Glucosamin, bra?

L

Lord Owen

Jag har tagit mig en funderare över vad jag ger min häst och nu ger jag honom glucosamin som tillskott för jag inbillar mig att det ska hjälpa honom nu när han har inflammation i en led. (glucosamin ska väl vara till hjälp vid bildning av ledvätska och ledbrosk?) Är det någon som gett glucosamin till en häst som varit dålig i lederna och sett en positiv reaktion hos hästen? Kul att veta. :p
 
Sv: Glucosamin, bra?

Jag har gett glukosaminsulfat sedan i somras. Fick det rekommenderat av veterinären eftersom hon har förslitningar i broskligamenten i framkotorna.
När vi var där av en annan anledning för ett par veckor sedan passade han på att kolla kotorna också, och det hade inte blivit värre. Men jag vet ju inte om det hade blivit samma resultat även utan glukosaminet ;)

Veterinären berättade också att det finns två olika sorters glukosamin. Det ena, glukosaminsulfat (KCI) tas upp mycket lättare av hästen, medan glukosaminhydroklorid (HCL) inte tas upp lika lätt. Dock har jag bara hittat två preparat med det "rätta" glukosaminet i, svindyra såklart :crazy: . Så nu överväger jag att ge henne "fel" sort ett tag iaf, tills plånboken tillåter annat :D
 
Sv: Glucosamin, bra?

det jag använder är ( HAHA jag är dement och yar glömt namnet!) i alla fall i en gul och vit burk......tror det hette ngåot med bio. bioglucosamin kanske ;) . vet inte om det är "fusk" eller "äkta", ska springa ut i stallet och kolla sedan tror jag :)
 
Sv: Glucosamin, bra?

Bioglucomin kanske? Det är fel sort..
De enda jag har hittat är ett som heter Radical, som även innehåller Djävulsklo bl.a. och det som veterinären sålde.
 
Sv: Glucosamin, bra?

ja det är nog det jag ger tror jag. bioglucomin. morr, jag som trodde det var bra. men funkar det alltså inte alls? :cry: djävulskol? låter ruggigt. :devil: varför man tag på det där du har då? vad kostar det? jättedyrt kan jag tro :p
 
Sv: Glucosamin, bra?

Tack, det hade jag missat! Ska se om jag kan bearbeta plånboken lite..

Lord Owen: Djävulsklo är smärtstillande, brukar kallas "naturens butta", därför tycker jag det verkar lite onödigt att ge det till min häst.
 
Sv: Glucosamin, bra?

På råd av veterinär så har min häst med knäledsartros fått Cosequin (veterinärens rekommendation) nu i ca 1½ mån. Fick det i 1 mån tidigare i höst också, då utan att jag såg någon effekt.

Vet inte hur mycket undersökningar det finns på hur pass bra hästar tar upp glucosaminet i tarm?

Hästen ÄR bättre, men om Cosequinen har nån del i det vet jag inte. Hon är ju även dels ledbehandlad och sedan behandlad i blodet med tuppkam-medel, plus att hon vilat/promenerat och haft bättre underlag i hagen tex. Det är ju många saker som kan ha hjälpt.

Tycker mej dock känna att hon ÖVERLAG blivit smidigare och spänstigare, både i muskler & leder, och är på bättre humör nu och nånstans i maggropen så tror jag Cosequin har en del i det, ja.
 
Sv: Glucosamin, bra?

Sedan ett år tillbaka äter valacken FlexiJoint. Innehåller glukosamin (HCl), kondriotin, MSN och hajbrosk (bland annat). Valde det att prova med eftersom det innehåller hajbrosket också som jag gärna vill ha.

Det blev ENORM skillnad på hästen som blev mycket mjukare och trevligare. Han har en hasledsdefekt som ger hasledsinflammation/er samt sedan även knäledsinfl.

Defekten upptäcktes sommaren 2003, då den började ställa till problem (Hästen var då åtta år, aldrig haft problem av defekten innan och således hade den förblivit oupptäckt)

I feb 04 gjordes en artroskopi i hasen, och efter det rek veterinären glukosamintillskott i 3-6 månader (jag gav ju dock redan innan, och har fortsatt).

Hästen dömdes i maj 04 ut för kronisk hälta från hasleden VB. Han har sin hasledsdefekt, men också en kronisk ledinflammation vi inte lyckades häva.

I helgen böjdes han UA, mao har vi fått bort ledinflamamtionen :bump: Naturligtvis skulle han inte klara träning nu heller, han är ju inte frisk, bara symptomfri. Men vi har hittat rätt körordning iaf.

Jag kommer aldrig sluta med FlexiJointen eftersom jag såg så STORA positiva förändringar av det, och jag inte har lust att kolla hur mycket av det vi nu uppnått som hör till Flexin. Jag tänker heller inte prova byta till ett billigare märke eller liknande, eftersom det här fungerar och i det här fallet överger jag INTE ett vinnande koncept.

Det finns fö lite forskning om hur glukosamin tas upp via magtarmkanalen för hästen, men jag minns inte om det var på HCl eller inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Glucosamin, bra?

Var får man tag på flexijoint? :) Det vill jag prova! Min häst har hasledsinflammation och har en viss liten defekt i den hasen som gör att han är känslig just där så när han blev sprarkad där i höstas släpptes helvete lös, han fick tre kotledsinflammtioner tack vare att han försökte unvika att stödja så mkt på just den hasen.

kanske flexijoint kan hjälpa mig med. min häst kan bli helt bra och jag är beredd att göra ALLT för att han ska bli det. just nu får han bara gå i liten hage (något större än sjukhage) och ska promenadridas, han är nästan frisk, kotlederna är bra och hasleden är på bättringsvägen men det kan ändå vara kul att prova något som kan hjälpa leden.

vad kostar det och var får man tag på det? :bump: :bump:
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
Var får man tag på flexijoint? :) Det vill jag prova! Min häst har hasledsinflammation och har en viss liten defekt i den hasen som gör att han är känslig just där så när han blev sprarkad där i höstas släpptes helvete lös, han fick tre kotledsinflammtioner tack vare att han försökte unvika att stödja så mkt på just den hasen.

kanske flexijoint kan hjälpa mig med. min häst kan bli helt bra och jag är beredd att göra ALLT för att han ska bli det. just nu får han bara gå i liten hage (något större än sjukhage) och ska promenadridas, han är nästan frisk, kotlederna är bra och hasleden är på bättringsvägen men det kan ändå vara kul att prova något som kan hjälpa leden.

vad kostar det och var får man tag på det? :bump: :bump:


www.equimins.se Jag ger pulver. Om du inte får tag i någon ÅF, skicka ett PM till Martha här på Bukefalos, hon är ÅF och hon hjälper mig så jag får tag i mitt (dvs hon skickar till mig) :bow: och hon kanske kan hjälpa dig med eller vet någon som kan.

Priset står på equimins sida (kolla på högersidan så finns det snabblänk från förstasidan). Jag köper 1½ kg åt gången och det kostar då (utan rabatter) 1270 kr. Till valacken (maxad D-ponny) ger jag 2 mått i början och sen 1½ mått/dag. Då räcker en hink i 100 dagar ungefär, dvs drygt tre månader. Inte billigt direkt, men jag gjorde en jämförelse på priset och med dos till min valack blev Flexin om jag köper 1.5 kg faktiskt bland de billigare ändå, även om det känns svindyrt när jag köper det.

Fast jag har ju 'vant' mig och ser vad jag får för pengarna (= VÄL värda investerade slantar för valacken) och han kommer få äta det livet ut.
 
Sv: Glucosamin, bra?

Rättelse för tidigare slarv av mig:

Jag var ut i stallet och kollade och det var Glucosamin från Emin jag gav min häst, KCl sorten. Så jag var en slarvpotta när jag sa att jag gav honom bioglucomin :smirk: . Men vad jag förstått så är det ju ändå inte helt bra med KCl sorten.

Hittade återfösäljare av felxijointen i sthlms området. Tror jag ska köpa en sån där 1,5 kg s hink åt honom och testa för jag tror det skulle kunna hjälpa honom och man vill ju göra allt man kan :smirk: . Men kostar det mer om man köper det i butik (flexijoint menar jag) eller är det billigare att beställa det som du gjort?
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
Rättelse för tidigare slarv av mig:

Jag var ut i stallet och kollade och det var Glucosamin från Emin jag gav min häst, KCl sorten. Så jag var en slarvpotta när jag sa att jag gav honom bioglucomin :smirk: . Men vad jag förstått så är det ju ändå inte helt bra med KCl sorten.

Hittade återfösäljare av felxijointen i sthlms området. Tror jag ska köpa en sån där 1,5 kg s hink åt honom och testa för jag tror det skulle kunna hjälpa honom och man vill ju göra allt man kan :smirk: . Men kostar det mer om man köper det i butik (flexijoint menar jag) eller är det billigare att beställa det som du gjort?

KCl sägs iaf ta upp lättare, jag har dock aldrig provat annat än Flexijoint (som innehåller HCl) eftersom den fungerade så underbart ser jag ingen anledning att byta.

Jag vet inte om det kostas mer i butik, det finns ju ingen ÅF här så jag köper som sagta v Martha (men får då istället en frakt, fast jag får rabatt med så det blir några tior billigare än priset på Equimins sida iaf :love: ). Men jag tycker det borde vara samma pris, men VET vet jag inte. Men Martha är ju ÅF och hon tar samma pris som det dtår på Equimins sida. Det enda jag gör är ju beställer av henne och hon skickar, istället för att åka dit och köpa (liiite långt om jag skulle det) så det borde vara priset på sidan som gäller!
 
Sv: Glucosamin, bra?

Jag ska till sthlm på tisdag med pållen för att fara och kolla hasleden på klinik så då kanske man ska passa på att köpa om det finns en återfösäljare nära till hands :p . Låter ju i alla fall jättebra med tanke på att min häst också har tjafs i haslederna. :crazy:

Är det inte HCl som tas upp bäst då? Och KCl lite sämre? Har för mig så. :angel:
 
Sv: Glucosamin, bra?

Kom på en sak till, det finns ju både Flexijoint pulver och flexijoint flytande på hemsidan. http://www.equimins.se/ Vad är bäst, eller vad är skillnaden? Det står att i flexijoint flytande så fínns djävulsklo med men det är visst smärtstillande och förstår inte riktigt varför man ska ge smärtstillande åt en häst om man vill se när den blir bättre? Med smärtstillande kan man ju inte avgöra om den verkligen har ont eller om den är frisk? Eller är det bara jag som är knäpp? :p :confused: :p
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
Kom på en sak till, det finns ju både Flexijoint pulver och flexijoint flytande på hemsidan. http://www.equimins.se/ Vad är bäst, eller vad är skillnaden? Det står att i flexijoint flytande så fínns djävulsklo med men det är visst smärtstillande och förstår inte riktigt varför man ska ge smärtstillande åt en häst om man vill se när den blir bättre? Med smärtstillande kan man ju inte avgöra om den verkligen har ont eller om den är frisk? Eller är det bara jag som är knäpp? :p :confused: :p

Skillnaden är väl bara att det flytande är just flytande och innehåller DK. Och jag vill inte ha DK i något jag ger stadigvarande (dessutom är det flytande dyrare i den dos jag ger), så jag ger pulver (och 'tar' det extra jobbet med att fukta maten)

Håller helt med ang dina tankar om smärtstillande btw. Nu ska du nog inte räkna med att hästen blir FRISK av Flexin, men att det hjälper lite på traven och ffa förhoppningsvis minskar risken för att den ska bli dålig igen
 
Sv: Glucosamin, bra?

Ja det var just det jag funderade på! Jag kan förstå varför man ger DK om det är antiinflammatoriskt men varför man ska ge smärtstillande till en häst som man vill se en positiv förändring på fattar jag inte :smirk: .

Själv blöter jag alltid min hästs mat eftersom jag litar på att det är bra med lite vatten i maten, förebygger ju uttorkning i alla fall :p . Förut blötte jag fodret för att han skulle äta mineralerna men nu har jag bytt till ett mineralfoder som han älskar, äter det uppblött utan havre eller något annat, vilket är bra då jag inte vill ge honom någon form av kraftfoder då han är konvalescent för tillfället och har tillräckligt med överskottsenergi som det är :p :bump: .

Jag förväntar mig inte att han ska bli frisk bara för att man ger honom ett tillskott men jag tror att det kan hjälpa honom på vägen och kanske göra han leder starkare då han är naturligt svag i dem. Kan ju om inte annat förebygga senare problem :)
 
Sv: Glucosamin, bra?

Lord Owen skrev:
Ja det var just det jag funderade på! Jag kan förstå varför man ger DK om det är antiinflammatoriskt men varför man ska ge smärtstillande till en häst som man vill se en positiv förändring på fattar jag inte :smirk: .

Själv blöter jag alltid min hästs mat eftersom jag litar på att det är bra med lite vatten i maten, förebygger ju uttorkning i alla fall :p . Förut blötte jag fodret för att han skulle äta mineralerna men nu har jag bytt till ett mineralfoder som han älskar, äter det uppblött utan havre eller något annat, vilket är bra då jag inte vill ge honom någon form av kraftfoder då han är konvalescent för tillfället och har tillräckligt med överskottsenergi som det är :p :bump: .

Jag förväntar mig inte att han ska bli frisk bara för att man ger honom ett tillskott men jag tror att det kan hjälpa honom på vägen och kanske göra han leder starkare då han är naturligt svag i dem. Kan ju om inte annat förebygga senare problem :)

Verkar som du har bra och rimliga förväntningar, och jag hoppas du får positiva effekter av flexin. Du får gärna rapportera hur det går!

Jag märkte ju ffa skillnaderna i ridningen (herrn reds när han började få) men även hur han rörde sig generellt i hagen och s. Dock gav det ingen skillnad på veterinärbesöken (sen kanske han varit ÄNNU sämre utan Flexin, det vet jag ju inte)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 426
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 835
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 373
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp