Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

Sv: Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

Purina Pro Plan sensitive lax & ris har jag ingen egen erfarenhet av men jag vet en hel del människor som fått sina mycket kräsna hundar att äta det fodret med god aptit och då fått dem att gå upp i vikt.
Kostar 559:-/15 kg

jag försökt ge min kines det då han var dålig i hyn - men han avskydde det. jag försökte i ett halvår, men nej.. det luktar vääääldigt mycket fisk!

På tal om Foderbilen, håller de bra priser? Och kör de ut i hela Sverige?:confused:

Delvis KL

Observera att Doggy är både ett foder och ett fabrikat. Även Robur tillverkas av Doggy.

Till ts
Om hunden är "liten i maten" tycker jag att du ska hitta ett foder med högt energivärde och som då innebär att hunden på en liten portion får i sig behovet. Vilket fabrikat det är, är kanske den minst viktiga frågan.

Best in show är väl ett klassiskt "skitfoder" - hade jag aldrig utfodrat mina hundar med:cool:

En rottis som saknar matlust hade jag gått till veterinären med - INTE normalt beteende för den rasen!

Best in show är väl ett klassiskt "skitfoder" - hade jag aldrig utfodrat mina hundar med:cool:

En rottis som saknar matlust hade jag gått till veterinären med - INTE normalt beteende för den rasen!

Vi har varit hos veterinär. Opererat bort tonsillerna för ca 1 mån sedan. Hon är frisk.
Det finns fler i kullen tex en syster som har exakt samma problem. Matvägrar.
Med muta så går det väl ner.
Vi opererade vår dam för att hon va hängig. Nu är hon pigg.
Jag vet att rottisar är matvrak . detta är min 4e hund
Dom har ätit Doggy

Varför slänger du maten? Blöter du den? Hur mycket äter hon om du ger fri tillgång?
Jag vill inte ha fri tillgång på foder.
Jag har provat med att hon får det trort, Inte bra,
jag la det i blöt med varmt vatten , så det blev mjukt. Ville hon inte ha.
Nu har jag gett hene tort och kallt vatten . det fungerar så där.

Hon gillar inte fodret
skall hitta något annat

standart tycker jag har jäkligt bra foder som dessutom är svensktillverkat utan en massa konstiga tillsatser och bara innehåller ett spannmål. helt inga då men de flesta brukar innehålla några stycken. och dessutom ligger det på hundringen billigare än annat märkesfoder. ligger på ca 425kr för 15kg. det verkar smaka bra enligt hundarna med. :)

Jag undrar va priset är för en stor säck, var finns det att köpa

Om ni har opererat hunden för 1 månad sedan och hon inte äter så hade jag åkt in igen - eller har du varit på ÅB med henne efter ingreppet?

Jag hade varit orolig om min rottis matvägrat, att det är fler i kullen med samma problem är väl knappast till hjälp eller lugnande.

Men, är det enbart detta fodret hon vägrar så är det väl lätt avhjälpt genom att byta foder? Du har ju fått en hel hoper olika råd och tips här hittills, både om pris och innehåll samt hur andras hundar reagerat på fodren i fråga. Hålla på och truga hundar med mat är bara dumt, man erbjuder mat, BRA foder, och vill de inte ha så bort med maten. Förr eller senare äter de. Varför blöta fodret till en vuxen hund förresten? Eller det var kanske bara tillfälligt p g a operationen?

Säg vad jag ska tänka på
vad skall finnas
högt protein?

jag kollade på http://www.standardt.se/
svårt att hitta butiker i närheten där vi bor. Måste åka många mil 3-5 mil för att köpa hundmat
finns inte på vårt köpcentum

jag vet inte vart du kan köpa det - men det står på deras hemsida vilka som är återförsäljare. annars har du foderbilen som sagt. jag ger extra som är för aktiva hundar vilket är jättebra om de äter dåligt så de får i sig så mycket som möjligt iafl.
annars skanske du ska testa hjortvarianten - den ska vara smakligare :)

jag kan gott rekomendera detta foder då det är super!! och framförallt att man är helt säker på att amn bara ger hunden saker som är bra. inte en massa utfyllnad som är i många nadr foder. bara exemplet att de har i flera olika sorters spannmål osv. i standart finns bara ris - coh det tycker jag är det bästa spannmålet om man ska ge nåt över huvud taget. :)

Säg vad jag ska tänka på
vad skall finnas
högt protein?

svårt att hitta butiker i närheten där vi bor. Måste åka många mil 3-5 mil för att köpa hundmat

inga märkesfoder av bra kvalité kan du köpa på ett vanligt köpcentrum. testa foderbilen. kostar bara 19kr och då får den direkt till dörren ;)

du ska väl försöka hitta ett foder med högt protein och högt fettinnehåll. så lite spannmål som möjligt och utan massa konstiga tillsatser. ju mer fett fodret innehåller ju smakligare blir det. så jag tycker inte det är konstigt att din hund inte äter fodret då best in show knappt innehåller något fett (och knappt nå proteiner heller för den delen) och då smakar det mindre och min erfarenhet av BiS är att de luktar kartong. vill du äta det? skaffa ett foder du tycker luktar gott coh köttigt. det gillar säkert hunden mer. :)

Jag har en Shäferkorsning som är SÅ kräsen med maten.
För ett år sen provade jag Arion (Adult Mailtenance) och det har hon ätit sen dess.

Båda mina hundarna håller hullet bra på Arion och är alltid bra i magen. Den kräsna har alltid varit lite tunn medans den andre har lätt lagt på sig av andra foder.

En säck på 15 kg kostar strax över 400 kr och dom har ett bonussystem som gör att man får var 6:e säck gratis (eller den 7:e, kommer inte riktigt ihåg :p)

inga märkesfoder av bra kvalité kan du köpa på ett vanligt köpcentrum. testa foderbilen. kostar bara 19kr och då får den direkt till dörren ;)
jo men vi har en zoo butik där på centrummet
dom borde ju ha

tack alla
jag skall i dag köpa något annat foder
får prova med små påsar

jag vet inte vart du kan köpa det - men det står på deras hemsida vilka som är återförsäljare. annars har du foderbilen som sagt. jag ger extra som är för aktiva hundar vilket är jättebra om de äter dåligt så de får i sig så mycket som möjligt iafl.
annars skanske du ska testa hjortvarianten - den ska vara smakligare :)

jag kan gott rekomendera detta foder då det är super!! och framförallt att man är helt säker på att amn bara ger hunden saker som är bra. inte en massa utfyllnad som är i många nadr foder. bara exemplet att de har i flera olika sorters spannmål osv. i standart finns bara ris - coh det tycker jag är det bästa spannmålet om man ska ge nåt över huvud taget. :)
vad kostar en säck ?

Om ni har opererat hunden för 1 månad sedan och hon inte äter så hade jag åkt in igen - eller har du varit på ÅB med henne efter ingreppet?

Jag hade varit orolig om min rottis matvägrat, att det är fler i kullen med samma problem är väl knappast till hjälp eller lugnande.

Men, är det enbart detta fodret hon vägrar så är det väl lätt avhjälpt genom att byta foder? Du har ju fått en hel hoper olika råd och tips här hittills, både om pris och innehåll samt hur andras hundar reagerat på fodren i fråga. Hålla på och truga hundar med mat är bara dumt, man erbjuder mat, BRA foder, och vill de inte ha så bort med maten. Förr eller senare äter de. Varför blöta fodret till en vuxen hund förresten? Eller det var kanske bara tillfälligt p g a operationen?
Hon är kollad
inga fel på henne.
Hon blev skendräktig direkt efter operationen.
Fick droppar mot det
Men det är borta.
Hon leker o springer ute nu. Det har hon inte gjort då hon va sjuk.
Hon äter om hon får något i maten sås eller liknande
så hon är nog kräsen

Säg vad jag ska tänka på
vad skall finnas
högt protein?

Kanske kan följande hjälpa dig i hundmatsdjungeln: En vuxen hund har ett unerhållsbehov på 18 procent protein i foderstaten medan den växande/digivande hunden behöver minimun 22 procent.
En unghund behöver (9-24 månader beroende på storlek som vuxen) 02-0,6 gånger underhållsbehovet.

Proteinbehovet påverkas av den totala energihalten i fodret som i sin tur till stor del styrs av hur mycket fett fodret innehåller. Att behovet ändrar sig beror på att hunden måste få i sig en viss mängd protein och är fodret energitätt blir hunden snabbt mätt och den mindre volymen foder måste då innehålla den totala mängden behövt protein.

Trots att inget kolhydratbehov anges och hunden kan klara sig utan kolhydrater ingår kolhydrat i de flesta foder. Flertalet hundar mår bra på att kosten innehåller kolhydrat. Dessa ger energi som medverkar i bildandet av icke-essentiella aminosyror. Kolhydraterna ger också volym till fodret vilket ökar mättnadsänslan.

Sök därför ett foder som har minst 22 % (vill minnas att det är en unghund) protein, relativt hög fetthalt (12-16 %) och högt energivärde. Högt energivärde för att hunden ska kuna äta en mindre portion och ändå få i sig vad den behöver.

(OBS detta har inte jag hittat på utan detta är vad tillgänglig forskning anger som riktvärden och behovsgränser fetthalten/behovet är lägre men fettet gör samtidigt maten smakligare varför jag gått upp här)

Vi har varit hos veterinär. Opererat bort tonsillerna för ca 1 mån sedan. Hon är frisk.

Jag antar att hon hade problem med tonsillerna innan de opererades bort? i såfall kan det ju vara så att hunden vant sig vid att det gör ont när man äter och därför blivit lite kinkig i maten även efter att tonsillerna tagits bort...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka