Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ska kanske säga att jag alltid gett runt 5kg hö till min islänning/dygn och han har alltid varit lika fet för det så det har inte gått någon nöd på honom.
5kg hö är ju en normal giva för en b-ponny/islandshäst.
ger ni max hö och kraftoder giva ännu som hästarna skall äta resten av vintern eller har ni fortfarande några kg upp till full giva? Mina äter "fullt" nu. De äter 1 kg kraftfoder inkl. mineraler + övrigt och 14 kg hö/dygn per häst
har ni tagit in era hästar och anser att nu är det vinter?? Japp, här är det full vinter. Vi kommer även att ha en rundbal med hö ute senare i vinter så att de har helt fri tillgång. Mina hästar är tjocka påstår min hovslagare. Men hellre för mkt hull än magra vintertid.
Mina normalstora shettisar får mer hö än din Islänning
Det finns inget som heter normalt, det heter individuellt när man fodrar hästar stor som liten.
Du skriver att du alltid gett 5 kg och han alltid har sett fet ut, det är väl inte lustigt att han blivit fet när han inte fått mat. Det finns något som kallas för näringsbristfettma, fungerar enkelt förklarat som U-barnen i afrika, de sväller upp när de har näringsbrist. Jämför även sommar och vinter värdena utifrån vad han stoppar i sig och ser ut. Det säger en hel del många gånger.
Å att inte låta förnuftet tala om man äger en häst som man anser bli fet på så lite foder som 5 kg hö med våra värden och att då inse att nåt inte stämmer och istället prova att öka upp fodret och alla kvoter tycker jag är lustigt.
Diffen mellan dina små hästars foderintag känns även den väldigt skev.
Jösses, fem kilo/dag är ju ingenting! Och jag förstår ärligt inte varför du nojjar över om du ska öka deras giva med tre kilo. det är ju bara 1,5 kilo per häst, dvs typ en tuss! Så små mängder gör liksom varken till eller från.
Jag vet inte hur mycket din islänning väger, men lättare än 300kg kan den knappast vara. Minimigivan hö är 1,5kg/100kg kroppsvikt. Din häst får alltså mindre än rekommenderad minimigiva (som är för lite det också). Jag tycker dock att man ska räkna 2kg hö/100kg kroppsvikt.