Ge förslag på hundras till mig!

mael

Trådstartare
Hej!

Nu är det dags att skaffa hund!
Har haft flera smådjur i yngre ålder.
Haft en Grand Danois i vuxen ålder.

Jag vill ha en hund...
...som har kort päls, ej sträv
...medelstor hund (vill känna mig trygg när jag promenerar om kvällarna)
...ej för mycket vakt/jakt
..."lagom aktiv" (ska kunna följa med på löprundor och långa prommisar, men ska också kunna slappna av dagar då tid inte finns för "den långa turen"
...hunden ska vara "snäll" mot andra människor/djur.

Förslag?

Sv: Ge förslag på hundras till mig!

med en rottweiler skulle du säkert känna dig trygg ^^ hur mycket motion kan hunden få frpn dig per dag i genomsnitt?

Jag säger också Labbe (ej jaktvariant), och definitivt INTE Rottis, den kräver bra mycket mer än det du känner att du vill lägga på hund.

och jag säger som jag alltid säger:

Om hundrasen inte är spikad, välj uppfödare istället för ras.
Här är några av mina uppfödarekriterier.

-Finns det bilder på nån som håller valpar som är under två veckor- Bort!
-Blir du hembjuden till uppfödaren innan valparna är två veckor- Bort!
-En förstagångsvalpare med mer än sex valpar där tiken är ensam. -Bort!
-Är "uppfödaren" inte så sugen på att skriva avtal. - Bort!
-Är uppfödare inte ansluten till SKK. - Bort!

-Uppfödaren är medveten om risken med prenatal stress. Ja, tack!
-Finns det en plan för valpens socialieringfas. Ja, tack!
-Är valpen från fem veckors ålder påböjrad sin prägling på tex katt. Ja, tack!
-Finns det en fortsatt plan för valpen när den kommer hem till dig? Ja, tack!
-Finns det andra vuxna djur, helst både hannar och tikar i valpens "familj". Ja, tack!

west highland white terrier.
om du rakar dom istället för att klippa så får dom en underbar och mjuk päls plus att deras lynne är helt underbart.
4-_158548744.jpg
nelly-oktober-2009-020_59517910.jpg

Det är min hund Nelly på bilderna, det är min familjs hund men jag har flyttat till min pappa och dom är så kära i henne där hemma och vill inte släppa henne. Dom fäller inte heller :) lättlärda och rent ut sagt underbara!
här är en av nellys valpar också:
Petras+valpar+193.JPG

jag bara undrar varför en förstagångsfödare med mer än 6 valpar ensam ska bort? menar du att man ska kulla och varför? och vadå ensam? jag förstår inte alls, berätta så jag lär mig:)

Det finns turbo-tikar som klarar mer än sex valpar på egen hand. Men jag tror att de är undantag.
Mer än sex valpar för en förstagångsfödare, utan stöd av annan vuxen hund, helst tik, som hjälper till med uppfostran och rengöring, blir för mycket.

Viktig lärdom från tiken går förlorad för valpens del, då hon helt enkelt inte orkar.

Korthårig collie och rottweiler är både bruksraser och TS har inte nämn något om vilken mentalstimulans som kommer att erbjudas till hunden. Utifrån vad TS har skrivit kan jag absolut inte se att de skulle vara lämplig raser. Låter snarare som att TS vill ha en sällskapsras, kolla i rasgrupp 9.

Pinscher är väl även den en ras som gärna är aktiv med mer än bara kroppen. Labbe tycker jag också att TS kan stryka såvida du inte är intresserad av att låta hunden använda huvud och nos regelbundet. Labradoren är en ras som gärna vill spåra och känna sig nyttig. Att bara erbjuda motion till en labbe tycker jag är otroligt tråkigt! Men om Ts kan tänka sig att lägga lite viltspår, köra upplet eller på annat vis stimulera hunden mentalt så kan labben vara en utmärkt kandidat med undantag för att det faktikst är en aktiv ras som behöver en hel del motion. Både labben och golden är raser som inte klättrar på väggarna när de är understimulerade utan snarare kan bli somlivlösa zombies- detta får man inte förväxla med att de är lugna och nöjda utan de kan snarare var deprimerade. På jakt ska de kunna växla mellan aktivitet och passivitet och retriever väntar på att man ska aktivera dem och de ska få jobba. Att inte erbjuda en vettig aktivering till dem ger en hund som hela livet väntar på det roliga. Istället kan man få en tjurig hund som ingenting vill göra och som lunkar på i sin egen lilla värld.

west highland white terrier.
om du rakar dom istället för att klippa så får dom en underbar och mjuk päls plus att deras lynne är helt underbart.

Fast man förstör ju pälsen på dem om man klipper dem!! De har den pälsen för att den står emot väta och för att hunden ska vara tålig, tar du bort den pälsen får du en hund som fryser, blir blöt och dessutom på sikt fäller.
Idiotiskt råd.

Jag vet inte vad ni har för labbar hos er (eller vad jag har för rottisar hos mig) men tycker att labbar är minst lika aktivitetskrävande än rottisar, om inte mer. Jag känner inte en enda labbe som inte blir väldigt besvärlig när den inte får något vettigt att göra, men rottisarna verkar trivas bättre med att "bara vara". Å så var det det där med att välja en utställningsavlad istället för en jakt-/bruksavlad. Ja alltså visst är utställningsexemplaren ofta något lugnare. Men det är ju inte bara aktivitetsnivån som fått stryka på foten när skönheten är viktigare än allt annat. Jag upplever också att utställningsavlade hundar är mindre samarbetsvilliga, mer störda av könshormoner, har mer problem med stressbeteenden och faktiskt också har mer problem med sjukdomar.

Så hade jag varit TS hade jag nog valt en ras som passade mina intressen (istället för att köra på utställningsvarianten av en aktiv ras), och sedan försökt hitta den uppfödare som avlar fram så friska och mentalt stabila hundar som möjligt. Kanske får man också tänka fundera på om pälslaget är SÅ viktigt. Kanske är det okej med meddellång/klippbar päls om allt annat stämmer?

Håller med om allt! TS skriver ju också att hunden ska kunna slappna av de dagar det inte finns tid för en långpromenad, inte de dagar det saknas tid för aktivering/träning. Då är det nog inte läge att rekommendera någon ras som behöver få använda huvudet för att må bra.

Kanske skulle Rhodesian Ridgeback passa?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 850
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka