Sv: Gerbilen Piff är död.
Hur gammal är den andra gerbilen?
Jag har en mycket tråkig historia vad gäller sammansättning av nya individer.
För 1 månad ungefär sen köpte jag två gerbiler som jag har i ett stort akvarie.
Jag älskar smågnagare och har haft hamsteruppfödning åt en djurbutik ett år ungefär. När jag nu skulle sälja min sista kull ville jag ha en gerbil för pengarna istället. De i affären sa dock att det var bäst med två nya gerbiler så att en ny inte blev hackklyckling. Sagt och gjort, eftersom ytan är tillräckligt stor för fyra gerbiler så tog jag två.
När jag kom hem gjorde jag rent akvariet, jag la in nytt spån, mat, sand och möblerade om inredningen. Släppte i de två nya först så de fick bekanta sig med med miljön. Släppte i mina två andra och till en början var alla bara nyfikna.
Sen började de att gnabbas lite, sprang efter varandra osv. Men inget allvarligt hände just då. Följande morgon var allt lugnt och gerbilerna sov gott om än på varsitt håll i akvariet. Åkte till jobbet och när jag kom hem fick jag en chock..
En av de nya hade fått en del av svansen avbiten. Jag fick panik och ringde djuraffären samt en gnagarduktig kompis och bad om råd. De sa att jag bara skulle tvätta rent och att de varit med om när gerbiler förlorat ben m.m i slagsmål och att min skulle klara sig fint. Han äter, dricker, springer och ser inte ut att lida som tur är.
Men jag känner mig som den mest värdelösa djurägaren på jorden, tänk om jag aldrig köpt två nya, då hade det aldrig hänt osv.
Nu hoppas jag bara att läkningen går fint och jag kommer inte backa för att åka till veterinären om det behövs. Idag är det lugn och ro i buren och rangordningen ser ut att vara gjord.
Om det funkar att sätta ihop nya gerbiler vet man inte förräns man provat, tyvärr. Dock kommer jag nog aldrig mer våga släppa ihop nya gerbiler igen