Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

Sv: Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder

Fast du får inte i över 100 gram per deciliter om inte maten har en densitet som bly ungefär.
Räkna med att en dl mat väger 40-50 gram beroende på hur stora bitarna är osv.

jag har nu fått hittat en våg
10 dl väger 530g ca
så det blir 5 dl varje mål
525 skall en normal hund ha på 40 kg
Jag har fått gå över direkt. Hon tar inte den gamla maten, bara den nya
Hoppas magen håller

Har du källa? Ingen på SLU - vad jag vet - har nämt detta...

ja vad jag vet och ungefär resten av hela hundbefolkningen även går efter är att man helst inte ger spannmål i överdrift till hundar? men jag vet inte - du kanske fodrar havre till dina hundar? :cool:

jag har nu fått hittat en våg
10 dl väger 530g ca
så det blir 5 dl varje mål
525 skall en normal hund ha på 40 kg
Jag har fått gå över direkt. Hon tar inte den gamla maten, bara den nya
Hoppas magen håller

ja då får du ju ge lika mycket av PC och standart. så det kvittar vilket du väljer. välj det hon tycker är godast och det du tycker har bäst innehåll. men standart extra blir ju bortfarande 100kr billigare per säck - för de ska äta lika mycket av bägge. :)

ja vad jag vet och ungefär resten av hela hundbefolkningen även går efter är att man helst inte ger spannmål i överdrift till hundar? men jag vet inte - du kanske fodrar havre till dina hundar? :cool:

Nu är det risk för dubbelsvar. Skrev ett svar men det syntes aldrig...

Nja jag fodrar normalt inte med havre men hundarna gillar det så hade de bestämt själva hade de gärna ätit både havreflingor och gröt;)

Sedan allvarligt svar: För min egen del är det intressantare att gå på djurens behov och fakta - oavsett djurart - än att "hela hundbefolkningen" hävdar något som en absolut sanning. Spannmål innehåller t ex också fiber som är bra för tarmen. Nej, jag vill gärna ha en källa som bekräftar det "hela hundbefolkningen" vet.

Det finns tvärt om forskning som visat att valpar som föddes efter att tiken fått en kolhydratfri diet (inga spannmål) i högre omfattning var dödfödda eller dog kort efter födelsen....(Kienzle & Meyer (1989))

Senast ändrad:

jag blir ,så trött på min hund
Jag bjöd henne på royal canin rotweiler fodret.
i går, Hon åt frukosten. Middagen Åt hon inte.
Gav henne nu frukost. Ville inte äta. Jag visade henne gav hene några kulor. Hon spydde upp dom.
Ska jag fortsätta att ge dom i efter middag.?
Eller skall jag prova med standart vilt

Royalen är mer proteiner o mer fett. Kanske blir för tufft för magen. Då hon inte vill äta det gammla fodret heller.

Ska jag bara ta bort maten om hon inte äter upp, hur länge kan hon va utan mat
jag har alrig sett en sådan här rottis

jag blir ,så trött på min hund
Jag bjöd henne på royal canin rotweiler fodret.
i går, Hon åt frukosten. Middagen Åt hon inte.
Gav henne nu frukost. Ville inte äta. Jag visade henne gav hene några kulor. Hon spydde upp dom.
Ska jag fortsätta att ge dom i efter middag.?
Eller skall jag prova med standart vilt

Royalen är mer proteiner o mer fett. Kanske blir för tufft för magen. Då hon inte vill äta det gammla fodret heller.

Ska jag bara ta bort maten om hon inte äter upp, hur länge kan hon va utan mat
jag har alrig sett en sådan här rottis

Hur många gånger per dag får hon mat?

Vill minnas att hon inte är så gammal men ett par mål kan hon missa utan problem. Däremot ska du inte byta foder stup i kvarten. Då kan hon få andra problem (magtarmstörningar t ex). Äter hon inte på 20 minuter - bort med skålen och ingen (inte ens godis) mat förrän nästa mål. Ständig tillgång till vatten.

Hon blev väl av med tonsillerna för en månad sedan och om hon inte blivit bättre på att äta och nu börjar kräkas också, då hade jag faktiskt ringt veterinären som opererade och bett om råd. Det kan ju vara något annat problem som gör att hon inte äter.

Hur många gånger per dag får hon mat?

Vill minnas att hon inte är så gammal men ett par mål kan hon missa utan problem. Däremot ska du inte byta foder stup i kvarten. Då kan hon få andra problem (magtarmstörningar t ex). Äter hon inte på 20 minuter - bort med skålen och ingen (inte ens godis) mat förrän nästa mål. Ständig tillgång till vatten.

Hon blev väl av med tonsillerna för en månad sedan och om hon inte blivit bättre på att äta och nu börjar kräkas också, då hade jag faktiskt ringt veterinären som opererade och bett om råd. Det kan ju vara något annat problem som gör att hon inte äter.
Hon är 2år o 3 mån
Hon äter 2 gånger per dag
Hon spydde efter att jag matat henne med 2 dl foder. Annars hade hon nog inte spytt. Pigg förövrigt.
Det är nästan som vi människor ätstörning.
Jag byter inte stup i kvarten
Hon har haft ett foder i 2 år.
Nu köpte jag två olika : för att se vilket hon gillade mest.
Jag själv tyckte royal canin rottweilern verkade mycket bra. Men stora bitar.
Hon är van att få torrfoder i kallt vatten. Men nu har hon ätit helt tort. Hon kan dricka förlit när hon äter.
Jo hon opererade bort tonsillerna 10 juli.
Allt ser helt normalt ut nu.
Så vi får kolla nu några dagar om hon får i sig något . Aars får vi ringa nästa vecka.
Jag tror att hon tror att det gör ont.

Hon kan faktiskt mycket väl ha en ätstörning, min hund fick något liknande efter att ha tagit bort tonsillerna.

Jag vet inte vad du tycker om färskfoder, men prova!! Annars får du nog brja BARFa henne eller något liknande. Min hund var kraftigt underviktig när hon började matvägra, så jag provade en himla massa foder. Till slut fick jag henne att äta Purina Pro Plans laxfoder blandat med pasta och lite allt möjligt gottigt.

Jag VET att man inte ska truga med hundar, men när de har genomfört operationer i halsen vet man inte hur ärrbildningarna ser ut, likaså kan de ha tråkiga minnen från tiden precis efter OP, det ska nämligen göra väldigt ont.

Så sluta med torrfodret...

Den normala. (Och så får hon ju klass då, men tidigare exempel var räknat på en dag då hon baa äter torrt.)

Du kanske skulle uppgradera till extra? Loka fick en sån säck (den normala var slut i butiken och fodertunnan hemma ekade) och det var rena jetbränslet. Jag överdriver inte. Din Råda klassas utan tvekan som "hårt arbetande vovve". :)

Du kanske skulle uppgradera till extra? Loka fick en sån säck (den normala var slut i butiken och fodertunnan hemma ekade) och det var rena jetbränslet. Jag överdriver inte. Din Råda klassas utan tvekan som "hårt arbetande vovve". :)

Jag ger hjort till båda mina (förutom klass) iom att fröken reagerade lite starkt på extra. Men jag tänkte eventuellt köpa normal extra till nästa gång till fröken. Vad tror du? Hon är inte den mest lättfödda typen, behöver fortfarande bygga en del muskler och konditionstränas en timme varje dag förutom eventuella lydnadspass.
Eller duger hjort? Jag gillar hjort dels för att det är milt men även för ur hjortarna hålls på nya zeeland, sånt är ju lite viktigt för mig :)

Om hjort funkar och din hund har en känslig mage, kan du inte öka givan lite istället alt. komplettera med lite olja eller något? Nu vet jag ju inte vad det är hon reagerar på (proteinet?), där har ju normal en halt på 23% jämfört med extra som har 28%.

Gabbis hund får redan ganska stora mängder (tycker jag ;)) så därför tänkte jag att det kanske kunde vara idé att höja "oktanet" lite på krubbet om det är svårt att få i Råda mera kvantiteter.

Loka har gått på både normal och extra och magmässigt märkte jag inte skillnad, hon sket och fes precis som vanligt. :p Däremot fick hon myror i kroppen och sprang som tusan över fälten av extra. :D

Tror du? Aktiv är hon ju, men inte direkt "hårt" arbetande. Hon drar ju inte eller så, utan det är bara lydnad och räddning. Men jag förstår vad du menar, mer energi på samma mängd.

Det var försäljaren som tyckte jag skulle börja med normalen.

Robur gillar jag jättemycket! Vettiga ingredienser och svensktillverkat. Tyvärr håller vovvens mage inte med så jag har fått bryta mot alla mina principer och ger RC sensible som nästan inte innehåller något kött.

Min ena whippet har känslig mage och jag har äntligen äntligen hittat rätt. Av en slump fick han Robur Low Protein (det med älgkött) en gång när svärföräldrarna ute på landet hade honom på sommarkollo ;) ringde och sa "jo, förresten nu är hans foder slut, så vi åker och ser vad vi kan hitta på Granngården".

Trodde jag hade hittat rätt med Orijen, men efter ett par månader visade det sig inte heller. Tror det är för kraftigt helt enkelt. RC Sensible funkade inte, RC Sensitive Digest (i den där specialserien) funkar sådär, men han behöver mer fett annars tappar han i vikt. Robur Low Protein äter han med glupsk aptit och har inte nekat ett enda mål på de två säckarna han ätit. Det är helt otroligt! Han är annars en sån som ibland inte vill ha mat, och när han sen blir hungrig skriker magen och han får ont och spyr galla. Medlite tur har jag då kunnat peta i honom fil och en ostskiva för att få igång magen, sen har han velat ha lite mer matigt.

Robur håller bra priser tycker jag!

Ger alltid uppblött så bitarna är mjuka.

Senast ändrad:

Jo normalen är bra att börja med. Men om hon nu får så mycket som du ger henne och du fortfarande tycker hon är tunn (förvisso lite den åldern också va?) så kanske det kan vara värt att överväga ett byte.

Mental aktivering kräver energi det också. ;)

Hon vill inte ha mat
Jag bjöd henne på midda nu.
Jag hälde upp royal canin rottweiler
Hon fick det tort med friskt vatten bredvid. Hon nosade bara och gick där i från. Det stor där ca 20 min. Jag tog bort det.
Jag provade då med standart hjort
Hon gjorde exakt lika dant.
Maten står nere i köket. Hon ligger här bredvid mig . Vi har kollat tänder och hals ser gör fin ut..
Hon vill inte äta.:devil:

Är hunden rejält aktiverad på dagarna, dvs kommer hon in med någon slags matlust/behov?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 023
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka