Går i RÄTT form!?

B

bananen26

Hur vet man att hästen går i rätt form?
Vissa tycker att hästar ska gå långa och låga, andra tycker dom ska gå med nacken som högsta punkt bla bla bla...
Men är det inte mycket fixering kring hur nacken ska vara ställd? Hur arbetar ni en häst så att den går i rätt form?
Krävs det bara en stadig ytter, ta-lätta med inner, och driva på med skänklarna? Hur ser ni att hästen går i rätt form?
Har ni bild exempel eller förklaringar hur hästen trampar under sig och hur man ser att den jobbar med ryggmusklerna och baken? :confused:
Tacksam för svar /Bananen26 :D

Sv: Går i RÄTT form!?

Först måste hästen vara på tygeln, dvs fysiskt och psykiskt avspänd, muskelringen engagerad (då böjer sig nacken automatiskt) och lydig för hjälperna.

Sen vilken form man lägger hästen i beror på vad man ska göra, vilken utbildningsståndpunkt man har, vilken disciplin man rider, osv.

För yngre hästar och för "motionssyfte" rider man i en friare lite lägre form än hästar som går högre klasser dressyr. Höjden på nacken kommer sig av samlingsgraden, ju högre samling destå högre nacke och tvärtom. De flesta som "tycker" borde rida i en lägre form.

Man får hästen på tygeln (förutsättning för att hästen ska kunna gå i en ändamålsenlig form) genom att få den lydig för framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper, se till att den blir rak och bjuder framåt och går i balans. Dit kommer man genom att sitta rätt själv (rakt över hästen) och ge enkla hjälper som man ser till att hästen lyssnar på direkt. Börja i skritt och får hästen lydig där. Inget dra och trycka och fibbla, utan fram när du driver, stopp när du gör förhållning och uppmärksamma vändningar med bibehållen bjudning.

Vilket arbete som krävs beror på hästen. Vissa behöver gå väldigt sakta för att "hinna med", andra behöver gå på fräsht för att orka.

Jag själv tycker inte det är så jätte snyggt med för hög form. utan vill helst ha något när i mellan.

Men formen kommer när hästen har balans och jobbar med rygg
så så har ju alla hästar olika form... vissa går lite lägre och viss högre.

Senast ändrad av en moderator:

Först måste hästen vara på tygeln, dvs fysiskt och psykiskt avspänd, muskelringen engagerad (då böjer sig nacken automatiskt) och lydig för hjälperna.

Sen vilken form man lägger hästen i beror på vad man ska göra, vilken utbildningsståndpunkt man har, vilken disciplin man rider, osv.

För yngre hästar och för "motionssyfte" rider man i en friare lite lägre form än hästar som går högre klasser dressyr. Höjden på nacken kommer sig av samlingsgraden, ju högre samling destå högre nacke och tvärtom. De flesta som "tycker" borde rida i en lägre form.

Man får hästen på tygeln (förutsättning för att hästen ska kunna gå i en ändamålsenlig form) genom att få den lydig för framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper, se till att den blir rak och bjuder framåt och går i balans. Dit kommer man genom att sitta rätt själv (rakt över hästen) och ge enkla hjälper som man ser till att hästen lyssnar på direkt. Börja i skritt och får hästen lydig där. Inget dra och trycka och fibbla, utan fram när du driver, stopp när du gör förhållning och uppmärksamma vändningar med bibehållen bjudning.

Vilket arbete som krävs beror på hästen. Vissa behöver gå väldigt sakta för att "hinna med", andra behöver gå på fräsht för att orka.

detta var nog det bästa svar jag läst tror jag:o det värsta jag vet är folk som verkligen TROR att formen sitter enbart i nacken, o tror att man kan nå korrekt form genom att såga slita å dra...tack!:bow:

Ett väldigt bra svar men licksom hur ser man att hästen går i rätt form, och hur gör man så att hästen går i rätt form? Det är väl ingen konst att få hästen att kröka på nacken och se fin ut men hur får man hästen att trampa under sig, höja ryggen och verkligen arbeta? har du någon bra förklarning hur man ska rida och göra med hand, skänkel, sits mm?? Det är mer sånt svar jag är ute efter. Hur man rider hästen i rätt form det vill säga. Och hur man ser & känner att den går i rätt form och inte bara kröker på nacken!? /Bananen26

För mej går hästen i form när den trampar under sej och jobbar med ryggen. Nackens punkt är inte särskilt viktig egentligen, men när bakbenen och ryggen kommer igång brukar de även komma en krök på nacken. Hur hästen sen går med nacken é ju ganska stort beroende på hur den jobbar mm. Har dock svårt att se de riktigt effektiva med hög tävlingsform tex då jag personligen inte tycker att bakbenen är med speciellt bra...

För att få hästen i form... Ja, de handlar om lösgörande arbete för att få igång hästens bakben. Pillande i hästens mun är enligt mej helt värdelöst, då de enda som de medför är att hästen kröker på nacken å spänningar... Aldrig ett tygeltag i stort sett utan att samtidigt verka med skänkeln för att få hästen mer under sej. Sen finns de ju hur många olika sätt som helst att lösgöra hästen på mm så de är nog bara att hitta de sättet som passar dej själv och hästen bäst.:banana:

hmmm...............

För mej går hästen i form när den trampar under sej och jobbar med ryggen. Nackens punkt är inte särskilt viktig egentligen, men när bakbenen och ryggen kommer igång brukar de även komma en krök på nacken. Hur hästen sen går med nacken é ju ganska stort beroende på hur den jobbar mm. Har dock svårt att se de riktigt effektiva med hög tävlingsform tex då jag personligen inte tycker att bakbenen är med speciellt bra...

För att få hästen i form... Ja, de handlar om lösgörande arbete för att få igång hästens bakben. Pillande i hästens mun är enligt mej helt värdelöst, då de enda som de medför är att hästen kröker på nacken å spänningar... Aldrig ett tygeltag i stort sett utan att samtidigt verka med skänkeln för att få hästen mer under sej. Sen finns de ju hur många olika sätt som helst att lösgöra hästen på mm så de är nog bara att hitta de sättet som passar dej själv och hästen bäst.:banana:

Jo men jag frågade HUR man ser att hästen verkligen trampar under sig? Är det att den skuter in inner bakbenet? Men hästen måste ju ha "en krök" på nacken för att den ska kunna höja ryggen? eller har jag fel? Men hur rider man så att hästen skall jobba och trampa under sig? Handlar det inte om att ha en stadig ytter och jobba från hand till skänkel? jag vill gärna ha en förklarning hur man RIDER hästen i form, (syftet med tråden) ;) /Bananen26

Det ÄR så enkelt att man ser till att hästen lyder... och att man själv sitter rakt och inverkar korrekt på hästen. Du behöver inte bekymra dig om nacken öht. Det går en "ring" av muskler och ligament som hästen aktiverar när den kommer på tygeln, och då dras musklerna ihop så hästen automatiskt kröker på nacken. Det är alltså bakben och rygg som får nacken att böja sig, inte tvärtom.

Saker man kan se är att hästen går avspänt i en bra takt, går i balans och spårar, på vissa hästar ser man tydligt en linje längs magen (en del av muskelringen), hästen lyfter svansen och ser nöjd ut.

De som börjar rida mina hästar får börja med att skritta och hitta så de kan stanna, svänga och sätta igång hästen - INNAN de får ta tyglarna. De måste hitta sin balans och sitta rakt över hästen. Dock är det ju hästar som är lydiga i grunden och vana att gå korrekt. Med t.ex. en ridskolehäst så får man vara lite övertydlig och använda tygel och skänkel för att få reaktionen man önskar, men varefter så flyttar man över hjälperna till att enbart vara ryttarens position.

På de allra flesta hästar så gäller "less is more". Alltså så enkla hjälper som möjligt, en hjälp i taget och se till att hästen lyder direkt. Innan man kan skritta och sätta igång, stanna och svänga utan minsta fördröjning eller tveksamhet så är det ingen mening att gå in mer på hur man får hästen på tygeln, och ännu mindre i vilken form hästen bör ridas! Kan man inte ens basic så får man öva på det tills det funkar. Steg 1 på alla hästar jag sitter upp på, oavsett utbildningsnivå.

Det finns inget speciell knapp man kan trycka på för att hästen ska gå i en bra form. Det går inte att säga att en stadig ytter och en drivande skänkel fungerar. Det varierar så mkt från häst till häst.

För att hästen ska kunna gå i en bra form ska den vara rakriktad och spåra. Detta för att den ska kunna lägga vikt på båda bakbenen utan att tappa balansen. Den ska kunna använda alla sina muskler och snabbt kunna växla mellan dom. Hästen ska t ex gå att böja åt båda hållen och hästen ska kunna växla tempo och takt. Hästen ska kunna använda sina muskler utan att ha spänningar. Hästen ska alltså vara lösgjord både psykiskt och fysiskt.

För att du ska kunna få hästen till detta har du dina verktyg och det är dina hjälper.
Som ryttare måste man kunna sortera sina hjälper och hela tiden veta varför man tar det tygeltaget varför man lägger till skänkeln just i det ögonblicket osv. Det kan vara helt okej att rida med stadig ytter och drivande innerskänkel. MEN du ska kunna motivera varför. Om inte du vet vad du vill uppnå med dina hjälper hur ska hästen veta det?

När du började rida fick du lära dig gasa, bromsa och svänga. Framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper. Det är grunden. Senare får du också lära dig ställande och understödjande tygeltag. Kan du sammanfoga dessa hjälper kan du lära dig sidförande, böjande och samlande hjälper. Kan du dessa klarar du av att rida övningar korrekt. T ex skänkelvikning, volter och halvhalter. På detta sett kan du hjälpa hästen att klara av det jag markerade blått ovan.

Lär dig hur hjälperna fungerar i teorin och försök sedan sammanfoga dom i praktiken och lär dig hitta känslan och taimingen.

Det är inte lätt att rida. Och formen är något man ständigt kämpar med. Även Lussan och Brink sitter och jobbar med hästarnas form dag ut och dag in :D

Flera andra som har skrivit jättebra svar men jag ska se om jag kan försöka förklara litet förenklat...
Det går inte att säga att man ska göra si och så med skänklar eller hand för att få hästen i form, alla hästar är nämligen unika och har sina egna krav på ryttaren.
Det man dock kan säga allmänt, som flera andra har gjort, är att det krävs lösgörande arbete och så småningom samlande arbete. En häst kommer till arbete när den är avslappnad, lösgjord och tillfreds med ryttarens ridning.
Om man ska prata om hur du känner/ser att hästen går i form så kan även detta variera stort på olika hästar men allmänt så kan du känna att den blir mjuk, följsam och uppmärksam. Man kan se att hästen slappnar av och att den börjar arbeta med ryggen. Detta kan vara svårt för det otränade ögat att se. Något man lär sig med tid och erfarenhet..
Det är dock viktigt att man som ryttare inte hakar upp sig på huvudets placering eller något sådant utan du ska koncentrera dig på att RIDA och lösgöra hästen.
Det allra bästa är om du har en instruktör som kan hjälpa dig att förklara närmare, och som så småningom kan hjälpa dig att nå målet =)

Flera andra som har skrivit jättebra svar men jag ska se om jag kan försöka förklara litet förenklat...
Det går inte att säga att man ska göra si och så med skänklar eller hand för att få hästen i form, alla hästar är nämligen unika och har sina egna krav på ryttaren.
Det man dock kan säga allmänt, som flera andra har gjort, är att det krävs lösgörande arbete och så småningom samlande arbete. En häst kommer till arbete när den är avslappnad, lösgjord och tillfreds med ryttarens ridning.
Om man ska prata om hur du känner/ser att hästen går i form så kan även detta variera stort på olika hästar men allmänt så kan du känna att den blir mjuk, följsam och uppmärksam. Man kan se att hästen slappnar av och att den börjar arbeta med ryggen. Detta kan vara svårt för det otränade ögat att se. Något man lär sig med tid och erfarenhet..
Det är dock viktigt att man som ryttare inte hakar upp sig på huvudets placering eller något sådant utan du ska koncentrera dig på att RIDA och lösgöra hästen.
Det allra bästa är om du har en instruktör som kan hjälpa dig att förklara närmare, och som så småningom kan hjälpa dig att nå målet =)

Tack för ett bra svar! :) Jo jag förstår att man inte ska stirra sig blint på den kröckta nacken utan att hästen ska jobba med hela kroppen. Men hur lösgörm na hästen då? Bara rida på som vanligt ellre vadå? Asså jag fattar verkligen ingenting och känner mig jättedum och blåst. Men alltid har jag lärt mig att rida hästen i form genom ta och lätta i tygeln, men har insett att hästarna inte jobbgar under sig. Jag har fortfarnade inte fått något bra tips på lösgörande arbeten och hur man ska rida med skänkeln för att jobba hästen, hur man ska rida med handen och tygeln? Det krävs ju itne bara att rid på frammåt och få hästen att göra allt själv?? Jag försåtr fortfarande inte? :eek: :eek:

Lydighet är grunden. Börja i skritt och gör övningar där du verkligen ser till att öva en hjälp i taget, t.ex att hästen ska gå fram, stanna eller svänga. Får du hästen lydig där så kan du övergå till att göra mer komplexa övningar, som t.ex jobba på volt och se till att hästen verkligen går där du bestämt.

Du behöver inte bekymra dig om att ta i tygeln är och trycka med skänkeln där. Känn efter. Lyder hästen direkt när du ber den om något? Bra, då kommer du snart märka att du inte behöver funder över lösgjordhet och formen, den kommer av sig själv.

Tack för den enda förklaring jag någonsin förstått mig på! Alltid fått höra "stadig yttertygel led med innertygeln, driv, använd ytterskänkeln!" osv... aldrig förstått hur hästen ska kunna förstå heller, om du förstår vad jag menar ;) TACK!!! :bow: :bow: :bow:

Lydighet är grunden. Börja i skritt och gör övningar där du verkligen ser till att öva en hjälp i taget, t.ex att hästen ska gå fram, stanna eller svänga. Får du hästen lydig där så kan du övergå till att göra mer komplexa övningar, som t.ex jobba på volt och se till att hästen verkligen går där du bestämt.

Du behöver inte bekymra dig om att ta i tygeln är och trycka med skänkeln där. Känn efter. Lyder hästen direkt när du ber den om något? Bra, då kommer du snart märka att du inte behöver funder över lösgjordhet och formen, den kommer av sig själv.

Okej, tack så jättemycket! :D nu förstår jag mycket bättre. Men varför har alla det sättet att ta-lätta i tygeln, osv? Inte många som jag har hört som använder sig av att bara rida och få hästen att förstå och lyssna på hjälperna. Verkar som om inte så många människor anväder sig av detta sätt?! :crazy: Igentligen, vad menas med hjälperna? :P /Bananen26

Det går inte att i skrift beskriva exakt hur man rider en häst i korrekt form. Det finns ingen given "manual". Det måste upplevas.

En häst som arbetar korrekt sätter sig på bakkärran och blir lätt framtill. Det känns då som att man rider i en uppförsbacke! Hästen kommer upp ur manken, får en resning framtill och resning i nacken. Den är taktmässig, vilar på steget och rör sig med "tryck" i steget. Den är lätt i handen men söker ändå ryttarens hand och bjuder framåt. Den rör sig scvungfullt och det känns nästan som att rida på bomull.

En häst som inte arbetar korrekt i form ger känslan av att man rider i nedförsbacke. Den känns lägre fram än bak därför att den lägger mer vikt på sina framben än bakbenen. Den går men raka bakben och sätter sig inte på bakdelen. Den kan vara stretig och ojämn i stödet framtill eller så går den bakom handen och kröker på nacken men går undan hjälperna. Den rör sig inte med schvung utan varje steg "känns verkligen" och den är sällan taktmässig. ofta rör den sig kort och "symaskinsaktigt" i steget.

Nyckeln till att rida hästen i en korrekt form anser jag sitter i förmågan att koordinera hjälperna, att hitta känslan av vart hästen "är" för att kunna rida den mellan hand och skänkel. Hemligheten sitter i sätet, att kunna rida med sätet på rätt sätt. Vissa ryttare lär sig aldrig, men de flesta kan lära sig med hjälp av rätt tränare!

Lycka till

Hur vet man att hästen går i rätt form?
Vissa tycker att hästar ska gå långa och låga, andra tycker dom ska gå med nacken som högsta punkt bla bla bla...
Men är det inte mycket fixering kring hur nacken ska vara ställd? Hur arbetar ni en häst så att den går i rätt form?
/Bananen26 :D

Hästen går i olika form under ett arbetspass, även om den är outbildad. Det ska du som ryttare variera och känna till hur du varierar.

Lång och låg och nacken som högsta punkt behöver inte vara en motsättning. Lång och låg kan ha nacken som högsta punkt.

Det handlar inte om nacken utan om bakbenens aktivitet och om hela överlinjen. I lång pch lång stretchas överlinjen ut.

Hur hästen arbetas måste du nog fråga din tränare om för det går inte att ge en bruksanvisning via internet och sen :idea: går hästen i en bra form. Du måste först sträva efter att vara i balans med hästen och inte störa den och sen hjälpa den att förflytta sin vikt bakåt. Men du måste också kunna känna och förstå det som händer och DÄR behöver du tränarens hjälp.

Tack för ett bra svar! :) Jo jag förstår att man inte ska stirra sig blint på den kröckta nacken utan att hästen ska jobba med hela kroppen. Men hur lösgörm na hästen då? Bara rida på som vanligt ellre vadå? Asså jag fattar verkligen ingenting och känner mig jättedum och blåst. Men alltid har jag lärt mig att rida hästen i form genom ta och lätta i tygeln, men har insett att hästarna inte jobbgar under sig. Jag har fortfarnade inte fått något bra tips på lösgörande arbeten och hur man ska rida med skänkeln för att jobba hästen, hur man ska rida med handen och tygeln? Det krävs ju itne bara att rid på frammåt och få hästen att göra allt själv?? Jag förstår fortfarande inte? :eek: :eek:

Du har fått massor av tips på lösgörande arbeten. Det är det hela tråden handlar om. Att få hästen på tygeln är lösgörande arbeten. Jag nämnde även rörelser i mitt tidigare inlägg.

Egentligen är det så lätt som att rida framåt och få hästen att göra allt själv. Du har dina hjälper att visa den vägen med men du kan aldrig tvinga en häst att gå på tygeln. Du kan ta och lätta i handen och få hästen kröka på nacken. Du kan t om få hästen att kröka ganska fint på nacken om du använder mkt ben samtidigt. Men du kommer aldrig få en häst som lyssnar på minsta lilla hjälp, som är flexibel i sina rörelser och lägger vikten lika på båda bakbenen. För att du ska lyckas med det måste du kunna sortera dina hjälper.

Hur du ska rida med handen och skänkeln? Du ska använda dig av dom hjälper som finns i rätt tillfällen. Förhållande, ledande, ställande, tygeltag. Framåtdrivande och sidförande skänkel. Det är exempel. Lär dig hur dom inverkar på hästen så du vet vad du ska använda dig av vid olika tillfällen. Prova dig fram.

Det första du gör när du börjar är att sätta dig rakt i din position med stadig buren hand och kontrollerar tempot. Är hästen rakriktad ska detta räcka för att hästen ska hamna på tygeln. Gör den inte det så är ngt fel. Antingen är du sne eller så är hästen det. Känn hur hästen rör sig. Sätter den nån hov utanför kroppen? Skjuter ngn bog ut? Lägger hästen huvudet på sne? Har du olika stöd i tyglarna? När du kommit på vad hästen gör kan du börja rakriktingen. Flytta alltid framdelen efter bakdelen.

Rider du t ex på volten och hästen går med baken innanför kanske du behöver leda med innerhanden för att leda framdelen till bakdelens spår. Du måste ha stöd på yttertygeln för att inte ytterbogen ska skjuta ut. Du måste använda innerskänkeln för att hästen inte ska svänga inåt i volten. Du kanske behöver dra tillbaka ytterskänkeln lite för att inte rumpan ska sladda ut osv osv... I andra varvet ser det troligen helt anorlunda ut och då kan du behöva använda helt andra hjälper. Så du måste hela tiden veta varför du ger en hjälp. Annars vet du inte när det är dags att ge eftergift.

Finns så mkt att förklara så det går inte att återge i ett forum... Men det bästa du kan göra är att sätta dig och titta när duktiga ryttare rider. Försöka se vad dom gör och varför, hitta känslan dom har. Titta på instruktionsvideorna om form av kyra och bo tibblin.
Titta på filmtrådarna här på buke och se vad folk kommenterat och analyserat kring dem.

Men varför har alla det sättet att ta-lätta i tygeln, osv? Inte många som jag har hört som använder sig av att bara rida och få hästen att förstå och lyssna på hjälperna. Verkar som om inte så många människor anväder sig av detta sätt?! Igentligen, vad menas med hjälperna? :P /Bananen26

Jag skulle nog säga att dom flesta duktigare ryttarna använder sig av att bara rida och få hästen att förstå och lyssna på hjälperna. Dom som använder sig av ta-lätta i tygeln metoden är oftast dom som har mindre erfarenhet och har insett att hästen är snygg när den kröker på nacken. Dom flesta växer ifrån den perioden.

Okej, tack så jättemycket! :D nu förstår jag mycket bättre. Men varför har alla det sättet att ta-lätta i tygeln, osv? Inte många som jag har hört som använder sig av att bara rida och få hästen att förstå och lyssna på hjälperna. Verkar som om inte så många människor anväder sig av detta sätt?! :crazy: Igentligen, vad menas med hjälperna? :P /Bananen26

Ta-lätta i tygeln osv kommer sig av att man har för bråttom, fixerar sig vid att hästen ska böja på nacken på en gång. Man missar grunden.

Hjälperna är t.ex. framåtdrivande skänkel, förhållande tygeltag, ledande tygeltag, osv. Alltså det du använder dig av att kommunicera med hästen med. Spö är en hjälp, och rösten likaså. Viktigast är att veta VARFÖR man använder en viss hjälp, att man vet vad man vill ha för reaktion från hästen, och ser till att man får den.

Jag har läst den här tråden nu och tänkt lite.. För det första så förstår jag en hel del nu som jag aldrig fattat innan, så tack. :bow:
Men sen är det en sak till...
Man ska väl så säga jobba hästen mellan dom olika hjälperna...eller?
Sen så måste den ju också vara lösgjord? Annars så går väl inget? Men sen så är det väl också olika för olika hästar hur man uppnår att den jobbar rätt på tygel? Tex ridskolehästar måste man kanske ta i lite mer med, medan andra hästar är lättere, för att dom kanske redan är lite mera lösgjorda och känsligare..?

Gud, va vimsig jag är. Hoppas nån förstod mig iaf.. :D

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 593
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat