Ge förslag på hundras till mig!

Sv: Ge förslag på hundras till mig!

Jag vet inte vad ni har för labbar hos er (eller vad jag har för rottisar hos mig) men tycker att labbar är minst lika aktivitetskrävande än rottisar, om inte mer. Jag känner inte en enda labbe som inte blir väldigt besvärlig när den inte får något vettigt att göra, men rottisarna verkar trivas bättre med att "bara vara". Å så var det det där med att välja en utställningsavlad istället för en jakt-/bruksavlad. Ja alltså visst är utställningsexemplaren ofta något lugnare. Men det är ju inte bara aktivitetsnivån som fått stryka på foten när skönheten är viktigare än allt annat. Jag upplever också att utställningsavlade hundar är mindre samarbetsvilliga, mer störda av könshormoner, har mer problem med stressbeteenden och faktiskt också har mer problem med sjukdomar.

Så hade jag varit TS hade jag nog valt en ras som passade mina intressen (istället för att köra på utställningsvarianten av en aktiv ras), och sedan försökt hitta den uppfödare som avlar fram så friska och mentalt stabila hundar som möjligt. Kanske får man också tänka fundera på om pälslaget är SÅ viktigt. Kanske är det okej med meddellång/klippbar päls om allt annat stämmer?

Så sant! Vill tillägga att labbarna dessutom, särskillt hanarna, är jobbiga som attans första och andra året.

Jag har en jaktgolden, en DP-golden och en uställningsgolden. Utställningsolden är utan tvekan den jobbigaste av dem. Jag tycker att jaktlabbarna är enklare att aktivera och därmesd lättare at få till nöjda och trevliga hundar. Med båda varianterna kräver vettig aktivering. Det är ingen slump att man har labbar i tullen osv. de tycker om att arbeta med skallen och ju mer de får jobba dessto goare hundar blir de.

Jag har aldrig träffat en "vanlig" labbe som velat arbeta för 5 öre, men jag har bara träffat Rottor som krälar längs väggarna om de inte får sitt. Kanske beror på var man har träffat hundarna också... Jag har inte träffat några vanliga labbar på klubben utan endast i skogen typ, och de får ingen mental stimulans alls, utan är renodlade sällskapshundar.

Men om de kräver såpass mycket kanske labbe är ett dumt val. Dalmatiner eller ridgeback är kanske bättre då, precis som någon annan skrev!

Senast ändrad:

Okej, experten x) det har gått jätte bra med Nelly och hon är den tåligaste hunden jag träffat. Upplever aldrig att hon fryser, sen är pälsen som bäst när den växt ut lite grann. Hon trivs bra i det och sen har vi ett täcke ifall att. LOL

Håller med om allt! TS skriver ju också att hunden ska kunna slappna av de dagar det inte finns tid för en långpromenad, inte de dagar det saknas tid för aktivering/träning. Då är det nog inte läge att rekommendera någon ras som behöver få använda huvudet för att må bra.

Kanske skulle Rhodesian Ridgeback passa?

Jag missade det där om mental aktivering :O men faller inte RR på jaktbiten?

Jag har aldrig träffat en "vanlig" labbe som velat arbeta för 5 öre, men jag har bara träffat Rottor som krälar längs väggarna om de inte får sitt. Kanske beror på var man har träffat hundarna också... Jag har inte träffat några vanliga labbar på klubben utan endast i skogen typ, och de får ingen mental stimulans alls, utan är renodlade sällskapshundar.

Men om de kräver såpass mycket kanske labbe är ett dumt val. Dalmatiner eller ridgeback är kanske bättre då, precis som någon annan skrev!

Jag har ju labbe själv och han är den jobbigaste hund jag haft (haft dalmatiner, schäferblandras och har kelpie också). 35 kg med en raket i baken och glappande ratt fram. Han är förvisso en tokig blandning mellan jakt- och utställningslabbe men jag har träffat många andra rena utställningslabbar. Visst är några av dem rätt apatiska men många av de som inte tränas regelbundet gör livet besvärligt för sina ägare när de t ex äter upp huset, sticker på promenaderna osv. Och samarbetsviljan är dessvärre inte på topp hos de flesta, vilket är synd på en ras som är känd för just det.

35 kg med en raket i baken och glappande ratt fram.

:rofl: Förlåt, men det där var bland de roligaste beskrivningar jag hört :rofl:

Delvis knappen
Nu tillhör jag ju dem som föreslog just labben.. men
det enbart för att jag träffat såna där soffpotatisvarianter.. detta var iof flera flera år sen och hundkunskaperna då var väl inget o hänga i granen:o kanske var de bara uppgivna stackare så det kanske inte var nåt vidare bra förslag:o

Nu är inte jag så insatt och kunnig om just den rasgruppen (jag har inte en aning om hur mycket jakt till exempel det är i dem) men har du kollat på någon utav vinthundarna?

Med tanke på att de är avlade för att jaga så är det väl kanske inte rätt rasgrupp. De används ju tom till jakt på bana idag (hundkapplöpning).

Precis, vinthunden är en hetsjagande hund. Men annars är Aslans tanke inte så dum.

Sedan skiljer sig ju vinthundens sätt att jaga från andra jakthundars. De spårar inte (även om individuella avvikelser så klart finns) och tappar rätt snart intresset för jakten om bytet kommer utom syn- eller räckhåll. Något annat vore att slösa energi och är det något som vinthundar är bra på så är det att ligga och spara energi. De är riktiga soffpotatisar. Själv skulle jag inte vilja ha en hund som när den kommer ut i naturen blir både blind och döv för att de ska sticka iväg för att spåra. Men just vinthundens jaktinstinkt tycker jag inte alls är besvärlig att hantera.

En whippethane (strax över 50 cm) skulle nog passa bra i storlek och temperament (hanarna är större än tikarna) för TS om hon kan leva med deras jaktinstinkt och kan tänka sig aktivera hunden med LC eller någon liknande aktivitet för att låta hunden få utlopp för sitt naturliga beteende.

Min spårar inte heller (jo hundkiss!), jagar bara sånt som redan springer men det hjälper ju liksom inte när det springer förbi en hare :D

Fast vad jag menade var att frågan varför det inte ska vara jakt i hunden kan ju bero på olika saker. TS kanske föreställer sig en viss typ av jakt när hon säger att det inte ska vara jakt i hunden (precis som man kan föreställa sig en viss typ av vakt när man säger att hunden inte ska vara vaktig - avses det likväl en larmande puff som en ovtjarka?).

Nej en sån vill man kanske inte ha som TS! Syftade på en av de där soffliggarna, hade fått för mig att alla var då jag endast träffat såna. Men då tar jag såklart tillbaka rastipset. Tror det är lite som inom rottis, det finns soffpotatisar och sen finns såna som min som skulle äta upp huset om hon aktiveras för lite :). Och det är ju svårt att veta vad man får...

Hej!

Nu är det dags att skaffa hund!
Har haft flera smådjur i yngre ålder.
Haft en Grand Danois i vuxen ålder.

Jag vill ha en hund...
...som har kort päls, ej sträv
...medelstor hund (vill känna mig trygg när jag promenerar om kvällarna)
...ej för mycket vakt/jakt
..."lagom aktiv" (ska kunna följa med på löprundor och långa prommisar, men ska också kunna slappna av dagar då tid inte finns för "den långa turen"
...hunden ska vara "snäll" mot andra människor/djur.

Förslag?

American staffordshire terrier! Amstaff, men se till att hitta en bra uppfödare för finns gott om rötägg där ute som inte ser till varken höfter eller mentalitet.

Kan ta min amstaff som exempel

Kort päls, sträv/mjuk päls
Medelstor hund och känner mif definitvt trygg med honom ute
Ingen jakthund alls
Underbar hund att träna med (wp,lydnad,agility,viltspår) ger 100 och är på på det mesta, men får han ligga i soffan eller sängen och gosa sover han gärna fram till 3 på dagarna och har inga problem att vara själv eller att ta det lugnt flera dagar
Helt underbar mot människor och andra hundar/djur

Tycker min hund beskriver en typskt amstaff, helt underbar med människor och andra hundar, sjukt rolig att träna med och snygg dessutom :) Ingen pälsvård. Men då har jag lagt stor vikt på att hitta en bra uppfödare som lägger stor vikt på träning och mentalitet.:)

Ett alternativ till amstaff kan vara boxer. Stora likheter, men framför allt en vansinnigt mysig ras- förtjust i människor och (i de allra flesta fall) andra hundar. En glad skit som samtigt har massor avkapacitet om man vill träna. Funkar till allt: drag, skydd, lydnad (nåja, det kan i alla fall bli en lydig glad skit), agility och alla bruksgrenar. Den tik jag hade älskade att träna med hemvärnet! När hon fick gå först och ha ansvar för människorna som följde efter var hon helt påkopplad och ingen glad skit ;-).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 326
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 159
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 767
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 390
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka