Ger ni MAX giva NU???

Gullan86

Trådstartare
ger ni max hö och kraftoder giva ännu som hästarna skall äta resten av vintern eller har ni fortfarande några kg upp till full giva?

har ni tagit in era hästar och anser att nu är det vinter??

jag är osäker på om jag denna veckan när jag skall resa bort, ska börja ge full hö ranson till ridhästen + shettisen eller om jag ska vänta lite till eftersom de endå inte ska tränas veckan som kommer.

är uppe i 7kg/dag som de äter tillsammans(går inte inne ännu) och max giva kommer bli 10kg/dag tillsammans.
kanske ska fortsätta emd 7kg/dag istället för att nu snabbt öka upp 3kg? för jag åker imorgon.
behöver man göra det succesivt eller?

min okunnige sambo ska fodra dem så han kommer ju inte kunna avgöra om de nöjer sig med 7kg eller vill ha10...

ska kanske nämna att de inte är så smala av sig:angel:men de ska ju ha o pilla med...lite gräs finns men det är obetydligt.

hjälp tack.

Sv: Ger ni MAX giva NU???

Här ligger snön nu (Västragötaland) så ja de är inne på nätterna.

De får full giva eftersom det inte finns särskilt mycket att äta i hagen, eller, jag ökar givan när jag märker på dem att de äter mer, vilket de brukar göra när temperaturen går ner och eller det blir sämre väder.

Jag hade om jag var du ökat givan, det spelar ju ingen roll om du höjer 3 kilo på hö´t på en gång.
Märker du att de inte äter upp när du kommer hem så är det ju bara att sänka igen.

Våra hästar på runt 150 cm äter nu ca 10-12 kilo hö var /dygn.

Ja min häst står inne. Vet inte exakt vad du menar med maxgiva, men jag ger allt hö om ingår i hyran plus extra stråfoder (lusern).
jag tycker att du gott kan öka högivan, 7 kg är för lite för två hästar.

Nu är det snudd på vinter. Hästarna fick komma in redan skarven augusti/september pga riktigt dåligt bete och väder..
Min får inte full giva mat ännu, det sparar jag tills det är riktigt kallt. Just nu får han totalt ca 7,5kg hö/dag (väääldigt mycket energi i) samt betfor och müsli.. Ingen frukosthink än inte..

har ni tagit in era hästar och anser att nu är det vinter??

Det är ju olika för olika hästars behov. Våra islandshästar går ute året om (tillgång till ligghall), vi tar bara in hästarna när hovslagaren kommer eller då de borstas. Grannens halvblod frös då det blåste och regnade litet mitt i sommaren!

Min häst (och jag antar att resten av hästarna i stallet också) äter full ranson nu. Det finns inget som helst bete kvar i hagarna, så det är tvunget.

Blir det riktigt snorkallt under vintern så kanske de får mer hö att äta ute i hagen (lunch), men i normala fall ser foderstaterna lika ut hela säsongen.

Skulle det vara så hemskt om dina hästar fick 10 kg under en veckas tid då? För att vara på den säkra sidan, bara. :)

Sen en dryg vecka äta det full ranson här. De har erbjudits det länge, men inte börjat äta det förrän nu. Men så nedgnagt i hagen, och dessutom är det noll näring i det, så bara terapi. Det plus att det slog till och blev minus och kallt och brr så sa det bara pang och de började äta fullt. Vissa dagar lämnar de i hagen dock, men flesta dagar äter de upp.

Så, svar ja. Och de står inne med, sen över en månad. Idag kom första snön (som dock inte kommer ligga)

Men menar du att de två ska äta max 10 kg TILLSAMMANS per dygn i vinter????

Du kan ju öka lite nu och resten framåt dec. Men 7 kg räcker väl inte för två, inte tio heller om det inte är två små shettisar du har. Det äter mina i d-ponnystorlek vardera på vintern. Nu är jag uppe i ca 80% av fulla foderstaten, dvs de äter nästan allt kraftfoder och 8 kilo hö.

Jag ger inte "maxgivan" ännu. Men det finns fortfarande en del grönt i hagen, och de bantar för tillfället. Nu vet jag vad du har för hästar och tycker inte det är något konstigt med den "lilla" mängden. Har två islandshästar och de delar på ca 10 kg hösilage/dygn. De ska få mer sedan. Hur mycket vet jag inte ännu. Lite beroende på TS i hösilaget, och hur hullet blir.:angel: TS har varierat väldigt i de balarna jag hittills har öppnat.
Mina står inne nattetid. Under dagen går de och betar. De får 3-4 kg hösilage var till kvällen och de delar ca 3 kg hösilage på morgonen ute. Resten av dagen betar de. Inget kraftfoder, bara lite mineraler och morötter på kvällen.

Senast ändrad av en moderator:

Men menar du att de två ska äta max 10 kg TILLSAMMANS per dygn i vinter????

tack alla ni som svarat....passar på att svara separat på detta först nu bara eftersom jag reagerade på det....

ja det ska de, om du kanske missade det så är det alltså en b-ponny islandshäst och en minishettis hingst på 83cm.

islandshästen skall få 6kg hö/dygn och shettisen 4kg hö, det kan ju knappast påstå är för lite.
det är uträknad foderastat.
och när det blir max giva så ska de även ha 0,8kg hippo alfa(islänningen) och 0,4kg hippo alfa (shettisen).
men väntar lite med att ge dem så mkt kraftfoder
OCH innan du gapar så SKA de ha så mkt just för att höet är så dåligt. men jag tycker endå de får himla mkt hö de lär ju knappast svälta...snarare bli för feta.

7-10kg på TVÅ hästar?! :O Kära nån vad lite.. Mitt lilla vblsto får 12kg minst.

men snälla nån haha läs lite innan ni blir helt förskräckta...som sagt är det inte 2 stora halvblod/adennrar jag snackar om utan...

en liten b-ponny islandshäst och en mini shettis på 83cm.....gapar du mindre nu?:rofl:

bara 7 kg på en hel dag? OJ..
Våra hästar har fått full giva flera månader, vissa gick på bete i sommar andra inte. Våra hästar äter totalt 55 kg hö om dagen tillsammans.

ska kanske säga att jag alltid gett runt 5kg hö till min islänning/dygn och han har alltid varit lika fet för det så det har inte gått någon nöd på honom.
5kg hö är ju en normal giva för en b-ponny/islandshäst.
och då har han alltid gått på lösdrift dessutom. och fodret uppdelat på 3 givor/dygn.

men i år ska han alltså få 6kg.

vad jag vet så har shettisen alltid fått runt 3kg hö/dygn och när han häromdagen fick sin frukost inne då fick han 1,5kg och när jag på kvällen skulle släppa ut dem(skitväder under dagen) så hade han lämnat hälften så han äter inte så mkt som ni tror och då stod han alltså i boxen.
och han är inte i underhull haha...

bara 7 kg på en hel dag? OJ..
Våra hästar har fått full giva flera månader, vissa gick på bete i sommar andra inte. Våra hästar äter totalt 55 kg hö om dagen tillsammans.

kanske beror på hur många hästar man har oxå:rofl:
och hur stora de är?
anar att ni har stora hästar på en vikt av 500-700kg? har jag fel?

mina hästar består av 2 ettåriga unghingstar som äter tillsammans 12kg hö + 4kg kraftfoder(eftersom höet är så dåligt)

och de andra 2 är en pytte shettis och min mini islänning som alltså ska ha 10kg hö/dag sedan och ca 1,5kg kraftfoder tillsammans.

höet är som sagt dåligt och då kan man inte ge hur mkt som helst heller för då får de i sig alldeles för mkt energi osv osv jag orkar inte gå in på det.

men tillsammans äter mina hästar 4st 22kg hö/dag...synd för er att det går åt så mkt då:rofl:
jag har små hästar om ni missat det....

hästarna är ca i mkh; 83cm, 126-129cm, 118cm, 125cm.
men de 2 sista är inte färdigvuxna men blir max 140 som vuxna...

så som sagt...jag har små hästar.

Hästarna står inne, men det har de som tränas gjort i stort sett hela tiden, men nu även de andra, och får full giva, både hö o kraftfoder, dvs det som det är tänkt de ska få resten av vintern, om inget inträffar

Ja vi har stora hästar,6 stycken varav 1 föl och en 1åring resten vuxna.
Visste inte vad det var för hästar du hade. Tycker i sånt fall du ska öka på till 10 kg.
Lycka till!

maxgiva kvällshö och nattakraft men de får ingen morgon hö eller lunch hö ännu. Vilket ges i hagen. Men det dröjer inte länge innan det blir så. Vi har lagt ut morgon hö när det varit frost på backen fortfarande. Ännu ingen snö här så ännu inget som döljer det ännu varande gräset.

:-)

Ja vi har stora hästar,6 stycken varav 1 föl och en 1åring resten vuxna.
Visste inte vad det var för hästar du hade. Tycker i sånt fall du ska öka på till 10 kg.
Lycka till!

okej tack oj då men då var det ju inte konstigt att ni ger era 55kg hö/dag.

hur mkt får de vuxna hästarna/dag då?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 767
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästvård Hej på er... helt ny här på buke har ett bekymmer jag behöver ha hjälp med... står installad med mina hästar i ett privat stall... nu...
Svar
8
· Visningar
1 437
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 396
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?