Sv: Glucosamin, bra?
Sedan ett år tillbaka äter valacken FlexiJoint. Innehåller glukosamin (HCl), kondriotin, MSN och hajbrosk (bland annat). Valde det att prova med eftersom det innehåller hajbrosket också som jag gärna vill ha.
Det blev ENORM skillnad på hästen som blev mycket mjukare och trevligare. Han har en hasledsdefekt som ger hasledsinflammation/er samt sedan även knäledsinfl.
Defekten upptäcktes sommaren 2003, då den började ställa till problem (Hästen var då åtta år, aldrig haft problem av defekten innan och således hade den förblivit oupptäckt)
I feb 04 gjordes en artroskopi i hasen, och efter det rek veterinären glukosamintillskott i 3-6 månader (jag gav ju dock redan innan, och har fortsatt).
Hästen dömdes i maj 04 ut för kronisk hälta från hasleden VB. Han har sin hasledsdefekt, men också en kronisk ledinflammation vi inte lyckades häva.
I helgen böjdes han UA, mao har vi fått bort ledinflamamtionen
Naturligtvis skulle han inte klara träning nu heller, han är ju inte frisk, bara symptomfri. Men vi har hittat rätt körordning iaf.
Jag kommer aldrig sluta med FlexiJointen eftersom jag såg så STORA positiva förändringar av det, och jag inte har lust att kolla hur mycket av det vi nu uppnått som hör till Flexin. Jag tänker heller inte prova byta till ett billigare märke eller liknande, eftersom det här fungerar och i det här fallet överger jag INTE ett vinnande koncept.
Det finns fö lite forskning om hur glukosamin tas upp via magtarmkanalen för hästen, men jag minns inte om det var på HCl eller inte..