giftiga växter

Sv: giftiga växter

fast namnen hjälper ju inte... måste ju ha bilder ;);)

jag har ju klippt ner ståndsen... så det synns ju inte hur blommorna ser ut... kan hästarna gå där i vinter eller tror ni de äter dem om jag inte får bort alla? ska jag spruta åkern istället och plantera riktigt vall? jag tror inte jag skulle lyckas få bort alla även om jag försökte, tyvärr, man kan ju liksom aldrig vara säker...

De kommer ha fri tillgång på grovfoder så de kommer aldrig känna att de måste äta dem liksom...

jag har aldrig hört talas om att de skulle vara giftiga... nu kommer absolut inte hästarna få gå där på sommaren :eek:

hur stor är dödsrisken? räcker det med 1 planta? kan nån länka till en sida där det står hur giftiga de är så att jag kan visa min mamma?

nu var det ju inte bara stånds jag ville se... jag har redan klargjort att jag har stånds på min åker frågan är vad jag ska göra med det, ska jag spruta åkern? dör de då?

för jag litar inte på mig själv att jag skulle lyckas få upp alla... tyvärr

sen vill jag gärna veta om hästarna äter det eller inte

Ånej... Med anledning av tråden har man ju kikat runt lite i hagen. Och minsann om det inte finns en eller annan stånds därute. Nu är det nog alvarstånd, nån sort underart som dessutom är fridlyst. Vad göra!? Hästarna har ju alltid klarat sig förr och floran är nog densamma. Hm. Dilemma. Elände.

Kan ingen skriva att hästarna ogärna äter de där gulingarna om de har annat att tugga på och att dett 20-tal stånds inte är något att bekymra sig om...? :crazy:

VAD ska du se för växter då ? Hur ska jag kunna veta det ??

Stånds ÄR och kommer alltid vara giftigt. Klart hästar äter stånds....mer eller mindre...en del kanske aldrig äter stånds, MEN hur skulle då annars hästar bli förgiftade av just stånds om nu ingen åt det. Klart några hästar kommer äta denna växt.

Läs länken jag gav...eller jag kan citera UR länken.

Förgiftning leder nästan till hundra procent till döden, men det kan ta flera månader innan symtomen börjar uppträda. Giftet förökar sig inne i hästens kropp och angriper levern.

räcker det med att spruta åkern då eller?

dör de då? För jag litar inte på mig själv att jag verkligen får bort alla.

Finns det någon bra lösning på hur man kan få bort giftiga växter, blommor från sitt bete? Är det bästa att bränna ner betet och sedan harva om och så nytt? eller är det bara att rycka upp dem med rot år efter år?

nu var det ju inte bara stånds jag ville se... jag har redan klargjort att jag har stånds på min åker frågan är vad jag ska göra med det, ska jag spruta åkern? dör de då?

för jag litar inte på mig själv att jag skulle lyckas få upp alla... tyvärr

sen vill jag gärna veta om hästarna äter det eller inte

Jag vet inte vad du ska göra om du har mycket. Har precis varit ute och rensat en nyhägnad hage på johannesört, sprängört och stånds. Vad gäller stånds har jag läst att hästarna ogärna rör dem om det finns annat bete. Så länge du inte klippt eller hästarna inte har trampat ner dem. Problemet är att den otrevliga smaken försvinner och då äter de upp dem, men det är precis lika giftigt. Sök på ragworth på engelska sidor så får du ännu mer info.

Den gamla buketråden är ganska bra. Bildgoogla de växter som står där.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 545
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka