L
LiviaFilippa
Fast jag har inte skrivit hurmånga godisar jag åt utan jag skrev tre som ett exempel bara. Jag kanske likagärna åt 7 godisar eller 20.Och förhoppningsvis så kommer du i framtiden inte behöva hålla scheman på det här viset, men nu är det ett steg mot att du ska bli frisk
Jag tycker inte det är mer stört att hålla på schemat faktiskt. Schemat är satt för att du ska få i dig näring och få rutiner på mat. Om det är ok för dig att hoppa över kvällsmålet för att du åt tre bitar godis och julmust nu är det lätt att tänka att det är ok att äta två bitar godis och julmust och skippa. Sen en bit godis och julmust och skippa. Sen bara julmust och skippa. Vatten och skippa. Och sen börja hamna i sådana fällor, vilket ju är precis där ingen vill att du ska hamna. Tanken med scheman är ju att du ska få näring och rutiner, och när du börjar ”köpslå” och förhandla med dig själv om måltider fortsätter det inte gå åt rätt håll.
Det är svårt att jämföra vad människor utan ätstörningar tänker och kan göra. Mitt knä håller inte för att springa som vanligt just nu, då försöker jag inte jämföra mig med de med helt friska knän som kan springa i princip hur de vill. Jag får göra mina rehabövningar och springa korta pass, tills det är bättre. Jag tror du får försöka ställa in dig på något sådant tankesätt.
Och alltså jag har haft skit noga mat scheman LÄNGE! Så det är inte att jag ne höver FÅ rutiner på mat och så utan jag har redan det.
Men som nu så har jag fort farande bra rutiner och så men inte SÅ pet noga. Utan jag kan välja mera själv om jag be höver mycket mellis eller lite mindre den dagen tillexempel så jag är mera van med det och JAG tycker att det är mera som friskare. Så i vanliga fall skulle det inte vara konstigt ifall jag hade ätit godis och läsk extra mellan middag och kvälls fika så jag kanske hade ätit lite mindre kvälls fika den dagen.
Men justnu så är jag på bup och här är dom SKIT petiga och FÖRMIG så känns det som att backa mera så jag inte kan äta enenda godis bit eller ett glas läsk eller en frukt eller nånting om det inte är i mat schemat. Och jag tycker att det blir mera ät stört och mera som ett tvång då.