Sv: Ge mig tipps på BRA Billigt hundfoder
Jag har en MKT kräsen schäfertik på 5 år som också har opererat bort tonsillerna. Jag ger RC 4800 för högpresterande hundar som inneh mkt fett och protein. Hon får mat 1 g/dag kl 22.00 när alla ska gå och lägga sig, då har hon lugn och ro att äta på natten, hon får hela ransonen då. Har hon inte ätit upp på morgonen så ställs maten undan tills nästa kväll, Det tog ca 2v att få henne att förstå att det var slut med burkmat/leverpastej för att få i penicillinet etc. Hon får aldrig rester från bordet eller slicka tallrikar, då är det kört..
Hon är bra i hull, trots att hon äter en mindre giva, men precis som för oss människor som äter på natten så gör dom inte av med den energin; vilket är bra på en svårfödd kräsen hund.
En hund klarar sig lätt utan mat i 5 dagar, hundar i Frihet äter inte 2ggr/dag och handmatas, dom slukar maten kvickt för dom vet inte om konkurrenter lurar bakom hörnet och ska knycka deras mat. det är lite samma med våra tamhundar, dom ska snabbt sluka/äta maten som serveras, annars ska man plocka bort den och låta dom vara utan tills nästa gång men erbjuder dom.
Jag tycker inte att äldre hundar behöver äta 2 ggr/dag, dom klarar sig på 1g/dag om dom är kräsna.
Rottisar är ju inte heller en ras som av naturen brukar vara direkt magra...Dom är ju snarare i många fall i överhull enligt min uppfattning. Nu säger jag inte att det är så med din hund men prova gärna "nattamat" en två veckorsperiod och se vad som händer.