Ger ni MAX giva NU???

Sv: Ger ni MAX giva NU???

varför gick hon inte på bete om hon behöver det då?
alltså hästarna är ju skapade för att äta upp sig under sommaren så de har reserver att ta av under vintern då är de ju inte konstigt hon blev mager på vintern eller?
hö kan ju aldrig ersätta gräs helt egentligen eftersom det inte är naturligt för hästar egentligen det är ju sommaren som de är i sitt rätta element.

Så enkelt är det inte alltid.

Min tex är flugkänslig han får inte ro att gå och beta. oavsett hur mycket täcke och flugmedel jag sätter på.Jag får stödfodra honom året om.Annars håller han sig inte.Min kan stå med mat upp till knäna utan att äta av det. Min går inte ute dygnet runt heller på sommaren..han blir för allmänpåverkad för att palla med det.

Ett ex tex var för två år sen. då stog han på en vall som var nysådd..Pang bete med andra ord. Men där stog han med mat till magen ....
..visst han betar men inte så som man kan önska att han skulle göra.. fet blir han inte heller.

Senast ändrad:

Hon gick ju faktiskt upp när gräset kom så då gjorde det inget att hon inte gick på "riktigt" bete o så tävlar jag så då kan jag inte vara utan hästen i månader.

Jag utgick från att din häst väger mer än 300 kg.

Oavsett energiinnehållet så är sex kilo väldigt liten mängd. Mängden spelar faktiskt också stor roll för hästens välbefinnande, det är inte bara innehållet man ska stirra sig blind på. Om hästen äter ungefär ett kilo i halvtimmen (vilket är normalt för häsar med bra aptit) så innebär det att din häst bara äter i tre timmar per dag. Så här hästar inte skapta för att ha det.

Dö lär väl din häst inte göra, men därmed inte sagt att den fodras på ett optimalt sätt. Varför ger du kraftfoder om de ändå får så lite hö? Öka grovfodermängden och minska kraftfodret istället. Dessutom var väl höet dåligt = lågt energiinnehåll(?), dvs ännu märkligare att de får så lite.

Det handlar inte om att folk "hakar på". det handlar om att många faktiskt tycker att sex kilo är för liten mängd grovfoder.

Vill bara tillägga att jag har alltid gett min islandshäst ( 14 årig valack, 143 cm i mankhöjd, rätt stor) 7 kilo hö om dagen vintertid. Sen beror det på hur kallt det varit, har det varit en hård vinter har han fått mer, men då har jag bara slängt ut lite mer i hagen. Han har aldrig blivit mager under vintern även fast han tränats. Plus att han får 1 kilo betfor/dag och 1 kilo müsli/dag (ungefär) och extra mineraler.
Denna fodergivan har alltid funkat bra på min pålle :)

Hon gick ju faktiskt upp när gräset kom så då gjorde det inget att hon inte gick på "riktigt" bete o så tävlar jag så då kan jag inte vara utan hästen i månader.

nej okej men varför kan man inte tävla en häst som går på bete? det är väl inga problem de blir väl inte handikappade bara för att de äter gräs?:angel:

Vill bara tillägga att jag har alltid gett min islandshäst ( 14 årig valack, 143 cm i mankhöjd, rätt stor) 7 kilo hö om dagen vintertid. Sen beror det på hur kallt det varit, har det varit en hård vinter har han fått mer, men då har jag bara slängt ut lite mer i hagen. Han har aldrig blivit mager under vintern även fast han tränats. Plus att han får 1 kilo betfor/dag och 1 kilo müsli/dag (ungefär) och extra mineraler.
Denna fodergivan har alltid funkat bra på min pålle :)

jaha okej
bra att du ville berätta min islandshäst är bara 126-129 i mkh så han är mycket mindre.
din ska väl väga runt 350-400kg va?
min ska ju väga runt 300kg.

det jag tycker är lite dumt här är att folk gämför min lilla b-ponny med sina stora halvblod såklart att ett halblod måste äta mer än en b-ponny i foder....

det bästa för magarna är såklart fri tillgång men om man tänker till det naturliga vilket man måste göra för att de ska må som bäst eftersom man skall försöka eftelikna ett vilt liv.
så är det ju inte alltid som de har mat, de får ju vandra långa sträckor för att hitta mat och då plötsligt hittar de kanske ett frodigt område som de äter som galningar av och verkligen äter upp sig, så foderbyten borde ju inte vara ett problem för hästen egentligen.
sen när den maten är slut är de beredda på en mager vinter men då använder de ju de resver de ätit upp under sommaren...

någon som fattar?

så är det ju inte alltid som de har mat, de får ju vandra långa sträckor för att hitta mat och då plötsligt hittar de kanske ett frodigt område som de äter som galningar av och verkligen äter upp sig, så foderbyten borde ju inte vara ett problem för hästen egentligen.
sen när den maten är slut är de beredda på en mager vinter men då använder de ju de resver de ätit upp under sommaren...

Det är väl så att de jobbigaste foderbytena är när man ändrar kraftfodret, byter sort eller ökar mängden. Då måste man göra detta sakta så att enzymsystemen hinner anpassa sig. Men grovfoder bryts ju ner långsammare så det är vad jag förstår mindre känsligt vid grovfoderbyten. Sedan vet jag inte hur mkt vildhästar flyttar (flyttade?) sig på en dag. Om de går och äter över stora områden så skulle det kunna betyda att deras tarmar alltid är inställda på lite olika sorters gräs/växter. Jag undrar om det går att jämföra med att äta hö från en och samma vall ofta innehållande ett ganska begränsat antal växter.

Detta med reserver inför vintern har jag undrat en del över. Jag har för mig att jag har läst (kommer inte ihåg var) att ponnyer ändrar sin energiomsättning mellan sommar och vinter för att kunnna utnyttja gräset på sommaren och fettreserverna på vintern. Då kan man egentligen undra hur det går med dagens hästhållning.

Senast ändrad:

Jag tror inte man kan resonera som du gör nu.. I det vilda kan hästen själv välja vad den ska äta när mat. och reglera det den behöver. i fångenskap får de lov att äta det som bjuds . oavsett om vi pratar uppstallad häst eller häst på bete.

Jo det är sant men om innehållet i höet innebär att du bara "kan" ge sex kilo om dagen så skulle jag hellre ge protein i form av soja och ändå öka på grovfodret.

så är det ju inte alltid som de har mat, de får ju vandra långa sträckor för att hitta mat och då plötsligt hittar de kanske ett frodigt område som de äter som galningar av och verkligen äter upp sig

Nja, det är inte riktigt så hästar är skapta för att fungera och det är inte så man vill hålla dem i fångenskap heller. Snarare är det så att hästar ska småäta större delen av dygnet. Som sagt så får din häst bara äta tre timmar om dagen. Då återstår tjugoen timmar att som den inte har någon direkt sysselsättning (förutom några timmar av skötsel/ridning då). Så lite ät-tid ÄR inte vare sig naturligt eller bra för hästen.

det bästa för magarna är såklart fri tillgång men om man tänker till det naturliga vilket man måste göra för att de ska må som bäst eftersom man skall försöka eftelikna ett vilt liv.
Menar du att sex kilo hö fördelat på tre-fyra regelbundna tillfällen om dagen skulle efterlikna hästens vilda och naturliga tillstånd bättre än att ge fri tillgång? Där håller jag verkligen inte med. I vilt tillstånd söker hästar efter mat i ungefär sexton av dygnets timmar. Det är ganska långt ifrån de tre timmar du erbjuder din häst, vilket ger att din häst fruktlöst letar efter mat i åtminstone tio timmar till under ett dygn.

Hoppas att DU förstår nu.

nej okej men varför kan man inte tävla en häst som går på bete? det är väl inga problem de blir väl inte handikappade bara för att de äter gräs?:angel:

Där håller jag med dig lite men alla hästar kan faktiskt inte gå på bete. Har två exempel på det. Min förre ponny kunde ej gå på bete, blev ordentligt slö och trött av det. Visst fick han gå på bete 2 veckor för att vila upp sig lite efter dom tuffaste tävlingarna men sedan blev han installad igen annars gick det inge bra på tävling. Man slänger ju inte ut pengar på startavgift och grejor om hästen inte presterar bra.

Sen har vi mitt fullblod som bara mådde bra av att äta gräs även fast hon tävlade. Blev mycket lugnare av det. Helst gick hon ute även på nätterna.

Men jag blir lite fundersam när du skriver att hästar vandrar och letar mat för vintern för att sedan gå på svältkost. Det är våra vildhästar det. Men våra tamhästar är just tamhästar. Dom ska inte gå på svältkost.

Tom våran shettis på 21 år får fri tillgång på hö. Han är svår att hålla hull på. Vet inte hur mycket hö han äter eftersom vi bara slänger in mera hö när det är slut, men jag kan gissa på 5-4 kg/dag. Shettisen är lite bukig, man känner revbennen så han komer nog börja få lite soja.

Jag skulle ge din islänning mera protein och minimalt energi så det täcker underhållet. Men det kanske är jag det.

Men jag blir lite fundersam när du skriver att hästar vandrar och letar mat för vintern för att sedan gå på svältkost. Det är våra vildhästar det. Men våra tamhästar är just tamhästar. Dom ska inte gå på svältkost.

Det är klart att vi inte ska svälta våra hästar. Men för matspjälkningen i hästmagen ( dvs hela detta system) är det inte ngn större skillnad mellan våra tamhästar i dag och de vildhästar som fanns en gång i tiden. Den naturliga evolutionen går otroligt mkt långsammare än all utveckling som vi människor ställer till med.

Varför får hästarna så lite grovfoder som 7 kg tillsammans??????? Låter nästan lite om du svälter dom!!!!!!!!!!
Jag ger fullgiva på krubban och har 2 kg till godo på högivan. Jag har en nordsvensk. Man får ju hålla koll på om hästen är hungrig eller inte. Men 7 kg för två är på tok för lite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varför får hästarna så lite grovfoder som 7 kg tillsammans??????? Låter nästan lite om du svälter dom!!!!!!!!!!
Jag ger fullgiva på krubban och har 2 kg till godo på högivan. Jag har en nordsvensk. Man får ju hålla koll på om hästen är hungrig eller inte. Men 7 kg för två är på tok för lite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har du läst hela tråden?
Hur kan du jämföra en nordsvensk med en a- och en b-ponny?
// Linda

*KL*

Jag ger Full giva nu förutom till det dräktiga stoet som just nu håller på att avvänjas från årets föl. Hon äter full giva grovfoder ca 15 kg, med ts 72%, 8.5 Mj och 56 g smb rp/Mj, men klart reducerad kraftfodergiva under kommande 2 veckor under avskiljningen för att minska mjölkproduktionen. Om ca 1 månad är hon uppe på full giva igen, dvs ca 5 kg kraftfoder, plus 4kg lucern, 4dl olja, 0.4kg betfor,0.3kg vetekli och ca 1kg sojamjöl(med långsam tillvänjning), hon är väldigt svårfödd och går ner sig mkt under laktationsperioderna trots att man vräker in mat till henne... Fölen är tjocka och ser ut som små Belgian Blue vid 5-6 mån ålder...Fölet äter ca 2 kg Groov 125 och 0.2 kg betfor samt ca 6kg Hösilage.

Senast ändrad:

Det ÄR väldigt lite mat, tycker jag, men jag förstår dig precis ändå. Jag satt också och räknade ut med hjälp av foderstatsprogram hur mycket min pålla skulle ha av sitt hösilage. Resultatet blev 7,5 kg hösilage + 0,5 kg lucernpellets, dvs 8 kg grovfoder. Problemet är att för henne är det väldigt lite mat, även om det uppfyller näringskraven... Hon är ju inte smal precis, men jag kommer ändå att ge henne minst 10 kg hösilage (jag skippar lucernet, för om jag ger såpass mycket hösilage får hon tillräckligt med protein ändå), om inte mer, för att hon ska hålla sig något så när nöjd. Hon äter så fort...:crazy: Detta hösilage är också VÄLDIGT smakligt, vilket gör att hon alltid vill ha mer... SUCK!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 767
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästvård Hej på er... helt ny här på buke har ett bekymmer jag behöver ha hjälp med... står installad med mina hästar i ett privat stall... nu...
Svar
8
· Visningar
1 437
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 396
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?