Min reflektion om senaste avsnittet: Jag störde mig mest på naturtjejen som verkade ha tänket att eftersom hon är kvinna så ska hon visa att hon kan göra allt. Mannen får inte göra något av det som är typiskt manligt (vill hon att han ska göra det "kvinnliga" som att diska och städa?). Kändes nästan som hon hellre ville att han skulle titta på när hon gör de tunga och praktiska sakerna. Helt fel tänk i ett jämlikt förhållande enligt mig. Jag får inte ihop det i ekvationen när hon vill ha en skogshuggarman. Det kanske visar sig.
Killens städskämt såg jag heller inte som problematiskt. Hade det varit i mitt förhållande hade skämtet lika gärna kunnat komma från mig, utan den minsta tanke på att det skulle finnas något könsrelaterat bakom.
Det unga paret blir jag oroad över, då det tidigare låtit som de båda är ute efter ett lugnt familjeliv. Nu visar det sig att hon är student fortfarande, och inte verkar ha någon som helst tanke på att vilja lämna centrala stockholm. Han kommer nog aldrig trivas med det livet.
Jag tyckte det var bra att man fick höra experternas resonemang om dessa krockar som uppstått. De förklarade ju att de trots allt hade fått värdera hur viktiga olika saker är för dem, och har de inte uppgett att det politiska är speciellt viktigt är det ju svårt för experterna att förhålla sig helt till det.
Blir spännande med fortsättningen