Sv: Ge förslag på hundras till mig!
Så sant! Vill tillägga att labbarna dessutom, särskillt hanarna, är jobbiga som attans första och andra året.
Jag har en jaktgolden, en DP-golden och en uställningsgolden. Utställningsolden är utan tvekan den jobbigaste av dem. Jag tycker att jaktlabbarna är enklare att aktivera och därmesd lättare at få till nöjda och trevliga hundar. Med båda varianterna kräver vettig aktivering. Det är ingen slump att man har labbar i tullen osv. de tycker om att arbeta med skallen och ju mer de får jobba dessto goare hundar blir de.
Jag vet inte vad ni har för labbar hos er (eller vad jag har för rottisar hos mig) men tycker att labbar är minst lika aktivitetskrävande än rottisar, om inte mer. Jag känner inte en enda labbe som inte blir väldigt besvärlig när den inte får något vettigt att göra, men rottisarna verkar trivas bättre med att "bara vara". Å så var det det där med att välja en utställningsavlad istället för en jakt-/bruksavlad. Ja alltså visst är utställningsexemplaren ofta något lugnare. Men det är ju inte bara aktivitetsnivån som fått stryka på foten när skönheten är viktigare än allt annat. Jag upplever också att utställningsavlade hundar är mindre samarbetsvilliga, mer störda av könshormoner, har mer problem med stressbeteenden och faktiskt också har mer problem med sjukdomar.
Så hade jag varit TS hade jag nog valt en ras som passade mina intressen (istället för att köra på utställningsvarianten av en aktiv ras), och sedan försökt hitta den uppfödare som avlar fram så friska och mentalt stabila hundar som möjligt. Kanske får man också tänka fundera på om pälslaget är SÅ viktigt. Kanske är det okej med meddellång/klippbar päls om allt annat stämmer?
Så sant! Vill tillägga att labbarna dessutom, särskillt hanarna, är jobbiga som attans första och andra året.
Jag har en jaktgolden, en DP-golden och en uställningsgolden. Utställningsolden är utan tvekan den jobbigaste av dem. Jag tycker att jaktlabbarna är enklare att aktivera och därmesd lättare at få till nöjda och trevliga hundar. Med båda varianterna kräver vettig aktivering. Det är ingen slump att man har labbar i tullen osv. de tycker om att arbeta med skallen och ju mer de får jobba dessto goare hundar blir de.