Går i RÄTT form!?

Sv: Går i RÄTT form!?

Även på ridskolehästar är det så enkelt att man renodlar hjälperna och ser till att hästen verkligen svarar på varje enskild hjälp. Sen är det ju knepigare iom att man inte får rida som man själv vill utan är utelämnad till fyrkanten eller volten och ska hålla rätt avstånd till andra osv (så man får bli lite påhittigare som ryttare!), samt att hästarna där är vana vid att ignorera en stor del hjälper, så de kräver ännu mer tydlighet och konsekvent ridning än privata hästar.

Jag har läst den här tråden nu och tänkt lite.. För det första så förstår jag en hel del nu som jag aldrig fattat innan, så tack. :bow:
Men sen är det en sak till...
Man ska väl så säga jobba hästen mellan dom olika hjälperna...eller?
Sen så måste den ju också vara lösgjord? Annars så går väl inget? Men sen så är det väl också olika för olika hästar hur man uppnår att den jobbar rätt på tygel? Tex ridskolehästar måste man kanske ta i lite mer med, medan andra hästar är lättere, för att dom kanske redan är lite mera lösgjorda och känsligare..?

Gud, va vimsig jag är. Hoppas nån förstod mig iaf.. :D

Ja absolut behöver man jobba mellan hjälperna. Men jag tycker det är viktigt att renodla hjälperna i början av passet. T ex göra en halt utan krav för att se att hästen lyssnar på förhållande hjälper och står stilla när man lättar i tygeln. Att hästen går fram direkt när man lägger till skänkeln. Kan även flytta några steg kraftigt åt sidan för att kontrollera sidförande. När man vet att hästen lyssnar på varje hjälp kan man börja lägga ihop hjälperna.

Att hästen är lösgjord och att den går på tygeln är ungefär samma sak.. Lösgjordhet defineras med att hästen är psykiskt och fysiskt avspänd. Den är alltså uppmjukad i alla muskler och arbetar utan spänningar. Den är lugn och harmonisk och trivs med sin ryttare. En häst kan vara på tygeln utan att vara helt lösgjord. Hästen kanske arbetar med bra energi och är uppmärksam på sin ryttare men fortfarande inte har kommit så långt i passet så att den har lyckats släppa alla spänningar.

Det stämmer absolut att man använder olika kraftiga hjälper på olika hästar. Hoppar man upp på en riktigt välriden häst kan det räcka att spänna magen för att göra en förhållning och bara skjuta fram höften för att fatta galopp t ex. Samma hjälper på en ridskolehäst registreras troligen inte ens. Så där är det extra viktigt att man verkligen sorterar hjälperna och det kan behövas lite "ruffa tag". Men det är mkt bättre att knacka till en ordentlig gång med skänkeln om hästen inte lyssnar än att sitta och smågnaga i oändlighet. Men man får inte glömma att ge eftergift och berömma så fort hästen lyssnar.

Ta-lätta i tygeln osv kommer sig av att man har för bråttom, fixerar sig vid att hästen ska böja på nacken på en gång. Man missar grunden.

Hjälperna är t.ex. framåtdrivande skänkel, förhållande tygeltag, ledande tygeltag, osv. Alltså det du använder dig av att kommunicera med hästen med. Spö är en hjälp, och rösten likaså. Viktigast är att veta VARFÖR man använder en viss hjälp, att man vet vad man vill ha för reaktion från hästen, och ser till att man får den.

okej, kan du förklara vad som menas med framåtdrivande skänkel, förhållande tygeltag & ledande tygeltag? =/ /bananen26

framåtdrivande skänkel - "gas"
förhållande tygeltag - "broms"
ledande tt - "styrning"

eller hur detaljerat vill du ha det beskrivet? :D

Det finns mängder av trådar om detta med sätet och sitsen och hur man inverkar när man rider, om du söker, så hittar du nog flera kilometer om det här.:idea:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 593
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 771
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka