Gjorde vi bort oss nu?

Mysgrisen

Trådstartare
Vi har en liten flock frigående hönor.

I måndags försvann lilla Agda. Vi trodde att nåt rovdjur varit framme, men det visade sig att hon ligger på ägg ute på gärdet.

Jag ville inte ha henne därute, så vi lyfte in henne och äggen.

Men hon verkade stressad och ville bara ut igen.

Kommer hon att avbryta ruvningen? Ska vi ta ut henne igen?

Sv: Gjorde vi bort oss nu?

Risken är mycket stor att både hon och ägg blir rävmat.

Ett "problem" med ruvande höns är att dom fixerar på platsen, redet. Inte på äggen. En del låter sig flyttas på, men de flesta gillar det inte. Min erfarenhet.

Varför inte göra ett pröv? Gör iordning ett rejält ruvningsrede i en låda, lägg dit äggen och hönan och ställ den ute på gärdet. När hönan har lugnat ner sig så ta och flytta in lådan till hönshuset via små etapper med ordentliga pauser emellan. Förhopningsvis accepterar hon flytten av sin boplats.

LIA

Nu verkar det som att hon accepterat flytt av sig själv och äggen. Hon ligger iaf på alla i redet.

Vi började misstänka att hon låg nånstans, för ingen höna värpte i hönshuset nåt mer. Hon låg på 20 ägg, så de andra måste lagt sina där också.

Det är unga hönor, födda i våras, och de verkar inte riktigt fatta att de ska värpa i redet i huset, utan har lagt äggen på golvet?

Gillar de inte redena?

Hönsfåglar har ju naturligt sina reden på marken. Men det brukar gå bra att "övertala" dom att lägga äggen i redena istället.

Se till att värpredena är attraktiva, dvs bäddat med halm/hö.

Lägg till några lockägg, s k porslinsägg, i ett par reden. Har du inga såna, kan du offra 4-5 st vanliga ägg. Rita på dom med blyertspenna i ändarna så du kan skilja dom från nylagda ägg. Det borde räcka för att få hönsen att byta värpställe.

LIA

Redet står på golvet. Men bäddat med strö, ska fixa dit lite halm/hö så kanske de går in där.

Fuskägg har vi nånstans som också ska in där.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar