Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så hade vi det i mitt äktenskap.Vi har helt gemensam, alla pengar in är hela familjens pengar.
Jag har också haft gemensam ekonomi i en dålig relation. Det funkade jättedåligt, men det berodde ju på att relationen var kass och att vi inte passade ihop.Så hade vi det i mitt äktenskap.
Vilket till slut fick konsekvensen att jag inte hade några pengar. Dvs alla "mina" pengar var även hans att ha synpunkter på.
Eftersom han är en "ekonomisk" person så följdes till slut minsta lilla inköp av en halvliter mineralvatten av en diskussion om rimligheten av inköpet.
Never again.
Jag har också haft gemensam ekonomi i en dålig relation. Det funkade jättedåligt, men det berodde ju på att relationen var kass och att vi inte passade ihop.
Jag vill inte vara i en sådan relation oavsett ekonomisk organisation.
Nu har jag samma upplägg i en bra relation med någon jag passar ihop med. Totalt okomplicerat.
För mig ingår det nog i mitt val av partner. De anledningar som jag kan se som gör att gemensamt inte funkar är också saker som jag inte vill ha i min partner.+ @tanten
Jag tror också det beror väldigt mycket på personen man är tillsammans med. Med någon annan kanske jag inte valt att ha det som jag och maken har det.
För mig ingår det nog i mitt val av partner. De anledningar som jag kan se som gör att gemensamt inte funkar är också saker som jag inte vill ha i min partner.
Jag har svårt att se hur vi skulle ha en välmående relation om vi inte kan komma överens om vår ekonomi.
Nu tänker jag alltså helt bort situationer där man av mer ideologiska skäl inte vill ha gemensamt. Det är ju en annan sak.
För mig är det där okomplicerat. Jag lägger mig inte i min partners inköp och han lägger sig inte i mina. Vi tar båda ansvar för att ekonomin rullar på, dvs vi köper inte saker vi inte har råd med. Handlar det om väldigt stora inköp så pratar vi med varandra eftersom vår ekonomi kanske inte rymmer flera jättestora inköp samma månad. Hittills har det aldrig hänt dock.Vår grundanledning till att inte ha gemensam ekonomi är ideologisk. Däremot har jag svårt att se att det skulle bli bra även utan den inställningen. Vi är båda ekonomiskt medvetna, har en samsyn om det grundläggande ekonomiska tänket... men den praktiska tillämpningen skiljer sig åt. Jag tycker det är rimligt att lägga 400 på en vardagsrygga, sambon tycker 2000. Han vill köpa grejer till sina hobbys, jag undviker prylar allt jag kan. Osv...
Jag tänker att om jag tex har häst och partner ingen motstvarande dyr utgift vill jag inte att hen ska behöva betala för det.För mig ingår det nog i mitt val av partner. De anledningar som jag kan se som gör att gemensamt inte funkar är också saker som jag inte vill ha i min partner.
Jag har svårt att se hur vi skulle ha en välmående relation om vi inte kan komma överens om vår ekonomi.
Nu tänker jag alltså helt bort situationer där man av mer ideologiska skäl inte vill ha gemensamt. Det är ju en annan sak.
Samma här, förutom att vi inte har något gemensamt sparande. Skulle känna mig ofri med ett gemensamt konto, där jag skulle behöva känna mig ansvarig inför maken varje gång jag handlar nåt. Mina pengar, min privatsak vart jag lägger dem. Samma för maken, skönt att han har ett eget konto så inte jag behöver bekymra mig om huruvida det verkligen är nödvändigt med alla specialprylar han köper till sin hobby.Separata ekonomier, skulle aldrig vilja ha något annat! Gemensamma kostnader och gemensamt sparande betalar vi procentuellt efter inkomst.
Ja jag förstår att man kan vilja ha det så. Jag tänker dock annorlunda för egen del och känner inte att dyra intressen spelar roll i frågan.Jag tänker att om jag tex har häst och partner ingen motstvarande dyr utgift vill jag inte att hen ska behöva betala för det.