Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

Sv: Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

jag satt o läste på paketen nu i kväll

mängden foder
40 kg hund
royal canin rottweiler
475 g ca 5 dl om dagen , kan det stämma lite mat.

standart hjort
475 g nästan 10 dl per dag
har jag räknat rätt
i så fall blir standart gör dyrt
525- för en 15 kg säck

Det är ju ett tag sedan hon slutade med dom

Fast så jättelänge sedan kan det ju inte vara, eftersom du skrev att hon blev opererad för en månad sedan, och att hon blev skendräktig efter det, och efter att skendräktigheten upptäcktes fick hon dropparna.

Fast så jättelänge sedan kan det ju inte vara, eftersom du skrev att hon blev opererad för en månad sedan, och att hon blev skendräktig efter det, och efter att skendräktigheten upptäcktes fick hon dropparna.

Dagen efter operationen hade hon tid att bli skendräktig. Så vi fick droppar 2 dagar senare.
Det blev bra efter 5 dagar. Så hon är pigg igen.
springer o hoppar i skogen. jagar gran kottar mm
Det har hon inte gjort sedan hon blivit sjuk.

mängden foder
40 kg hund
royal canin rottweiler

standart hjort
har jag räknat rätt
525- för en 15 kg säck

Vad väger 1 dl RC rottweiler foder? väger det verkligen 95 g?
Normal vikt brukar vara 40-45 g/dl på royals foder.
Gick på normal giva för 40 kg vuxen hund: 525 g/dag
och räknade på vad 1 dl normalt brukar väga och fick det då till att hunden ska äta 11,5 - 13 dl per dag av RC:n.

Räknade samma för Standardt vild hjort för vuxen hund på 40 kg (425-475 g/dag), 1 dl = 42 g
Fick det till att hunden då ska äta mellan 10 - 11,5 dl per dag.

Räknade sedan för Standardt extra, vuxen hund 40 kg, samma mängd som hjort-varianten fast 1 dl väger istället 43 g.
Fick det till att hunden ska äta 9,8 - 11 dl per dag

Min hund (15 månader, 30 kg) äter 10-12 dl Standart om dagen. (När hon inte äter Klass)

Tjena!! :eek: Loka (3år, 30kg) får 4dl om dagen. Och har "reserver" runt midjan. Å andra sidan får nog din bra mer aktivering än min soffpotatis.

mängden foder
40 kg hund
royal canin rottweiler

standart hjort
har jag räknat rätt
525- för en 15 kg säck

475 gram på royal canin motsvarar ca 11 dl, inte 5.

Tjena!! :eek: Loka (3år, 30kg) får 4dl om dagen. Och har "reserver" runt midjan. Å andra sidan får nog din bra mer aktivering än min soffpotatis.

Och det läskiga är att min är tunn. Om du kommer med nästa helg ska du se vilket rangel hon är. Så mycket mer än så är svårt att få i dock, + att jag hellre ser en smal än en tjock hund såklart.

Jo, hon tränar en del. Senaste veckan har vi kört räddning onsdag, fredag, lördag, söndag, och ska köra idag igen, och så två lydnadspass inklämda därimellan, och ett imorgon igen.

Får väl gå emot strömmen lite nu då...

Min Grandis hane( 2 år) äter Doggy proffessional extra activ ( 30/20 i protein fett) enda foder jag får honom att äta glatt + att han håller sig fin i både hull, pälsa samt mage!
Kostar 349 kr för 18 kg.

RC blev han dålig i magen av och fick klåda...

Doggy P finns i så små som 2,5 kg påsar så lätt att prova!

Både håller med och inte...
Enligt SLU utbildning finns inga belägg för att hunden inte ska/kan äta kolhydrater. Så där håller jag inte riktigt med dig.

Sedan håller jag med om att det bör vara ett bra protein som hunden (eller vi) äter. Vad som sedan är bra protein är en annan fråga...

Sedan ska man vara medveten om att det finns ingen riktig standard för hur ingredienserna i fodret ska redovisas. Du kan som producent dela upp ämnen inom samma grupp och en annan kan baka samma ämnena och på så sätt kan två foder med "samma" sammansättning se helt olika ut när man läser innehållet. Här borde man få en norm men vi är inte där.

I dag har jag gett min hund
1dl royal canin rottweiler
och3 dl av det gammla fodret.
Hon åt bara upp det nya 1 dl.

Kan jag gå över direkt på det nya.
Efter som hon inte äter det gammla fodret.

Hon fick smaka några kulor i går på standart vilt hjort Det slukade hon.

så nu ska jag väla

Min nakenhund på 6-7 kg äter 2-3 dl Standardt per dag och är defenitivt inte fet nånstans och har inga "fettreserver". Så, det kanske har olika förbränning...

Både håller med och inte...
Enligt SLU utbildning finns inga belägg för att hunden inte ska/kan äta kolhydrater. Så där håller jag inte riktigt med dig.

Sedan håller jag med om att det bör vara ett bra protein som hunden (eller vi) äter. Vad som sedan är bra protein är en annan fråga...

Sedan ska man vara medveten om att det finns ingen riktig standard för hur ingredienserna i fodret ska redovisas. Du kan som producent dela upp ämnen inom samma grupp och en annan kan baka samma ämnena och på så sätt kan två foder med "samma" sammansättning se helt olika ut när man läser innehållet. Här borde man få en norm men vi är inte där.

ja men jag har skrivit att kolhydraterna inte ska komma från spannmål i den mängd det gör i billiga foder.

Nä det vet jag,
5 dl va rottweiler royal canin
525 g dag

Fast du får inte i över 100 gram per deciliter om inte maten har en densitet som bly ungefär.
Räkna med att en dl mat väger 40-50 gram beroende på hur stora bitarna är osv.

Min nakenhund på 6-7 kg äter 2-3 dl Standardt per dag och är defenitivt inte fet nånstans och har inga "fettreserver". Så, det kanske har olika förbränning...

Jo, just golden är väl ganska kända för att vara extremt lättfödda också. Vilket jag tycker rätt orättvist när de dessutom är benägna att ha aptit över det vanliga.

Den normala. (Och så får hon ju klass då, men tidigare exempel var räknat på en dag då hon baa äter torrt.)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka