Ger ni MAX giva NU???

Sv: Ger ni MAX giva NU???

Mina gick i princip å helbete, enbart ett par veckor (då menar jag med ute natten, bete gick de mellan 8-21 annars)
De flesta har gått på full kraftfodergiva med en mindre mängd hö över natten

Tillägg: de återgick på sina fulla fodergivor i sept

vi anser att det är vinter nu så vi har bytt hage och tar inte in dem på nätterna, de går på ungefär nästan full dos, lite kraftfoder till hubbsen så klart, det behövs ju ej men annars....

Ja oh ja. Hästarna har stått installade i nån månad nu och det finns ju knappt något kvar i hagen så..
Fjordingen (med sällskap) har gått ute dygnet runt och fått mer än maxgiva (Minst ca 15 kg/mål 3 ggr) just för att klara ev. kyla, samt gå upp i vikt. Då har sällskapet även fått lite av sitt ensilage.

Dock så får Min häst minimigiva för tillfället då hon fick fång nyligen. Har lagt till lite ens. så hon får 10 kg ensilage/dag + 5,5 kg halm. Får se om vi kan byta ens. så hon kan få större giva i vinter sen.

Jag vet inte var min maxgiva kommer att sluta...:confused: Årets hösilage var så smakligt att de äter det före morötter :eek::)! Bonden säger sig sälja till en av våra mest välkända ryttarfamiljer, så kvaliteten är nog bra... Min lilla shettis, som äter som en mus i vanliga fall och som brukar tappa i hull på vintern, äter upp 4,5 kg av detta hö enbart för natten... För hennes skull är jag jätteglad.

Men min haflinger, som behöver bantas, äter 6 kg av hösilaget + 1 kg mindre smakligt hö för natten. Ändå är hon hungrig och sur som en gurka på morgonen. Jag sliter mitt hår över lättfödda hästar ;)!!! Än så länge finns det lite gräs i min lilla hage, och de föredrar det framför det "tråkiga" höet som jag lägger ut på dagen.

Så var maxgivan ska sluta, det kan man bara undra!

Nej jag ger inte mina hästar maxgiva ännu.

Fullblodet får 6 kg inne, sen får dom 6kg ute att dela på. Shettisen tycker bäst om att äta på det lilla gräset som finns kvar i hagen. Men ibland äter dom mer eller mindre. Shettisen får 3 kg inne.

Shettisen är 21 år gammal och cirka 90 cm. Fullblodet är svårfött, rids inte alls just nu. Hon får annars 2 kg havre, 3 dl soja, 2 kg betfor. Har börjat rata Lusernet.

Tycker gott du kan ge full giva! Börjar ju bli kyligt ute nu med.

Mina två pållar (fullblod och kallblod) äter fritt hösilage sedan en tid tillbaka. Det finns gräs att skava på vilket de gärna gör, men det är ju bara tidsfördriv. De äter 2 rundbalar á 8 hästar på ca 6 dagar. Det blir ca 17 kg per häst och dag.
Inne på nätterna får de bara lite vanligt hö, men de äter det knappt. Inte ens ett kilo per häst, men det finns där om de vill ha det. :)

Kommer inte ändra på deras grovfodergiva men fullblodet kommer eventuellt få äta lite mer kraftfoder ju mer han kommer igång och jobbas framöver.

kl

Min islandshäst får 3-4 kg och 6-7 kg hösilage per dygn för tillfället. Kommer nog ge 4 kg hö och 8-10 kg hösilage längre fram, väntar fortf på analysen så jag har inte räknat på foderstat ännu.

Jag som också har en islandshäst, tycker att ju mer jag ger ju bättre ser han ut i hull. Ger jag för lite grovfoder blir han sur och rastlös och mer bukig.

ska kanske säga att jag alltid gett runt 5kg hö till min islänning/dygn och han har alltid varit lika fet för det så det har inte gått någon nöd på honom.
5kg hö är ju en normal giva för en b-ponny/islandshäst.

Det finns inget som heter normalt, det heter individuellt när man fodrar hästar stor som liten.

Du skriver att du alltid gett 5 kg och han alltid har sett fet ut, det är väl inte lustigt att han blivit fet när han inte fått mat. Det finns något som kallas för näringsbristfettma, fungerar enkelt förklarat som U-barnen i afrika, de sväller upp när de har näringsbrist. Jämför även sommar och vinter värdena utifrån vad han stoppar i sig och ser ut. Det säger en hel del många gånger.

Å att inte låta förnuftet tala om man äger en häst som man anser bli fet på så lite foder som 5 kg hö med våra värden och att då inse att nåt inte stämmer och istället prova att öka upp fodret och alla kvoter tycker jag är lustigt.

Diffen mellan dina små hästars foderintag känns även den väldigt skev.

Jösses, fem kilo/dag är ju ingenting! Och jag förstår ärligt inte varför du nojjar över om du ska öka deras giva med tre kilo. det är ju bara 1,5 kilo per häst, dvs typ en tuss! Så små mängder gör liksom varken till eller från. :crazy:

Jag vet inte hur mycket din islänning väger, men lättare än 300kg kan den knappast vara. Minimigivan hö är 1,5kg/100kg kroppsvikt. Din häst får alltså mindre än rekommenderad minimigiva (som är för lite det också). Jag tycker dock att man ska räkna 2kg hö/100kg kroppsvikt.

ger ni max hö och kraftoder giva ännu som hästarna skall äta resten av vintern eller har ni fortfarande några kg upp till full giva? Mina äter "fullt" nu. De äter 1 kg kraftfoder inkl. mineraler + övrigt och 14 kg hö/dygn per häst

har ni tagit in era hästar och anser att nu är det vinter?? Japp, här är det full vinter. Vi kommer även att ha en rundbal med hö ute senare i vinter så att de har helt fri tillgång. Mina hästar är tjocka påstår min hovslagare. Men hellre för mkt hull än magra vintertid.

tio tecken är det

ger ni max hö och kraftoder giva ännu som hästarna skall äta resten av vintern eller har ni fortfarande några kg upp till full giva? Min gubbe äter full giva nu sedan mitten av augusti. 11 kg hö, 2 kg lusern + kraftfoder till natten. Kraftfoder på morgon och hö ute i hagen.

har ni tagit in era hästar och anser att nu är det vinter?? Inne sedan 17 augusti.

7 kg hö klämmer min gubbe i sig på 3 timmar...:d

Min ska börja äta full ranson hö nu på måndag. Börjar bli för kallt att bara ge 8kg nu.. (ska upp till 10-11 så smått)

Ha min har fått full ranson hela året, hon går i en gräshage men det var aldrig något bete utan mer som en gräsmatta, har stått inne varje kväll.
Quarterkorsning, svårfödd får 11kg hö & 2kg krafft, ska få lite till snart då
förra vintern/våren hade hon gått ner lite det vill jag inte ska hända igen.

Det finns inget som heter normalt, det heter individuellt när man fodrar hästar stor som liten.

Du skriver att du alltid gett 5 kg och han alltid har sett fet ut, det är väl inte lustigt att han blivit fet när han inte fått mat. Det finns något som kallas för näringsbristfettma, fungerar enkelt förklarat som U-barnen i afrika, de sväller upp när de har näringsbrist. Jämför även sommar och vinter värdena utifrån vad han stoppar i sig och ser ut. Det säger en hel del många gånger.

Å att inte låta förnuftet tala om man äger en häst som man anser bli fet på så lite foder som 5 kg hö med våra värden och att då inse att nåt inte stämmer och istället prova att öka upp fodret och alla kvoter tycker jag är lustigt.

Diffen mellan dina små hästars foderintag känns även den väldigt skev.

men gud va de alltid ska klagas.
jag har alltid gett min häst mat UTAN analys men denna vintern är det UTRÄKNAD FODERSTAT som gäller så det är alltså inte jag som gått och "hittat på" hur mkt hö osv de ska äta.

så jag vet INTE hur han kommer se ut i vinter på det höet/maten de ska äta eftersom jag inte kommit upp i full giva av alltihopa ännu så du kan sluta gasta.

och sen är det ju knappast hur mkt de får som avgör utan vad det man ger dem innehåller.

är det väldigt mkt energi i höet tex och man ger fri tillgång tenderar de att bli bukiga om de får brist på protein så då kvittar de om man så öser ut hur mkt hö som helst.
då måste de ha tillskott av protein. kvoten får ju inte bli helt fel.

jag har inte räknat ut foderstaten själv utan tagit hjälp av en kunnig person. så det lilla jag kan så vill jag inte experimentera med de själv.

Jösses, fem kilo/dag är ju ingenting! Och jag förstår ärligt inte varför du nojjar över om du ska öka deras giva med tre kilo. det är ju bara 1,5 kilo per häst, dvs typ en tuss! Så små mängder gör liksom varken till eller från. :crazy:

Jag vet inte hur mycket din islänning väger, men lättare än 300kg kan den knappast vara. Minimigivan hö är 1,5kg/100kg kroppsvikt. Din häst får alltså mindre än rekommenderad minimigiva (som är för lite det också). Jag tycker dock att man ska räkna 2kg hö/100kg kroppsvikt.

haha börjar en så hakar alla andra på med:grin:

men snälla lilla människan läser du inte vad jag skriver????

först skriver du att minimi giva är 1,5 kg/100kg kroppsvikt ja det blir alltså 4,5kg hö/dag till min häst på 300kg då är ju de 5 kg jag ger nu t.o.m mer....eller hur.

sen skriver du att man ska räkna med 2kg/100kg =6kg till min häst och eftersom du inte läst var jag skrivit så kan jag informera dig om att jag precis skrivit att hans foderstat är uträknad till 6kg hö/dygn på full giva + 0,8kg hippo alfa.

så jag tror knappast han dör så du behöver inte oroa dig:rofl:

sen så kan jag informera alla oroliga parter om att sedan jag åkte iväg och lämnade foder ansvaret till min kära sambo så har han gett mina hästar full giva hö.

alltså:

islänningen=6kg hö/dygn
shettisen(på 83cm höjd dvs mini)=4kg hö/dygn

unghästarna= 6kg hö/dygn och häst.

unghästarna får oxå max giva av kraftoder och eftersom mitt hö är rätt dåligt betyder det att de får rätt mkt kraftfoder.

islänningen och shettisen delar på 0,5kg krafft men tillsammans skall de sen ha 1,2kg krafft men har inte höjt upp till det ännu då de står helt denna veckan.

sen får de såklart jäst och mineraler med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 767
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästvård Hej på er... helt ny här på buke har ett bekymmer jag behöver ha hjälp med... står installad med mina hästar i ett privat stall... nu...
Svar
8
· Visningar
1 437
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 396
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?