigt dåligt just nu tror jag det är extra viktigt att inte vika av från schemat <3

3 godisar är jättelite i vilken situation som helst och att hoppa över mål är kanske val vi kan göra men det betyder inte att det är bra för oss. Jag har gjort det och kommer säkert göra det igen men jag ångrar mig varje gång för att kroppen inte mår bra av det.

Förstår att det blir komplicerat men matschemat är för din skull, att du inte ska behöva ta beslut när du har problem med maten utan följa det. Lätt annars att börja argumentera med sig själv att "jag åt ju en frukt extra idag eller tog mer av lunchen så nu behöver jag inte äta middag" och liknande, farligt med ätstörningstänk :heart Friska personer kan klara sig utan att följa scheman och anpassa lite mer men många skulle må bättre att äta mer regelbundet.
Men då blir det ju lite som att man måste hålla kvar är störningen föralltid?
För som exempel om nån som aldrig hade haft nån är störning sa att den inte var hungrig på kvällen för att den hade ätit godis. Så tror jag inte att det hade blivit nån disskution om det utan det hade nog varit okej då. Bara såklart att den inte började hoppa över flera gånger och så! Men om det var bara en gång.
Och iallafall som dom brukar säga där jag bor är att typ 90 % ska vara närings rik mat så är det okej att välja lite mindre närings rika saker ibland. Så tillexempel om man fikar med nån så är det okej att kanske räkna en bulle och dricka varm choklad som mellan mål även fast det inte är exakt rätt tid eller så. Och det låter ju mera som friskt och normalt tycker jag.

Jag äter oftast sötsaker efter måltid (för att jag är sådan?). Och då kan det bli en näve eller två av godis.

Ibland kan jag äta mycket mer godis (vi pratar 200-400g) istället för lunch. För jag är vuxen och är man vuxen får man ibland göra dumma saker :p. Men det händer bara någon gång om året.

Jag äter inte mindre 'vanlig mat' för att jag har ätit/ska äta något sött/snacks.

Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker.
Men om ni skulle äta godis och dricka läsk som inte var light utan vanlig. Och det skulle inte vara som ett mellan mål eller nånting utan ni skulle vara göra det ändå som extra bara för att ni ville om ni fattar hur jag menar.
Ungefär hur mycket godis skulle ni tycka att var normalt då? Och jag VET att normalt är o lika för alla så det be höver ni inte skriva! Utan jag bara undrar hur NI tycker!
Och även om ni skulle tillexempel räkna att ni be hövde äta lite mindre lunch eller middag tillexempel om ni åt mer än x godisar?
Somsagt jag bara vill veta hur andra tänker om det! ❤️
Och som exempel så kanske det var dumle tillexempel bara för och jäm föra med nåt.
Jag ändrar inte min övriga kost om jag äter godis. Så om du äter godis än dag så äter du dina andra måltider i samma storlek som annars.

Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar.

Pizza = mat. Mat är alltid okej att äta.
Godis = något utöver det man egentligen ska äta.

Jag tycker inte att det är en bra idé att byta ut kvällsfikat mot godis, faktiskt.

Om jag träffat nån vän och t.ex ätit godis och druckit läsk så äter jag ändå t.ex en smörgås och dricker te på kvällen. Jag vet att jag mår bättre av att hålla ett jämnare blodsocker. Godis ger snabb blodsockertopp men en lika djup dal efter en stund.
Vanlig mat jämnar ut det.
Ja såklart så är pizza mat och mat är bra! Men det är ju inte lika närings rikt som tillexempel fisk och potatis och sås och sallad. Utan pizza kanske har lite mindre närings ämnen men man måste ju inte bara äta jätte bra och nyttig mat. Men man kanske inte skulle må såbra om man BARA åt pizza alltid tillexempel.
Men ja det var därför jag undrade det hur andra gör om man tillexempel brukar äta kvälls fika men man är inte hungrig för att man åt godis innan. Men inte att man tänkte att man skulle byta ut kvälls fikat utan att man bara var sugen på godis DÅ.
Men förmig så blir det lite som att det är dåligt att lyssna på om man är sugen på godis då för då blir det som ett straff sen ändå eller hur jag ska förklara.

Jag har anpassat mig efter det min kropp mår bäst av :)

Äter godis rätt ofta (eftersom det är gott), men inga stora mängder i taget så det "stör" inte den vanliga maten, om du förstår vad jag menar.
Ja jag fattar vad du menar! Men om du tillexempel skulle äta godis då för att du ville bara hurmycket UNGEFÄR skulle du äta då så det inte störde den vanliga maten?

Med tanke på att du verkar må väldigt dåligt just nu tror jag det är extra viktigt att inte vika av från schemat :heart

3 godisar är jättelite i vilken situation som helst och att hoppa över mål är kanske val vi kan göra men det betyder inte att det är bra för oss. Jag har gjort det och kommer säkert göra det igen men jag ångrar mig varje gång för att kroppen inte mår bra av det.
Ja alltså jag skrev bara tre godisar som ett exempel! Så jag menade inte att jag tycker att tre godisar borde vara lagom istället för kvälls fika eller nånting.

Jag äter oftast sötsaker efter måltid (för att jag är sådan?). Och då kan det bli en näve eller två av godis.

Ibland kan jag äta mycket mer godis (vi pratar 200-400g) istället för lunch. För jag är vuxen och är man vuxen får man ibland göra dumma saker :p. Men det händer bara någon gång om året.

Jag äter inte mindre 'vanlig mat' för att jag har ätit/ska äta något sött/snacks.
Okej tack för ditt svar också!

Jag ändrar inte min övriga kost om jag äter godis. Så om du äter godis än dag så äter du dina andra måltider i samma storlek som annars.
Okej! Är du aldrig mätt av tillexempel godis då så att du heltenkelt inte är så hungrig när du ska äta mat eller kanske nåt mellan mål eller nånting?

Okej!
Men som det var förmig då att jag hade besök efter middagen och före kvälls fika tiden. Då skulle jag ha be hövt säga typ Nej tyvär jag kan inte dricka jul must eller äta godis för jag måste äta kvälls fika senare men snällt att du tänkte på mig.
Alltså det känns ju inte som så normalt eller hur jag ska säga? Utan det är väl mera normalt då om man äter det för att man vill det och sen ser man OM man är hungrig när det är kvälls fika?

Det händer att jag tackar nej till godis i det läget. Personen som bjuder gör det ju för att de vill en väl, och om att inte äta godis är det som är bäst för en själv i det läget är det inget konstigt med det. Oftast äter jag lite godis, ibland äter jag massor, men det jag inte gör är att hoppa över mat.

Även om jag inte är direkt hungrig eller sugen på mat efter att ha ätit godis så brukar jag kunna äta ändå när jag väl börjat. "Mättnadskänslan" efter godis är liksom falsk. Hoppar jag över mat eller mellanmål när jag egentligen skulle ha ätit så brukar det straffa sig senare: jag sover sämre, blir hungrig vid "fel tid" (tex när jag har möten på jobbet och flera timmar tills jag kan äta ordentligt igen). Jag kan helt klart se att jag mår sämre psykiskt om jag inte äter ordentligt, hjärnan orkar inte utan vettigt bränsle. Det blir inte bra.

(Och om jag faktiskt tänker att jag "borde" äta mindre mat pga av godiset så ser jag det mest som ett tecken på att man inte har en bra relation till mat, och inte som något jag vill ska få plats i mina tankar.)

Jag brukar inte byta ut måltider om jag ätit godis etc. Jag måste äta ngt matigt på kvällen innan jag ska sova för att kunna ta min medicin.
Om jag vill ha godis, kakor eller snacks så äter jag det. Jag gillar att äta gott och gör det. Eftersom jag haft anorexi är jag noga med att inte börja tänka i banorna att byta ut måltider och räkna kcal tex.
Det kan ibland hända att jag inte hunnit äta om jag jobbar mkt tex. Men jag vet att det inte är bra och försöker undvika det så gott det går. Ofta äter jag då extra efter en sån grej. Nu var det ju ett tag sen jag var sjuk i anorexin. Men jag vill göra allt jag bara kan för att inte hamna där igen.

Det händer att jag tackar nej till godis i det läget. Personen som bjuder gör det ju för att de vill en väl, och om att inte äta godis är det som är bäst för en själv i det läget är det inget konstigt med det. Oftast äter jag lite godis, ibland äter jag massor, men det jag inte gör är att hoppa över mat.

Även om jag inte är direkt hungrig eller sugen på mat efter att ha ätit godis så brukar jag kunna äta ändå när jag väl börjat. "Mättnadskänslan" efter godis är liksom falsk. Hoppar jag över mat eller mellanmål när jag egentligen skulle ha ätit så brukar det straffa sig senare: jag sover sämre, blir hungrig vid "fel tid" (tex när jag har möten på jobbet och flera timmar tills jag kan äta ordentligt igen). Jag kan helt klart se att jag mår sämre psykiskt om jag inte äter ordentligt, hjärnan orkar inte utan vettigt bränsle. Det blir inte bra.

(Och om jag faktiskt tänker att jag "borde" äta mindre mat pga av godiset så ser jag det mest som ett tecken på att man inte har en bra relation till mat, och inte som något jag vill ska få plats i mina tankar.)
Okej. Men jag VILLE inte tacka nej då och jag tycker att det nästan är mera ät stört på ett sätt om man inte kan äta godis fast man VILL det bara för att man MÅSTE äta nåtannat senare. Om ni fattar hur jag menar.
Men ja alla tycker såklart o lika och inget är nog rätt eller fel!
Och ja jag vet också att hjärnan be höver bra bränsle och så. Men det är ju inte DÅLIGT att äta godis ibland bara för det.

Jag brukar inte byta ut måltider om jag ätit godis etc. Jag måste äta ngt matigt på kvällen innan jag ska sova för att kunna ta min medicin.
Om jag vill ha godis, kakor eller snacks så äter jag det. Jag gillar att äta gott och gör det. Eftersom jag haft anorexi är jag noga med att inte börja tänka i banorna att byta ut måltider och räkna kcal tex.
Det kan ibland hända att jag inte hunnit äta om jag jobbar mkt tex. Men jag vet att det inte är bra och försöker undvika det så gott det går. Ofta äter jag då extra efter en sån grej. Nu var det ju ett tag sen jag var sjuk i anorexin. Men jag vill göra allt jag bara kan för att inte hamna där igen.
Okej.

Okej. Men jag VILLE inte tacka nej då och jag tycker att det nästan är mera ät stört på ett sätt om man inte kan äta godis fast man VILL det bara för att man MÅSTE äta nåtannat senare. Om ni fattar hur jag menar.
Men ja alla tycker såklart o lika och inget är nog rätt eller fel!
Och ja jag vet också att hjärnan be höver bra bränsle och så. Men det är ju inte DÅLIGT att äta godis ibland bara för det.

I det läget äter jag så mycket jag känner för. Sen äter jag min mat/mitt mellanmål också. Det är det absolut vanligaste, eftersom jag är en godisråtta. :d

Möjligen kan jag byta ut maten/mellanmålet mot något som känns lite mindre "tungt", tex äggröra istället för korv. Men det är fortfarande mat i en för mig normal portion. :)

Det som blir "tvingande" för mig är alltså att jag måste stoppa i mig något som jag vet att min kropp mår bra av. Jag tar väldigt sällan bort saker ur mitt "matschema", utan om jag behöver "tvinga" mig själv till något så är det att pilla i mig det där mellanmålet eller den där portionen mat ändå. För jag vet att jag behöver den i längden.

I det läget äter jag så mycket jag känner för. Sen äter jag min mat/mitt mellanmål också. Det är det absolut vanligaste, eftersom jag är en godisråtta. :d

Möjligen kan jag byta ut maten/mellanmålet mot något som känns lite mindre "tungt", tex äggröra istället för korv. Men det är fortfarande mat i en för mig normal portion. :)
Okej. Det var iprincip det som jag ville få göra också att kanske äta nåtannat kvälls fika eller kanske lite mindre eller nånting men det var inte okej.

Tack för ditt svar också! Vet du inte alls hur mycket som du skulle tycka att det var normalt? Alltså kanske ungefär 2-3 godisar eller 5 eller 10 eller så. Även fast det såklart kan vara o lika också från o lika gånger!
Nej, jag räknar inte alls. Det beror helt på hur sugen jag är, om det är gott godis, hur mycket det finns och hur mycket tid jag har. Oftast blir det kanske 2-10 bitar åt gången, men om jag t.ex. sitter flera timmar på tråkigt möte och godiset är gott kan det bli mycket mer.

Jag brukar aldrig äta mindre mat för att jag ätit godis. Godsaker njuter jag mest av efter maten, det är inte lika gott när jag är hungrig och egentligen borde äta mat. Om jag äter mycket godis alldeles före maten brukar jag börja känna mig konstig av godis innan jag känner mig direkt mätt, och den känslan brukar försvinna om jag äter riktig mat/mellanmål även om jag inte riktigt är sugen på det.
Om någon bjuder på godis alldeles före maten så äter jag lite lagom då och sparar resten till efteråt. Tar jag 5-10 godisbitar och en flaska läsk kommer jag ändå vara hungrig på nolltid och kunna äta mat normalt.

Det är en balansgång att lära sig lyssna på vad kroppen vill ha, och att vänja kroppen vid att vilja ha sånt som är bra för den. Ofta lär man sig av erfarenheten i vilka lägen man ska göra som kroppen vill, och i vilka lägen man ska "tvinga" den att göra sådant som man vet är bra i längden.

Liknande trådar

L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 767
Senast: LiviaFilippa
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 631
Senast: hastflicka
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar