giftiga växter

SiZo

Trådstartare
diskussion mellan morsan och mig... vi har klippt en åker där det nästan bara var giftiga växter, (därför vi klippte den) hon vill nu släppa hästarna där.

Jag har fått lära mig att den giftiga smaken försvinner ganska fort, men att giftet kan ta allt mellan 30-60 dagar att försvinna (beroende på vilken växt det är) Hon vill släppa dem där och ger sig inte, hon vill se en foskarrapport på det jag säger :crazy:

så har jag rätt eller har hon rätt? kan någon länka till någon sida som påvisar detta?

mitt sto är dräktig på 31 dygn idag och jag vill verkligen inte ta några risker :mad:

Sv: giftiga växter

växterna är kvar.

Vet inte vad det är för växter, vi köpte en säck, betesvall för hästar, men det var inte det innehåller, det är bara massa forgetmigej och blåklint och massor annat... påsen räckte inte hela gärdet och där är det inga blommor...

så jag är ganska säker på att det var fel innehåll :crazy:

massor med blommor är det iaf.

blommor är ju inte per definition giftiga... ta med dig en flora och gå ut och kolla vad som finns, och om dom är giftiga eller ej.:idea:

fast hästarna äter ju dem inte, då måste de väl vara giftiga... ballersbrå, kallar vi några av dem oxå...

och sen är det flertalet som jag inte vet namnet på.

är det ingen som vet om det jag säger är sant eller inte? Har för mig att jag läste det och det var därför hö var tvunget att torka såååå länge innan hästarna kan äta det.

nej fast jag kan ju inte gå igenom 1,5 hektar av döda hackade växter :crazy:

Så jag behöver bara veta om det finns sånna växter som kan vara så som jag beskriver.

Jag gjorde faktiskt så, korkat nog, att jag efter att ha slagit en skitstor sådan hage med giftiga växter, så räfsade jag rubbet.
Ett tungt och blåsbildande arbete, men jag blev nöjd.
Förmodligen är både du och jag lite väl nojiga...

det som är det mest puckade är att vi har en annan hage som gott om bete till hästarna och ändå vill hon ha dem där!

Kan tyvärr inte göra det, har en reumatisk sjukdom och är långtidssjukskriven av en anledning, tyvärr ;)

Vet inte vad det är för växter

Men hur vet du då att dom är giftiga?!

Det vet hästarna bäst. Att dom inte äter baldersbrå är för att det är rätt hårda träiga stjälkar och att växten är lite besk.

Den enda växt som brukar finnas i betet och som är giftig "på rot" är smörblommor. Den äter dom dock inte. Den kan dom dock äta som torr och då är den inte giftig.

Att du har ett bete med bara blommor och gräs är väl det bästa bete man kan ha! Fullt med nyttiga örter och tunnt gräs. Det är sånt dom behöver för att slippa massor av tillägg i sitt foder.

nu har du missuppfattat, det är BARA blommor! inte ett enda grässtrå! och ändå är hela gärdet fullt med växter och inte en enda äter hästarna! Vid kanterna finns några få maskrosor.

Nja, det beror helt på vilka blommor man har på sitt bete. Har man högvuxna blommor, tex hundkex och skogsnäva tyder detta på en betesmark i förfall. eftersom högvuxna väster konkurrerat ut de mer lågväxta arterna.

Skogsnäva/midsommarblomster eller vad man nu kallar dom, var en vanlig syn för mig i vissa hagar när jag var liten, och så trodde jag att ett bete skulle vara. Alla möjliga sorters färger av blomsterprakt i en hage..så är inte fallet. Vilseledande skönhet är det och tyder i mång om mycket på svagt betestryck och marker i förfall.

Midsommarblomster
gerasyl8.jpg

Senast ändrad:

Så kan det visst vara. Men jag har svårt att tänka mig att hela betesvallen skulle vara full med giftiga växter. TS vet ju inte vad det är för växter så då måste det vara nästan omöjligt att tvärsäkert säga att dom är giftiga. Förgätmigej och blåklint är inte giftiga iallafall.

stånds har jag absolut i hagen, tack för länken, ska kolla runt mer på den..

äter hästar stånds?

det är inte betesvall, det skulle vara det, men det är bara blommor som hästarna INTE äter. inte ett enda grässtrå. Jag kan ta kort om nii inte tror mig

Ja ta ett kort...vore kul att se. AKTA dig för stånds...hur giftig som helst. Stånd som kommer med i hö anses som den vanligaste förgiftningsorsaken på häst. Se till att få bort det.

Andra giftiga växter/blommor7buskar

Fingerborgsblomma
Fräken
Örnbräken
Sprängört
Odört

Rhododendron
Gullregn
Tuja
Buxbom
Järnek
Olika robiniaarter
Idegran

Falsk palsternacka
Johannesört
Munkhätta
Smörblomma
Alsikeklöver

Dock är ej johannesört och smörblomma dödskallemärkta växter. Men dödsfall har inträffat.

Senast ändrad:

Om det är stånds ni har i hagen är det ju definitivt nödvändigt att gräva upp plantorna, att klippa dem räcker inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 545
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka