Sv: Går i RÄTT form!?
Tack för ett bra svar!
Jo jag förstår att man inte ska stirra sig blint på den kröckta nacken utan att hästen ska jobba med hela kroppen. Men hur lösgörm na hästen då? Bara rida på som vanligt ellre vadå? Asså jag fattar verkligen ingenting och känner mig jättedum och blåst. Men alltid har jag lärt mig att rida hästen i form genom ta och lätta i tygeln, men har insett att hästarna inte jobbgar under sig. Jag har fortfarnade inte fått något bra tips på lösgörande arbeten och hur man ska rida med skänkeln för att jobba hästen, hur man ska rida med handen och tygeln? Det krävs ju itne bara att rid på frammåt och få hästen att göra allt själv?? Jag förstår fortfarande inte?
Du har fått massor av tips på lösgörande arbeten. Det är det hela tråden handlar om. Att få hästen på tygeln är lösgörande arbeten. Jag nämnde även rörelser i mitt tidigare inlägg.
Egentligen är det så lätt som att rida framåt och få hästen att göra allt själv. Du har dina hjälper att visa den vägen med men du kan aldrig tvinga en häst att gå på tygeln. Du kan ta och lätta i handen och få hästen kröka på nacken. Du kan t om få hästen att kröka ganska fint på nacken om du använder mkt ben samtidigt. Men du kommer aldrig få en häst som lyssnar på minsta lilla hjälp, som är flexibel i sina rörelser och lägger vikten lika på båda bakbenen. För att du ska lyckas med det måste du kunna sortera dina hjälper.
Hur du ska rida med handen och skänkeln? Du ska använda dig av dom hjälper som finns i rätt tillfällen. Förhållande, ledande, ställande, tygeltag. Framåtdrivande och sidförande skänkel. Det är exempel. Lär dig hur dom inverkar på hästen så du vet vad du ska använda dig av vid olika tillfällen. Prova dig fram.
Det första du gör när du börjar är att sätta dig rakt i din position med stadig buren hand och kontrollerar tempot. Är hästen rakriktad ska detta räcka för att hästen ska hamna på tygeln. Gör den inte det så är ngt fel. Antingen är du sne eller så är hästen det. Känn hur hästen rör sig. Sätter den nån hov utanför kroppen? Skjuter ngn bog ut? Lägger hästen huvudet på sne? Har du olika stöd i tyglarna? När du kommit på vad hästen gör kan du börja rakriktingen. Flytta alltid framdelen efter bakdelen.
Rider du t ex på volten och hästen går med baken innanför kanske du behöver leda med innerhanden för att leda framdelen till bakdelens spår. Du måste ha stöd på yttertygeln för att inte ytterbogen ska skjuta ut. Du måste använda innerskänkeln för att hästen inte ska svänga inåt i volten. Du kanske behöver dra tillbaka ytterskänkeln lite för att inte rumpan ska sladda ut osv osv... I andra varvet ser det troligen helt anorlunda ut och då kan du behöva använda helt andra hjälper. Så du måste hela tiden veta varför du ger en hjälp. Annars vet du inte när det är dags att ge eftergift.
Finns så mkt att förklara så det går inte att återge i ett forum... Men det bästa du kan göra är att sätta dig och titta när duktiga ryttare rider. Försöka se vad dom gör och varför, hitta känslan dom har. Titta på instruktionsvideorna om form av kyra och bo tibblin.
Titta på filmtrådarna här på buke och se vad folk kommenterat och analyserat kring dem.
Men varför har alla det sättet att ta-lätta i tygeln, osv? Inte många som jag har hört som använder sig av att bara rida och få hästen att förstå och lyssna på hjälperna. Verkar som om inte så många människor anväder sig av detta sätt?! Igentligen, vad menas med hjälperna? :P /Bananen26
Jag skulle nog säga att dom flesta duktigare ryttarna använder sig av att bara rida och få hästen att förstå och lyssna på hjälperna. Dom som använder sig av ta-lätta i tygeln metoden är oftast dom som har mindre erfarenhet och har insett att hästen är snygg när den kröker på nacken. Dom flesta växer ifrån den perioden.