Gapar när han ska jobba..

Sv: Gapar när han ska jobba..

Hoppar in lite...

Det är frustrerande med en häst som går på bogarna, hänger i handen och bara springer på. Men som andra sagt, det är inte vilket skrot du sätter i hästen ömtåliga mun som avgör utan att han ska bli lyhörd, hitta sin balans och bära upp sig själv då ridning inte funkar om man tror att hästen måste ha hjälp att hålla upp huvudet.

Du ska inte ha hästens tyngd i handen utan ha hästen under dig, sitta i balans rakt över hästen och det är en vetenskap med mycket träning både för en själv och hästen att hitta ett samspel, detta gör man med hjälp av en tränare som kan vägleda en:). Lätt att man själv är framtung, lutar sig själv fram vilket gör att hästen springer framtung för att springa ifatt och balansera upp framvikten. Tänk dig själv bära en tung ryggsäck, trycker någon upp den i nacken på dig så så blir du framtung och ökar automatiskt farten för att springa ifatt och återfå balansen.

Jag skulle börja jobba hästen från marken i grimma först tills han blir lyhörd, låt han springa av sig innan så överskotts energin försvinner. Det är svårt att tömköra rätt i början, ett tips är en dvd film som heter hästens arbete i töm.

Sen är det bra att du ska rida för instruktör, denna lär också förklara vikten i att få hästen lyhörd och att inte problemet sitter i vilket bett den har i munnen. Har jag ridit en häst som hängt i handen så har jag bytt till det mildaste bett jag hittat eller ridit bettlöst och gjort olika övningar för att få den uppmärksam på vikthjälperna samt gjort övningar från marken bettlöst tills den hittat sin balans. Kvittar hur lätt jag än är i handen så blir handen hård om hästen snor tygel och ska lägga mycket tyngd i munnen. Ridning är svårt och man blir aldrig fullärd, det är det som gör ridning så spännande. Med hjälp och lektioner så kommer ni säkert hitta ert sätt att samarbeta. Lycka till:)

Du har inte funderat på att köpa en i mindre storlek ? , finns många på marknaden nu till bra priser..vill du ha sällskap o hjälp att hitta en passande ..hör av dig så följer jag med o provrider ut några bra åt dig. Låter som denna snälla stora herre är för mkt för dig , inget elakt ment bara en liten fundering från mig. . :laugh:
Eller så får du lägga betten på hyllan tills våren kommer o börja från helt nybörjar start i western ridning med tränare.

Han är väldigt snäll när vi rider ut och travar och gör galoppfattningar, han lyssnar och när jag vill att han ska sakta ner så gör han det. Men det är just när man kräver mera jobb från hans sida som han blir så tung i handen. Men jag håller aldrig upp huvudet åt honom så att säga.

Jag tror att han tycker det är jobbigt för han har inte mkt muskler + att han inte riktigt förstår vad jag vill att han ska göra *Mitt fel eftersom jag är grön*

När min kära tränare red honom så gick han som en klocka. Så felet i det hela är ju jag.. Det är jag som behöver lära mig. Han har utbildningen men jag ger förmodligen konstiga signaler så han inte fattar. Därför längtar jag tills jag kan börja träna för min tränare igen. Om hon örker med en sån gröngöling :angel: Men när hon sa exakt vad jag skulle göra så blev han inte så tung i handen..
Hon frågade vad jag ville lära mig och ja sa att först och främst vill jag lära mig "att rida" fast med inriktning western ;)

Du vill inte provrida min stora herre med de betten som kommer?, och känna vilket som Han gillar och svarar för bäst, så skickar jag tillbaka de andra. Vill helst ha flera bett så man kan variera.

+ att jag ska rida bettlöst, fast i paddock :D

Jag skulle bara ha grimman på. Tränset med bett är ingen nödbroms, utan en förfining av kommunikationen. Vill hästen sticka så gör han det oavsett vad du har i hans mun och inte.

Ja jo vill en häst sticka så gör den det. Men är man halvgrön så vill man nog ha en säkerhet OM detta skulle hända. Och ENBART använda tränstyglarna om han skulle sticka..
Han har aldrig gjort det utan han lyssnar bra när vi är ute. Men de andra jag har haft har kunnat sticka när som helst och därifrån kommer min rädsla..

Måste bara skriva att ang pessoa bettet så som sagt behöver man inte använda de lägre ringarna. Själva bettet tycker jag (och andra) är bra + att det är Ky rotary bett det blir ju också snällare.

Gillar han inte betten kommer han att visa det. Han gillar inte engelskt träns och det visar han klart och tydligt så därför kör vi på westernträns. Han gillar inte när man spänner nosgrimman, inte ens bara så att den sitter på licksom. Han har ju tävlat så det kanske kommer därifrån att de har haft den för spänd. Men westerntränset har han inte visat några protester för.

Skummat lite i tråden.

Ser att du införskaffat lite olika bett. Lösningen ligger inte i betslingen öht. Men ta det bett som han "kastar runt i munnen" minst med. Det som han är bekvämast med. Huvudsaken är att du känner dig trygg och känner att du har din "nödbroms". Du skall ändå inte ta i det i någon omfattning....

Sen passar du på att använda detta bra snöväder och naturens ridhus och ger dig ut och skrittar, skrittar, skrittar. Bara på lång och halvlång tygel så han får jobba med att bära sig själv och bygga muskler sakta och säkert tills dess du skall börja rida för tränaren.

Rid gärna i skog och mark och Pulsa snö. Han kommer få lov att börja lyfta på fötterna och Arbeta. När du börjar rida för tränaren kan ni börja med samlingen, då har du redan en massa gratis av att ha pulsat snö i ett par månader.

//Waern

Skummat lite i tråden.

Ser att du införskaffat lite olika bett. Lösningen ligger inte i betslingen öht. Men ta det bett som han "kastar runt i munnen" minst med. Det som han är bekvämast med. Huvudsaken är att du känner dig trygg och känner att du har din "nödbroms". Du skall ändå inte ta i det i någon omfattning....

Sen passar du på att använda detta bra snöväder och naturens ridhus och ger dig ut och skrittar, skrittar, skrittar. Bara på lång och halvlång tygel så han får jobba med att bära sig själv och bygga muskler sakta och säkert tills dess du skall börja rida för tränaren.

Rid gärna i skog och mark och Pulsa snö. Han kommer få lov att börja lyfta på fötterna och Arbeta. När du börjar rida för tränaren kan ni börja med samlingen, då har du redan en massa gratis av att ha pulsat snö i ett par månader.

//Waern

Jo du har rätt, får ut o skritta och pulsa i snön. Men det är ju så himla mkt snö på åkrarna!! :confused:

Rider bara på långa tyglar när vi skrittar, men det kanske är dumt..

Ja jo vill en häst sticka så gör den det. Men är man halvgrön så vill man nog ha en säkerhet OM detta skulle hända. Och ENBART använda tränstyglarna om han skulle sticka..
Han har aldrig gjort det utan han lyssnar bra när vi är ute. Men de andra jag har haft har kunnat sticka när som helst och därifrån kommer min rädsla..

Ja, jag förstår fullt ut hur det känns när en häst sticker med en, inte alls roligt, men nödbromsen sitter fortfarande inte i bettet. Risken är att ni trasslar till det om ni ska ut med två tyglar och två huvudlag.

Måste bara skriva att ang pessoa bettet så som sagt behöver man inte använda de lägre ringarna. Själva bettet tycker jag (och andra) är bra + att det är Ky rotary bett det blir ju också snällare.

Jag tycker inte att du ska prova pessoat, läs in dig på vad det är först. Om du ändå inte ska använda de övre och undre ringarna kan man väl ha ett bättre bett istället? Det finns så många andra snällare bett att variera mellan samt bettlöst.

Jo du har rätt, får ut o skritta och pulsa i snön. Men det är ju så himla mkt snö på åkrarna!! :confused:

Rider bara på långa tyglar när vi skrittar, men det kanske är dumt..

Utnyttja dem och skogen så mycket du kan. Låt honom trampa på i sin takt bara.
Långa tyglar är jättebra.
Och bettet skitdetsamma vilket du har och hur. Så länge du inte tar i honom utan bara har det för att du själv skall känna dig trygg så lär det inte gå någon större nöd på hästen.
Ta hjälp av tränaren om ett par månader så kommer det gå fint.

//Waern

Jag förstår att det kan vara obehagligt att inte ha något bett men håll dig inom lås och bom i början. Du har kanske någon stor sommarhage du kan pulsa omkring i? Alt är ju att du skaffar dig ett sidepull. Kan kännas som att man har lite mer kontroll med det än vad man har med en vanlig grimma.

Ang mkt snö på åkrarna så är det ju perfekt!! :D Låt han pulsa fram i SKRITT. Du behöver inte trava honom en meter innan du kan börja åka och träna honom. Dom får massor av kondis och muskler i snön :)

Ang pessoabettet: Om du inte ska sätta tyglarna i dom små ringarna (dom nedersta) så finns det ingen som helst anledning att du använder ett pessoabett. Sen tycker jag inte att du ska använda det överhuvudtaget.....

Sluta beställa nya bett nu!! Använd det du har tills du kan åka till din tränare och be han/henne hjälpa dig sedan.

Ang mkt snö på åkrarna så är det ju perfekt!! :D Låt han pulsa fram i SKRITT. Du behöver inte trava honom en meter innan du kan börja åka och träna honom. Dom får massor av kondis och muskler i snön :)

Ang pessoabettet: Om du inte ska sätta tyglarna i dom små ringarna (dom nedersta) så finns det ingen som helst anledning att du använder ett pessoabett. Sen tycker jag inte att du ska använda det överhuvudtaget.....
Nu vet säkert både du och TS det men ville bara påpeka att man ska vänja hästen vid "snöridning" försiktigt så man inte står där med en häst med inflammation sen. Det är väldigt tungt och tyvärr ser jag många häromkring som passar på att träna i 50 cm snö på åkrarna som nu står med skadade hästar :(

Håller med ang pessoabettet! Skitbett, enligt mig!

Nu vet säkert både du och TS det men ville bara påpeka att man ska vänja hästen vid "snöridning" försiktigt så man inte står där med en häst med inflammation sen. Det är väldigt tungt och tyvärr ser jag många häromkring som passar på att träna i 50 cm snö på åkrarna som nu står med skadade hästar :(

Ja, det kan inte poängteras nog, var försiktig i djupsnön. :)

Okay jag förstår :laugh: om jag nu sätter mig upp och rider din herre och provar alla betten så kommer han ändå att falla tillbaka att bli tung i handen sen igen . Tränaren red med vanligt tränsbett eller hur? han jobbade och hon fick honom lösgjord? det är detta du nu också ska lära dig , hitta grunderna med att få en häst lösgjord o mjuk i kroppen , mjuk i munnen..med mkt träning sen kommer du att kunna rida honom med sytrådar sen i vanligt snafflebett sen går du över till stångbettet ..lovar ..du kommer dit ..men man bygger inte Rom på en dag..träna ..träna.. och åter träna ..för tränare allt går mkt snabbare då :D
mvh Anneli

Eller också kan du hjälpa TS på plats och förklara hur hon ska göra för att lyckas lika bra som du?

Jajo detta har jag tidigare fått en förfrågan om..vi får se ..jag är ju så sträng o petig :grin: men snäll ;)
och det finns en tränare redan..bara dem kommer igång igen..

Okej, tänkte att det var bättre att någon förklarar hur man gör istället för att rida hästen för sig själv och inte hjälpa TS lika mycket.

Absolut ska man ta det försiktigt vid snöridning! :) Man får tänka på hur jobbigt det är för en själv att gå i snön.... orkar man en timme innan men 10 min när det är snö så får man ju anpassa det till hästen oxå. Sen menar jag BARA SKRITT när jag skriver..... som tur är s:)å har ju vintern varit lång i år och hästarna har hunnit vänja sig lite i hagen. Det är väl det enda som är positivt med vintern ;)

Men det var en bra poäng du tog upp ifall inte TS hade koll på det :laugh:

Jajo detta har jag tidigare fått en förfrågan om..vi får se ..jag är ju så sträng o petig :grin: men snäll ;)
och det finns en tränare redan..bara dem kommer igång igen..

Sträng :eek: hehe.. Men det kan vara bra så det inte spårar ur o blir flummigt :idea:
Men det behövs tålamod om man ska träna en gröngöling :D

Hoppas att tränaren o ja kommer igång till våren annars kanske du är villig? :idea:

Har jag klarat av att tjata på en tonåring med mkt egna bestämda ideer då fixar jag nog dig Jessica :D vi kan väll se te våren hur min tid är då i så fall om ni inte kommer igång :laugh: så se te o hålla igång herren så länge nu så gott du kan , kondition en e ju bra o ha i dem :laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat