Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

Sv: Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

jag vet inte vart du kan köpa det - men det står på deras hemsida vilka som är återförsäljare. annars har du foderbilen som sagt. jag ger extra som är för aktiva hundar vilket är jättebra om de äter dåligt så de får i sig så mycket som möjligt iafl.
annars skanske du ska testa hjortvarianten - den ska vara smakligare :)

Jag skulle rekomendera Hjortvarianten i såfall, extran är väldigt kraftig att börja med på en hund som är ovan fodret. Jag började ge min lilla kines hjort och gick över till extran för att jag tyckte han var så ung och behövde "mer".
Gick bra ett litet tag men sen kraschade hans mage totalt så nu kan han inte äta Standardt längre :(, fodret är för kraftigt för honom.
Men det är som sagt ett bra foder som många hundar fungerar bra på, min andra kines har tex. aldrig varit så bra i avföring, hud och hull som hon är på Standardt hjort :)

jag försökt ge min kines det då han var dålig i hyn - men han avskydde det. jag försökte i ett halvår, men nej.. det luktar vääääldigt mycket fisk!

Haha, ja de brukar ju iofs säga att foder som innehåller fisk brukar locka de flesta hundar till att äta eftersom det luktar så mycket, men det finns väl de som tycker det luktar blä också ;)
Jag har både hört och känner kinesägare som gett Purina Pro Plan sensitive lax & ris till sina anorektiska hundar och fått dem att äta, även hundar av större ras, blandraser, schäfer, olika jakthundar osv.
Men, man får nog testa sig fram och se vad som fungerar på ens egen hund, alla foder faller ju inte alla hundar i smaken...

kör hellre på Doggys eller robur , Pedigree är , enligt mig, bland de sämsta fodren man kan få tag i :crazy.

Som sagt, är hunden frisk; hitta ett BRA foder, sluta truga och sluta ffa hälla sås och annat extra på maten! Inte konstigt att hon sen är kinkig med vanliga maten. Förstår att du gör det av oro för henne men skippa det och var konsekvent; mat på bestämda tider, bort med skålen om hon inte äter, ge torrt + rikligt med friskt vatten vid sidan. Hon kommer garanterat att äta förr eller senare, de svälter inte ihjäl sig själva.

Som sagt, är hunden frisk; hitta ett BRA foder, sluta truga och sluta ffa hälla sås och annat extra på maten! Inte konstigt att hon sen är kinkig med vanliga maten. Förstår att du gör det av oro för henne men skippa det och var konsekvent; mat på bestämda tider, bort med skålen om hon inte äter, ge torrt + rikligt med friskt vatten vid sidan. Hon kommer garanterat att äta förr eller senare, de svälter inte ihjäl sig själva.
vi har allt försökt. Jag gillar inte att truga en hund. Men när hunden inte ätit något på 5 dagar
vad gör man.
Jo man försöker få i hunden lite mat
jag har fasta tider kl 08 och 16 30

Jag antar att hon hade problem med tonsillerna innan de opererades bort? i såfall kan det ju vara så att hunden vant sig vid att det gör ont när man äter och därför blivit lite kinkig i maten även efter att tonsillerna tagits bort...

ja så kan det vara

vad kostar en säck ?

425 kr / 15kg betalar jag. det tycker jag är ett bra pris. och efetrsom det är ett högenergifoder behöver de inte äta så mycket heller bara de blir mätta. mina är ganska svårgödda och vill inte äta. han amstaff på 30kg pillar i sig ca 3dl om dan och han går upp i vikt :o men nu har han börjat äta mer coh mer sen jag börjede med etta. han verkar tycka det är gott. men han är absolut ingen storätare alls.

Senast ändrad:

Då skulle jag hellre välja Doggy ;) Det är nog det bästa som säljs i vanliga affärer. Pedigree innehåller mest spanmål, salt och fett.

Missförstå mig rätt - därav att jag skrev delvis KL: I andra inlägg talas om Robur som också, precis som Doggy-varianterna, tillverkas av just Doggy...Menade mest att förtydliga...:o

Men sedan håller jag inte med dig om att Pedigree mest innehåller spannmål och fett. Du hittar ungefär samma fördelning mellan protein-fett och kolhydrater i dessa två foder vilka är ett vuxenfoder från vardera:
Protein 20, Oljor & Fetter 13, Aska (mineraler) 8, Växttråd 3, Kalcium 1.2, Fosfor 1, NFE (kolhydrater) 46, Vatten 10, Omsättbar Energi/100g: 1382 kJ (330 kcal). majs, ris alternativt spannmål beroende på vilken variant.
Protein 24 %, fett 12 %, kolhydrater (NFE) 46 %, växttråd 2 %, mineraler 6 % (kalcium 1,2 % och fosfor 0,9 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1 450 kJ/100 g. Vetebaserat foder...
:angel: Personligen kan jag tänka mig vilket som av fodren. Mår hunden bra och håller önskad vikt så ...

Missförstå mig rätt - därav att jag skrev delvis KL: I andra inlägg talas om Robur som också, precis som Doggy-varianterna, tillverkas av just Doggy...Menade mest att förtydliga...:o

Men sedan håller jag inte med dig om att Pedigree mest innehåller spannmål och fett. Du hittar ungefär samma fördelning mellan protein-fett och kolhydrater i dessa två foder vilka är ett vuxenfoder från vardera:
Protein 20, Oljor & Fetter 13, Aska (mineraler) 8, Växttråd 3, Kalcium 1.2, Fosfor 1, NFE (kolhydrater) 46, Vatten 10, Omsättbar Energi/100g: 1382 kJ (330 kcal). majs, ris alternativt spannmål beroende på vilken variant.
Protein 24 %, fett 12 %, kolhydrater (NFE) 46 %, växttråd 2 %, mineraler 6 % (kalcium 1,2 % och fosfor 0,9 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1 450 kJ/100 g. Vetebaserat foder...
:angel: Personligen kan jag tänka mig vilket som av fodren. Mår hunden bra och håller önskad vikt så ...

men saken är den att de mesta av proteinerna, fettet och fram för allt kolhydraterna kommer fårn spannmål i dessa foder och ifrån animaliska produkter i andra foder. hundar är inte vegetarianer och behöver kött och deras huvudsakliga födokälla skall vara animalisk och inte från spannmål som i tec pedegree.

det är skillnad mellan proteiner och proteiner. vi vill ha bra proteiner och inte dåliga. det samma gäller fetter och även kolhydrater. de ska komma från vettiga källor utifrån hunden sett.

det är ju värsta propagandan att vi människor INTE ska hälla i oss kolhydrater och många olika spannmål (de vanliga som vi brukar äta) men ändå ska vi proppa i hunden det - de som framförallt inte ska äta det.

Det kostar att ha hund.

/Jolanta vars hund för tillfället äter mat som kostar över 700:- säcken :grin:

425 kr / 15kg betalar jag. det tycker jag är ett bra pris. och efetrsom det är ett högenergifoder behöver de inte äta så mycket heller bara de blir mätta. mina är ganska svårgödda och vill inte äta. han amstaff på 30kg pillar i sig ca 3dl om dan och han går upp i vikt :o men nu har han börjat äta mer coh mer sen jag börjede med etta. han verkar tycka det är gott. men han är absolut ingen storätare alls.
hur mycket skall de äta av det fodret om dom väger 40 kg
dl hur många

Du blundar och håller ut lite till! Så länge hon dricker och är frisk så kommer hon att börja äta när det kniper tillräckligt.

Sen är det klart att hunden ska ha ett foder som de föredrar, vi har också provat oss fram mellan olika varianter; jag tittar på hull, päls, vilken energi de har och att magen är i trim=fasta lortar, mörka och max två ggr/dag. Tittar på balansen protein/fett i fodret. Priset spelar såklart roll om man har stora hundar men jag personligen är inte beredd att använda de foder som säljs på ICA eller Konsum typ, de håller inte måttet helt enkelt. Blir ofta inte så mkt billigare heller eftersom man får ge mkt större givor.

En annan grej som kan vara nog så viktig det är att använda rostfria skålar eller möjligtvis porslin som går att hålla riktigt rena, diska på hög temp i diskmaskin. Plast drar åt sig bakterier med tiden och hundarna med sina känsliga näsor kan säkert reagera på sånt som vi inte kan känna.

Du blundar och håller ut lite till! Så länge hon dricker och är frisk så kommer hon att börja äta när det kniper tillräckligt.

Sen är det klart att hunden ska ha ett foder som de föredrar, vi har också provat oss fram mellan olika varianter; jag tittar på hull, päls, vilken energi de har och att magen är i trim=fasta lortar, mörka och max två ggr/dag. Tittar på balansen protein/fett i fodret. Priset spelar såklart roll om man har stora hundar men jag personligen är inte beredd att använda de foder som säljs på ICA eller Konsum typ, de håller inte måttet helt enkelt. Blir ofta inte så mkt billigare heller eftersom man får ge mkt större givor.

En annan grej som kan vara nog så viktig det är att använda rostfria skålar eller möjligtvis porslin som går att hålla riktigt rena, diska på hög temp i diskmaskin. Plast drar åt sig bakterier med tiden och hundarna med sina känsliga näsor kan säkert reagera på sånt som vi inte kan känna.

okej vi har rostfria fina skålar. rena o fina.
Hon har bra päls , bra i hullet 40 kg , mycke muskler.
Så jag tror bara det är så att inte gillar foderet.

Har nu varit och handlat
standart vilt hjort 3 kg,
har även köpt
royal canins rottweiler foder 3 kg.

hon fick smaka nu. Det gick bra.
jag höll en standart kula i handen, och i andra handen en av det gammla fodret. Hon tog det nya
så nu hoppas vi
skall bara se hur många dl hon skall äta av det.
så går vi sakta över.

Vår rottis gick på royal giant när han var valp, men han mådde inte bra utav det.
När han var 3-4 månader sket han mer än svärföräldrarnas vuxna rottisar (tik & hane).
Han var heller aldrig bra i magen.
Så för vår kille funkade inte royal alls.
För oss var det att kasta pengarna i sjön.

Nu ger vi Friskies Vitality Adult med kyckling och grönsaker till vår kille, precis som svärföräldrarna gör.
Och sen han började på det mår han super! :)
Skiter helt normalt, är bättre i magen, super i päls!
Kostar 179 för 15kg och finns i matvarubutikerna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka