Jag skulle nog säga att en övervägande majoritet av personer i min närhet har matscheman som de följer varje dag. Med det sagt tror jag inte att många ser det som ett tvång eller schema, utan snarare ett verktyg eller rutin för att orka med dagen. Ofta frukost, lunch och middag samt mellanmål efter behov. Jag äter gärna mellanmål på förmiddagen (6h mellan frukost och lunch är alldeles för långt) för annars presterar jag inte bra på jobbet.
När det gäller godis och mättnadskänsla så har det hänt mig flera gånger att jag råkat överäta och blivit "mätt" eller snarare illamående. Då har jag varit noggrann med att äta ändå och allt som oftast har jag börjat må bättre för magen har fått något annat att jobba med
Min kropps behov varierar dessutom otroligt över en månad. Veckan innan mens har jag nästan inget stopp, äter och en halvtimme senare kurrar magen typ. Så då är jag ännu mer noggrann med mina mellanmål för att underhålla kroppen. I år har kroppen även bestämt sig för ett otroligt sötsug veckan efter mens, så då stillar jag det med att ha en påse med sura nappar hemma som jag betar mig igenom under den veckan vid behov.
Det jag vill säga med inlägget är att du aldrig kommer få ett enhetligt svar med vad som är "normalt", om man ska ha scheman eller ej, om mat äta efter godis eller så för bara för mig varierar allt över bara en månad
summa summarum är dock: många har matrutiner som ser lika dana ut varje dag för att orka med och må bra, de flesta äter godis mellan dessa måltider men grunden är ändå mat som inte ersätts av godis. Och här har du en som mår bättre av att äta något med mer substans efter att ha ätit godis även om jag mår illa/är mätt.