Gerbilen Piff är död.

Wassego

Trådstartare
Förra veckan dog en av våra Gerbiler och nu har vi bara en kvar. Det var gråt och tandagnissel här hemma och vi hade en lite begravning och lille Piff har fått både gravsten och blommor av barnen. :grin:
Nu till min fråga; Jag antar att det inte går att köpa en ny Gerbil och sätta ihop med den som är kvar. Skulle inte tro att det funkar något vidare. Men hur klarar sig Puff ensam? Får han ett väldigt trisst liv nu när han är ensam eller klarar han sig?

Sv: Gerbilen Piff är död.

Är inte jätte expert på gerbiler, men det skulle kanske fungera med en väldigt ung, unge x)

Hur gammal är den andra gerbilen?

Jag har en mycket tråkig historia vad gäller sammansättning av nya individer.

För 1 månad ungefär sen köpte jag två gerbiler som jag har i ett stort akvarie.

Jag älskar smågnagare och har haft hamsteruppfödning åt en djurbutik ett år ungefär. När jag nu skulle sälja min sista kull ville jag ha en gerbil för pengarna istället. De i affären sa dock att det var bäst med två nya gerbiler så att en ny inte blev hackklyckling. Sagt och gjort, eftersom ytan är tillräckligt stor för fyra gerbiler så tog jag två.

När jag kom hem gjorde jag rent akvariet, jag la in nytt spån, mat, sand och möblerade om inredningen. Släppte i de två nya först så de fick bekanta sig med med miljön. Släppte i mina två andra och till en början var alla bara nyfikna.

Sen började de att gnabbas lite, sprang efter varandra osv. Men inget allvarligt hände just då. Följande morgon var allt lugnt och gerbilerna sov gott om än på varsitt håll i akvariet. Åkte till jobbet och när jag kom hem fick jag en chock..

En av de nya hade fått en del av svansen avbiten. Jag fick panik och ringde djuraffären samt en gnagarduktig kompis och bad om råd. De sa att jag bara skulle tvätta rent och att de varit med om när gerbiler förlorat ben m.m i slagsmål och att min skulle klara sig fint. Han äter, dricker, springer och ser inte ut att lida som tur är.

Men jag känner mig som den mest värdelösa djurägaren på jorden, tänk om jag aldrig köpt två nya, då hade det aldrig hänt osv.

Nu hoppas jag bara att läkningen går fint och jag kommer inte backa för att åka till veterinären om det behövs. Idag är det lugn och ro i buren och rangordningen ser ut att vara gjord.

Om det funkar att sätta ihop nya gerbiler vet man inte förräns man provat, tyvärr. Dock kommer jag nog aldrig mer våga släppa ihop nya gerbiler igen:(

Hade för några år sen ett syskonpar, en hane och en hona, varav honan dog (eller egentligen försvann spårlöst:confused:), i vilket fall ville jag inte hålla hanen ensam utan gick till djuraffären och köpte en färdigvuxen hona(tror de hade använt henne till uppfödning). Jag lät dem vara i varsin bur med galler mot galler så att de kunde nosa på varandra. Så lät jag de bo i ca. 1 månad. Lät de även hälsa lite smått på varandra när jag höll dem.

Sedan städade jag ur hanens bur, tvättade noga både buren och all inredning och sedan släppte jag ihop dem. INGA PROBLEM som helst. De var SÅ glada över att inte vara ensamma längre.

Fick heller aldrig ungar trots att det var en hona jag släppte ihop honom med.

Vet inte hur de andra kombinationerna fungerar, kan tänka mig att hane/hane kan bli problem:confused:
Hona/hane fungerade som sagt superbra:laugh:

Köp en unge eller två...och en liten bur som plats i den stora. Låt de vänja sig nån vecka släpp sedan ihop dem under översikt först på neutral plats sedan i buren mååånga gånger och ha koll. det kommer troligtvis att gå men de måste absolut fasas in.

En hane är mycket lättare att sätta ihop med en ny kompis än en hona, de är mycket aggressivare. Det beror väldigt mycket på hur gammal Piffs kompis är. Är han halvgammal bör du sätta ihop honom med två små, annars blir den lille ensam när den äldre dör och så är det en evig visa. Är han riktigt gammal är det bättre att han är själv, han kommer förmodligen bara tycka att de små är jobbiga. Vi har haft gerbiler och stundtals råttor i 17-18 år och ibland mår de helt enkelt bäst att vara själva. Vi har haft honor som bara inte gått ihop med några andra, blod har flutit riktigt rejält gång på gång och de har fått sitta själva helt enkelt. Även flockdjur är individer, en del är särlingar. Även en ensam gerbil kan bli lycklig med mycket pyssel och ute-spring. :love: Fast det ultimata är naturligtvis en kompis. Våra killar är inte syskon men är hopsatta ganska tidigt av uppfödaren. De har varit klister-kompisar från dag 1, de är nu ca 2 år! :bump:

Konstigt! I fredags fick vi ta bort en av våra killar. Den som är kvar är lite förvirrad (det var flockledaren som dog) men verkar iövrigt OK. Har redan varit i kontakt med uppfödaren för att tinga två små kompisar åt honom. Vi får tyvärr vänta ett par månader, men hon har lovat att sätta ihop dem åt oss. Det känns tryggt, det är värt två resor á 80 mil! :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 644
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 162
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 709
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 418
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar