Ger ni MAX giva NU???

Sv: Ger ni MAX giva NU???

tack suck vad trött jag blir, är det för lite grovfoder eller varför blir alla så upprörda?

För lite ättid skulle jag reagera på. Nu har jag inte läst hela tråden så vet inte om det finns ätbart i hagen etc.

I övrigt så beror det ju på vad hästarna väger, om de väger max 460 kilo TILLSAMMANS och äter precis sin del båda två (dvs om en väger 100 kg så äter den 1.5 kilo TS och den andra 3,5 kg TS etc) så är det ju okej.

Jag skulle aldrig fodra så om det inte fanns ätbart (inte gnagbart) gräs i hagen. Helt enkelt för ättid i första hand, och även ev TS. Utan skulle ha min gräns vid 10 kilo tillsammans om vi antar det är normalstor a resp b-ponny.

Och se till att hitta ett foder med värden som passade så bra som möjligt för det.

Jag har en maxad D-ponny som är en korsning New Forest/Varmblod på 14år. Han är lättfödd och lite "tjockare" än han ska vara (eller hur man ska uttrycka det). Kan ju nämna att han inte bör äta allt för mycket kraftfoder då han är ett litet krutpaket i sig, men får ändå en del då han ska orka med ridpassen och kunna ha lite energi att kunna ta av sedan... :p Han har att ta av i alla fall. Han får inte max giva i grovfoder (hö) ännu...

Under en kortare peiod med snötäcke på backen (borta nu), så har han fått mer hö än vad som står nedan, men har minskat ner igen då han inte äter upp. Finns mycket gräs kvar i hagen så han pillar med ist för att äta höet. Vet att det dock inte är så mycket näring i det så här års, men han är ändå nöjd. :laugh:

Morgon: 1kg hö (ska vara ca 3kg)
Lunch/E.M.: 1kg hö sk vara ca 3kg
Kväll: 4kg hö (3dl lusern, 3dl korn, 3-4dl betfor, mineraler, B-vitamin och mörötter)

Har räknat ut foderstat och det stog att 7kg hö vintertid så skulle han klara sig, men jag ger mer (under vintern alltså)...Borde ju inte vara fel?! ;)

Kan tilläga (vet ej om det ens är nödvändingt, men iaf.) att om man har täcke på sina hästar så de inte fryser gör det mycket. Nu är min ponny klippt och han behöver täcke för att kunna hålla värmen. Men iaf. så äter en häst för att dels hålla sig varm. Och med ett täcke så hjälper man ju till med värmen, dvs. dom äter kanske inte lika mycket då. Nu säger jag inte atat man ska ge dem mindre hö och ha täcke på dem ist. utan jag bara sa det här som en "bara för att punkt".

Jag har ingen direkt uppdelning mellan sommar/vinterfoderstat..
Ger efter hur matglad hästen är samt hur mycket den arbetar.
Så han har stått på "max" sedan han sattes igång ordentligt efter en hälta i somras..

Kanske ska tillägga att jag har en ngt svårfödd häst som inte är allt för matglad.. Därför får han alltid så mycket hösilage han äter upp och krafftfoder + lucern beroende på arbete och hull.

Jag ger snudd på maxgiva nu, har 2 kg kvar till de 11 kg torrhö han ska äta under helt betesfri period. Än så länge har de dock en del gräs kvar, de har definitivt att sysslesätta sig med och hålla i gång magarna, så än så länge fodrar jag inte något i hagen. Om någon vecka eller ett par blir det dock dax för det, och då kommer han att få ytterligare 2 kg.

Angående TS grovfodermängd: Om de inte har bete kvar bör de få full giva nu! Däremot kan jag inte förstå varför vissa reagerar så kraftigt på mängden? Som jag förstod det var det hö det gällde (alltså inte hösilage) och en A- ponny väger inte mer än max 250 kg och en B- ponny väger inte över 300 kg - alltså bör 4 respektive 6 kg räcka utmärkt för att nå tillfredsställande grovfodermängd. Man kan inte jämföra småponnyer med stora hästar - det är ju precis lika fel som att ge ett halvblod 6 kg hö om dagen...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 767
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästvård Hej på er... helt ny här på buke har ett bekymmer jag behöver ha hjälp med... står installad med mina hästar i ett privat stall... nu...
Svar
8
· Visningar
1 437
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 396
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?