L
LiviaFilippa
Ja men det är flera saker som gör så detdär inte gäller exakt så förmig.@EmmaFilippa Jag tänker precis som @Masqueradee ovan, att det finns en plan för dig. Det som jag blir lite fundersam över är att du inte verkar så informerad om planen och varför det är viktigt att du äter även sådant som du tycker är jobbigt att äta. Jag skulle råda dig att be om ett samtal om detta så att det är klart och tydligt för dig hur du tänker.
Det finns flera olika typer av behandlingsprogram vid ätstörningar. Ofta (eller kanske till och med alltid) så ingår det att äta livsmedel som man faktiskt får ångest av att äta (se t.ex. mandometermetoden), och att lära sig äta normalt, dvs. såväl huvudmål, som mellanmål och godis/kakor/läsk utan att få ångest eller tänka på vad som behöver plockas bort. Att plocka bort mellanmål för att man äter godis är med andra ord inte aktuellt för den som genomgår behandling för ätstörning, särskilt inte för den som är underviktig. Det kommer du så klart att kunna göra så småningom, men så länge du känner att ätstörningen triggas av att du inte får skippa mellanmålet om du har ätit godis (oavsett hur mycket) så är det inte aktuellt. Hur skitjobbigt det än är.
Jag tycker att det är viktigt att du är informerad om hur man har tänkt kring din behandling. Mitt råd är därför att fråga om det.
Så detförsta är att jag är INTE under viktig.
Och detandra är att jag får inte ångest för nåt speciellt livs medel eller nånting sånt.
Och det tredje är att jag är INTE på bup pågrund av ät störningen och det är INTE nån särskild plan förmig om ät störningen. Utan domhär skit noga reglerna på bup är INTE som reglerna som jag har annars i vanliga fall.