Annonser om omplaceringar ligger ute varje dag i facebokgrupper. Det kommer inte nya varje dag, men aktuella ligger kvar och en del annonser ligger kvar i flera veckor. Regeln i grupperna är att inaktuella annonser ska plockas bort. Jag ser att folk frågar om annonser som legat ute en tid och de får svar, ja hunden finns kvar.
Jag har följt valpar till salu och omplaceringar under en tid och det jag ser är att det nu finns fler valpkullar och fler osålda valpar kvar längre tid än det fanns för några år sedan. Registreringar av dsg har ökat ganska mycket.
"Några raser som gick starkt i fjol var …. och svensk-dansk gårdshund med plus 131. Den senare tog sig mellan 2017 och 2018 från plats 14 ända in på nionde."
https://www.helagotland.se/nyheter/...sk-gardshund-uppstickare-i-fjol-15406409.aspx
Det kan vara en nackdel för en ras att öka alltför snabbt i popularitet. Framför allt är det mentaliteten som blir lidande när rasen blir alltför populär. Uppfödarna måste följa rasklubbens rekommendationer vad gäller röntgen mm, men mentalbeskrivning är inte obligatorisk. Just nu finns 12 annonser om valpkullar på SKK:s hemsida.