Först mammas underbart goda smörgåstårta
och sen tacos
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske udda men....
fiskbullar i en stark currysås toppat med räkor. Serveras med pressad potatis.
Det vattnas i munnen bara av att skriva det.
Skyller helt på dig att jag googlade och hittade en vegansk version.. Så gott det låter!Bulgogi. Tillhörande namul kan varieras i det oändliga.
Skyller helt på dig att jag googlade och hittade en vegansk version.. Så gott det låter!
Kommer bli mat i helgen.
Låter som att jag måste utforska koreansk mat. Bara ätit det på restaurang, men aldrig lagar hemma. Det får det bli ändring på.Namul (små side-dishes man äter till), är sjukt gott och kan varieras i det oändliga. Mina favoriter är sjögrässallad, mungbönor, kimchi (av alla olika slags grönsaker även om kinakål är vanligast), böngroddar, koreansk gurksallad. Smakerna är oftast baserade på vitlök, sesamolja/frön, sojasås, koreansk rödpeppar, vinäger och koreansk chilipasta. Kan anpassas till hur stark eller mild man vill ha dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Namul
Låter som att jag måste utforska koreansk mat. Bara ätit det på restaurang, men aldrig lagar hemma. Det får det bli ändring på.![]()
Blir en spännande tid framöver då. Jag gillar hackande och pysslande i köket.Gör det! Det är ett ganska robust kök med grönsaker (ofta syrade) och ris som bas, med relativt lite kött eftersom det var för dyrt för allmänheten. Mycket vitlök, sesamolja/frö, soja, vinäger och koreansk rödpeppar och gouchang - koreansk chilipasta som smaksättning, så det blir, starkt, sött, surt, salt. Det mesta är lätt att laga förutom att det blir en del skärande och hackande. Köp ett kvalitetsris och om du har en riskokare är det bra att använda.
Koreansk mat är jättegod! Rekommenderar Maangchi youtubekanal för recept — det är mat från grunden, så ingen snabbmat, men väldigt gott. Får du tag på riktig kimchi (inte konserver), så är det enkelt att dra ihop en snabb middag med kimchi som bas. T ex ris, stekt bladspenat med sesamolja, panerad tofu eller stekt ägg och kimchi. Eller woka strimlat fläskkött, vitlök, purjo och kimchi, lite socker, soja och sesamolja på, och ris till.Låter som att jag måste utforska koreansk mat. Bara ätit det på restaurang, men aldrig lagar hemma. Det får det bli ändring på.![]()