Glucosamin, bra?

Sv: Glucosamin, bra?

Tycker flexijoint innehåller för lite glukosamin för att vara prisvärt. Rekomenderad dos till stor häst ger bara 3 g, borde troligen vara 10g.
PL
 
Sv: Glucosamin, bra?

peter_lundin skrev:
Tycker flexijoint innehåller för lite glukosamin för att vara prisvärt. Rekomenderad dos till stor häst ger bara 3 g, borde troligen vara 10g.
PL

Fasiken gjorde jag av den länken då.. Hittade ju en länk där man försökt få fram dosen som krävs vid oral tillförsel. Ska söka.

Flexin hamnar UNDER det ja, men som sagt jag såg så STORA skillnader med flexin så jag byter inte. Sen om det är glukosaminet eller hajbrosket som ger skillnad kan man ju diskutera. Men som sagt, skillnad blir det och skillnad är det och det räcker för mig. Men vill man åt ffa glukosaminet är det bättre (och billigare) att köpa rent.

Ska leta rätt på det där jag letade fram om dos, återkommer.
 
Sv: Glucosamin, bra?

Klipper in vad jag skrev när vi sist diskuterade saken (så DU har redan läst det, men andra kanske inte har).. Citaten på engelska är från en sida jag för stunden glömt adressen till men kan leta upp..

(The size of the loading dose is another contentious issue. It would appear that 2.0grams glucosamine/100Kgs bodyweight (10grams/adult horse) is the minimum dose necessary to achieve significant levels in the cartilage. This dose rate is in line with the recommended human dosage (1600mg/80Kg adult) and ensures sufficient glucosamine passes through the liver unaltered.)

Min herre väger btw strax under 400 kg (vet inte exakt, de skrev ingenstans vad han vägde *mutter* Ska väga på ÅB) så det ger då knappt 8 gram i boostersdos för honom. Vilket är mindre än han fått (han har ju fått drygt hälften). Men det var efter att ha läst den där sidan (m fl) som jag utan att oroa mig vågade dubbla.

Och det där att 2 gram/100 kg häst rek som MINSTA loading dose gör att jag inte är så säker på attd et är glukosaminet allena (det är ju det det pratas om på sidan) som är det som gett effekt, och ger ytterligare stöd åt mitt beslut att inte prova byta.

Det står ju dock ingenting om vad underhållsdosen sen ska ligga på, vilket hade varit intressant. När man väl gett loadingdose (minst 2 gr/100 kgkroppsvikt, räcker det då med att man ger lägre dos, dvs en lägre dos när ut till lederna? Hur mkt lägre isf? På människor går man ju ner på underhållsdos som ju då är en dos som ger UNDER terapeutisk nivå eg om man ska hårddra det. Men det fungerar likförbaskat) Det som står är: "Glucosamine administered orally is well absorbed from the gut.

At high dose rates (>10000mg/500Kg) a significant amount of glucosamine escapes breakdown in the liver and reaches the cartilage where it is available for GAG production. [....]
Orally administered glutamine, especially in doses as low as 300-600mg/500Kg, does not reach the cartilage in high enough concentrations to have an effect on GAG production." Men det säger ju eg inte spec mkt tyvärr.

Däremot tyckte jag det var rätt intressant att de ansåg att de 'nya' preparaten som inte inhåller glukosamin & kondriotin utan dess beståndsdelar (dvs nedbrytet i mindre molekyler) som i t ex Cortaflex med största sannolikhet är helt betydelselöst, och man får det lika väl (eller snarare inte väl) från gräs, hö, lucern, alfalfa etc. Dvs TVÄRTEMOT vad Cortaflex anser/påstår..

Men, jag har som sagt ingen hållbar förklaring till varför jag såg den effekt jag såg. Om det är för att han är väldigt 'mottaglig' för glukosamin även i mindre dos än loading dose (och isf - VARFÖR är han dåd et?), om det är kombinationen av två eller flera av ingredienserna eller om det är en annan ingrediens allena än glukosaminet. Men då kommer följdfrågan varför har man inte lyckats bevisa att den ingrediensen allena ger resultat då? Det är eg bara en hel radda obesvarade frågor ställt mot ett faktum som är svårt att blunda för, och rent strikt skulle det lika gärna kunna vara att just den veckan blåste det från sydost och det förde med sig X och Y-partiklar som han inhalaerade och.. Ja du fattar, alla teorier är eg lika troliga eller otroliga.

Sen undrar jag lite varför det inte forskats ORDENTLIGT. Men tanke på hur enormt mycket pengar det ligger i nischen ledtillskott borde tillverkarna SLÅSS om att få fram en oberoende, vetenskapligt korrekt forskning, ochd et lär inte saknas tillräckligt antal frivilliga patienter (hästägare som ställer sina hästar till förfogande heller). Det ligger ju nära till hands att undra om inte tillverkarna i sina små hobbystudier insett att det inte håller för en nogrannare granskning, och hellre än att ta den smällen (och förlora kunde och i sin tur inkomster) så friserar de sin hobbyforskning och säljer på reklam (som t ex Cortaflex, deras studier de skryter om innefattade 12 hästar och var så långt ifrån vetenskapligt korrekt man kan komma).

Men den tillverkare som lyckas få fram ett preparat som håller för en närmare granskning kan skratta hela vägen till baken, och jag tror inte det finns en enda hästägare som inte skulle uppskatta att få FAKTA. Ändå kommer det inte till stånd, och jag köper inte pengaargumentet allena, det ligger för mkt pengar i ledtillskottsdjungeln och det är ju en stoor skattkista med pengar för den som klarar att ta fram ett preparat som HAR effekt. SÅ det borde finnas en enorm vilja att satsa pengar.. Om det nu inte är så att de (tillv) VET vad resultatet skulle bli


Och samtidigt har man då det att X antal hästägare HAR sett effekt. men av VAD? Fördelen med hästar är ju att DE inte vet vad vi stoppar i dem, och visst att hästägarens förväntningar är en felkälla (likväl som man kan stirra fram en hälta som inte finns så kan man stirra BORT en hälta som finns om man bara vill tillräckligt gärna) så är det i flera fall för stor skillnad för det bara ska vara överförda förväntningar från hästägaren.

Nu blir jag ju snart yr i huvudet och ska sluta babbla, men jag kan inte släppa det där att om det nu ÄR så jäkla mirakulöst som många (cortaflex t ex) påstår, varför BEVISAR de då inte det, tar 98% av marknadsandelen och blir snorrika? It maskes no sense.. Lika lite som det makes sense att det fungerar på vissa hästar fast man kan fundera om det verkligen borde göra det om man tittar på det på papper.

Det är väl inte meningen att man ska förstå allt, men det finns ändå så mycket många mer svar att hämta men ingen vill sticka in handen i getingboet.. Sen kan man undra varf vissa veterinärer säljer vissa ledtillskott och andra veterinärer andra ledtillskott när glukosamin är det enda det forskats på (och indeed är billigast).

nej, fan nu ska jag sluta undra och gå och mata konvalescenten med äpplen istället =)
 
Sv: Glucosamin, bra?

Det spelar väl ingen roll om ett glukosaminpreparat får dokumenterad effekt det behöver inte få en större marknadsandel för det, alla andra kan ju sälja samma sak.
En viss förenkling av problemet men det är ju därför det inte satsas ordentliga pengar vare sig på naturpreparat eller homeopati. Sen finns ju alltid risken att man inte kan se någon riktig effekt.
PL
 
Sv: Glucosamin, bra?

men om det nu är för lite glocusamin i flexijointen, vad finns det för preparat som har högre glucosaminhalt/dos då? man kan inte ge både rent glucosamin och flexijoint?
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
men om det nu är för lite glocusamin i flexijointen, vad finns det för preparat som har högre glucosaminhalt/dos då? man kan inte ge både rent glucosamin och flexijoint?

Det finns rena glukosaminpreparat, som bara innehåller glukosamin (och fruktsocker). Och visst kan du kombinera dem med flexijointen om du vill ha upp glukosaminhalten men ändå få det andra som flexin innehåller. Inga problem =)
 
Sv: Glucosamin, bra?

peter_lundin skrev:
Det spelar väl ingen roll om ett glukosaminpreparat får dokumenterad effekt det behöver inte få en större marknadsandel för det, alla andra kan ju sälja samma sak.
En viss förenkling av problemet men det är ju därför det inte satsas ordentliga pengar vare sig på naturpreparat eller homeopati. Sen finns ju alltid risken att man inte kan se någon riktig effekt.
PL

Jo, fast de som gör 'hårdast' reklam, som t ex Cortaflex som hävdara tt eftersom de har brutit ner glukosaminet och kondriotinet i mindre molekyler så ger det bättre effekt, de skulle ju norpa en stoor marknadsandel om de kunde BEVISA att det är bättre (vilket viss forskning tyder på att det INTE är, att det rentav är verkningslöst). Istället för att påstå det. Å andra sidan kanske reklam fungerar bättre än fakta på hästägare.. se bara på foderdjungeln :angel:

Sen satsas det inte pengar på den gruppen du nämner nej, fast jag kan inte riktigt förstå varför. Men kanske säljer det tillräckligt ändå, eller så är de medvetna om att preparatet inte skulle klara en vetenskaplig studie.. Jag blir bara fascinerad över att det inte görs eftersom det då borde gå att tjäna ÄNNU mer pengar. Okej att forska fram att glukosamin (HCl) fungerar, då kan ju 'alla andra' använda det. Men de som gör mest reklam (och reklam kostar pengar) är ju de som har någon extra liten 'knorr' på preparatet..
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
Jag har tagit mig en funderare över vad jag ger min häst och nu ger jag honom glucosamin som tillskott för jag inbillar mig att det ska hjälpa honom nu när han har inflammation i en led. (glucosamin ska väl vara till hjälp vid bildning av ledvätska och ledbrosk?) Är det någon som gett glucosamin till en häst som varit dålig i lederna och sett en positiv reaktion hos hästen? Kul att veta. :p


och jag som har gett alla möjliga dyra och svindyra glucosamin peparat har gått över till grukmeja helt och hållet eftersom jag inte märkte någon som helst skillnad på hästarna mellan det och de "riktiga" preparaten.

Självfallet märker jag skillnad om jag inte ger det heller. Mina hästar är mjuka och lediga med grukmejan.
 
Sv: Glucosamin, bra?

maximilia skrev:
Tack, det hade jag missat! Ska se om jag kan bearbeta plånboken lite..

Lord Owen: Djävulsklo är smärtstillande, brukar kallas "naturens butta", därför tycker jag det verkar lite onödigt att ge det till min häst.


En liten rättelse, djävulsklorot är antiflammatorisk och är nog inte helt fel att ge till hästen.
 
Sv: Glucosamin, bra?

ja det är antiinflammtoriskt OCH smärtstillande.
 
Sv: Glucosamin, bra?

Förresten, ska du kombinera Flexijoint med rent glukosamin, så skulle JAG börja prova med bara Flexin först. Annars om du provar båda samtidigt vet du ju inte om det är glukosaminet eller 'resten' av grejerna i flexin.
 
Sv: Glucosamin, bra?

ja det är iåf sant. vad fanns det mer i flexijoint? du pratade om något hajbrosk, vad är det och vad är det bra för? :smirk:
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
ja det är iåf sant. vad fanns det mer i flexijoint? du pratade om något hajbrosk, vad är det och vad är det bra för? :smirk:

Innehåller glukosamin, kondroitin, MSM, hajbrosk. Och så ganska mycket askorbinsyra (C-vitamin) samt en del jäst samt spårämnen/mineraler.

Hajbrosk är i USA och England sedan länge ansett som bra för lederna (på samma sätt som glukosamin). Vill du söka info sök på shark cartilage. PÅ samma sätt som för glukosamin finns det inga studier värda namnet. Hajbrosk innehåller naturligt (eftersom det är brosk) glukosamin och kondroitin.

(Alltså kan man utvinna både glukosamin och kondriotin ur hajbrosk, men det är en dyr källa. Billigare äa tt utvinna det ur andra skaldjur t ex)

Kondroitin är vanligt att se tillsammans med glukosamin i preparat, hos människa och hund finns det studier som visar att man får bättre effekt med glukosamin och kondroitin än bara glukosamin. Och -såklart .- saknas studier för häst ang det.

Både glukosamin och kondroitin finns naturligt i kroppen, och mest koncentrerat i lederna. Glukosamin är en byggsten för broskcellerna och krävs för att skapa nytt ldbrosk, och kondroitin hindrar nedbrytning i leden.

MSM (metyl-sulfonyl-metan) är en organisk svavelförening. Den finns naturligt i kroppen och är viktigt för bildning av bland annat brosk.

Blev du klokare? ;) Det är en djungel med mycket påstående, få eller inga fakta och tsillslut är det ens eget tro och tyckande som bestämme rom man provar eller ej.

Det är btw otroligt att något av dessa ämnen skulle på något sätts kada en häst, så det värsta som kan hända är en pank hästägare och en häst utan påverkan.
 
Sv: Glucosamin, bra?

det är rätt tråkigt att det mesta med hästar är djungel, ingen direkt forskning om något utan bara "lösa" fakta :smirk:. en del annat kan man ju hitta hur mkt forskning som helst om, men med hästar och ridsport är inte fallet så.

jo, jag tyckte hajbrosk lät lite roligt bara :p . ska köpa både flexijoint och mag tarm balans åt honom nästa gång jag far till sve (dvs tisdag nästa vecka) så ska vi se om man kanske kan börja förbättra både mage och ben :idea: ;)

ja, inte vet jag om man skulle kunna skada en häst med något som är kroppseget. tycker mer att det verkar som om man får testa och hoppas på effekt och om hästen förblir opåverkad så har man ju i alla fall försökt.

hur mår din pålle nu då? :)
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
hur mår din pålle nu då? :)

Han gjorde alla kända och ett par okända skolor över mark under dagens ridtur, stalltomtarna har gett honom knark i julklapp :crazy: Så han är glad, trind och mår prima. Och som sagt otroligt nog böjd UA i söndags. Om du menar valacken alltså.. Galoppen är nog för alltid 'förstörd' (han kan galoppera men gör det på dubbla spår med bakdelen åt vä för att avlasta vä bak. Höger galopp har utgått ur sortimentet dessutom..). Men om man bortser från galoppen och hasledsgallan som kommer och går och det faktum att han har en triangel på baken så skulle man inte tro det är något fel på honom =)

Nu är det ju MYCKET för att han bara promenadrids, skulle jag sätta igång honom fullt ut skulle han snabbt bli sämre igen, och det är ju därför han är triangelmärkt, han håller inte för träning.

Men att vi skulle få bort hasledsinflammationen och böjprovsreaktionen DET trodde jag aldrig!
 
Sv: Glucosamin, bra?

det är alltid kul när man lyckas få bort något man aldrig trodde man skulle få bort :) . om min häst inte blir helt frisk så blir det triangel för honom med men jag hoppas ju verkligen att han ska hålla för mer än det :smirk: . så länge man ser att de har livsglädjen kvar och är glada och inte synbart har ont tycker jag att man ska fortsätta kämpa :) :bump: :bump:
 
Sv: Glucosamin, bra?

håll tummarna för mig och pållen på tisdag! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 426
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 835
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 373
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp