Gapar när han ska jobba..

Sv: Gapar när han ska jobba..

Hade jag varit du så hade jag provat bettlöst ett tag. Få honom att flytta undan tryck från marken fortsätta att be honom flytta undan tryck uppfrån ryggen. Aktivera honom bakifrån i skritten. Det viktiga med en häst som är framtung är att ha framåtdrivningen bakifrån. Släpp efter och låta honom jobba lägre, men se till att aktivera honom. Släpp fokusen på munnen så ska du se att det bli bra! :bow:

Btw Har du ingen film så man får se hur han gör?

Förstår inte riktigt hur du menar (erkänner att jag inte kan så många termer)

Har en pytteliten skottad plätt som vi har gjort en volt på kanske kan filma lite där..

Jag kan ju försöka rida honom i grimma men det kommer nog inte gå nå vidare bättre men utveckla gärna hur jag ska betee mig och göra när jag rider honom i volten skritt o trav. han är för stor o volten för liten för att vi ska kunna galoppera :D

"Framåtdrivning bakifrån"?

Senast ändrad:

Jag tycker aldrig att lösningen på ett problem är ett skarpare bett (eller hjälptyglar för den delen). Kan du inte rida hästen så att den bär sig så ska du absolut inte sätta in en stång utan jobba med din egen ridning, och helst då för en tränare som kan se vad just erat problem är.

Om du vill byta utrusning så tycker jag oxå att det är bättre att backa ett steg och rida på bettlöst.

Sen är det ju helt omöjligt att ge tips på träning för just din häst eftersom man inte har sett när den rids men generellt så är det väldigt bra med klättring och även cavalettibommar för att får dom att bära sig. Att sitta och harva i en paddock utan att du får någon hjälp kommer nog inte ge så bra resultat. Snön är ju oxå kanon att stärka kroppen i! Ut och pulsa tills du kan åka och träna för en instruktör :laugh:

Går det bra att rida med grimma el repgrimma istället för bettlöst träns?

Borde inte en lädergrimma va nästan lika som ett bettlöst träns? Bara en tanke som dök upp :D

Det enda du åstadkommer med ett skarpare bett är att göra honom ytterligare döv för vanliga normala fina hjälper.

Formen kommer inte ur hästens hals eller placering av huvud. Att han dyker o drar i tyglarna tyder bara på att du inte klarat av att rida ihop honom tillräckligt, dvs när du driver så faller han bara framåt o blir lång och tung. Det gäller att ha starka magmuskler. Du måste fånga upp energin med din kropp men framförallt lösgöra honom med tempoväxlingar (så att han även sätter sig själv på rumpan)

börja där - en häst som inte är lösgjord bär inte sig själv - dvs din häst som är stark o tung o gapar bär inte sig själv utan vill att du ska bära runt på honom.

Skritta 5 steg, fatta galopp o galoppera 5 steg, tillbaka till skritt i 5 steg, galopp igen 5 steg. Du får väl skotta lite till då om planen är SÅÅÅÅ liten. Men övningen sätter honom på bakdelen - men det kräver ridning från din del.

Skarpt bett kan vara en tillfällig lösning om man är fullt medveten om vad man pysslar med, men i texterna låter det som att du kanske inte riktigt har koll på VARFÖR han gör så här, då ska man INTE slänga på skarpare bett anser jag...

ju mer du håller i honom, ju mer kommer han dra!

Det enda du åstadkommer med ett skarpare bett är att göra honom ytterligare döv för vanliga normala fina hjälper.

Formen kommer inte ur hästens hals eller placering av huvud. Att han dyker o drar i tyglarna tyder bara på att du inte klarat av att rida ihop honom tillräckligt, dvs när du driver så faller han bara framåt o blir lång och tung. Det gäller att ha starka magmuskler. Du måste fånga upp energin med din kropp men framförallt lösgöra honom med tempoväxlingar (så att han även sätter sig själv på rumpan)

börja där - en häst som inte är lösgjord bär inte sig själv - dvs din häst som är stark o tung o gapar bär inte sig själv utan vill att du ska bära runt på honom.

Skritta 5 steg, fatta galopp o galoppera 5 steg, tillbaka till skritt i 5 steg, galopp igen 5 steg. Du får väl skotta lite till då om planen är SÅÅÅÅ liten. Men övningen sätter honom på bakdelen - men det kräver ridning från din del.

Skarpt bett kan vara en tillfällig lösning om man är fullt medveten om vad man pysslar med, men i texterna låter det som att du kanske inte riktigt har koll på VARFÖR han gör så här, då ska man INTE slänga på skarpare bett anser jag...

ju mer du håller i honom, ju mer kommer han dra!

När han går ner i form eller bar ner med huvudet så lättar jag på tyglarna o stödjer honom inte alls men sen när han börjar ta upp huvudet igen så tar jag tag i tyglarna tills han sänker huvudet o då lättar jag på tyglarna igen... Så lärde mig min tränare att ja skulle göra. det handlar ju om eftergift.

Men bara för att han sänker huvudet så betyder det inte att han jobbar korrekt. De kan göra så för att slippa undan också.

En häst som jag red hos min tränare var som att ha två cementblock i änden på tyglarna de första 10 min på varje pass men bara man började rida med sätet och blev tillräckligt varm i sadeln så blev det en annan häst, taktmässig och helt lätt i handen.
Man känner skillnaden när de bär sig o går i form och när de bara fäller in nosen för o komma undan.

Försök att inte tänka på var han har huvudet och ha bara ett stadigt grepp om tygeln och försök RIDA honom i den takt du vill ist för att ta i tyglarna. Slappna av i benen och tänk på att sitta djuuupt i sadeln och gör mycket övergångar och "oförutsedda" volter och dyl. Och ta som sagt hjälp av en tränare när du kan, det är det så värt!!

Lycka till!!

Ja jag tror att när väl själva ridningen sitter på plats DÅ kan jag börja "jobba" honom.. Får ut o bara rida o det här med takten, halvhalter, volter, skänklar med pyttelite tygel

När han går ner i form eller bar ner med huvudet så lättar jag på tyglarna o stödjer honom inte alls men sen när han börjar ta upp huvudet igen så tar jag tag i tyglarna tills han sänker huvudet o då lättar jag på tyglarna igen... Så lärde mig min tränare att ja skulle göra. det handlar ju om eftergift.

Eftergift kan man ju kalla det på sätt och vis... men detta är snarare ett sätt att jobba hästen 'framifrån och bak', ett sätt som man ofta ser på lägre nivå inom den engelska ridningen. Man börjar med att forma hästens hals, ger sedan eftergift och låter först då hästen få en chans att slappna av och jobba genom hela kroppen. Tyvärr funkar det sällan, hästen böjer bara fint på nacken, men blir framtung och går på bogarna.

Skiter man i huvudplacering, och jobbar hästen 'bakifrån och fram', reglerar steget och takten med sitsen, placerar hästens bakdel med hjälp av sits/skänkel, då kan man börja fundera på framdelen och huvudplacering. Och ofta kommer den automatiskt!

Är jättesvårt att ge dig konkreta träningstips, men något jag skulle jobba mycket med, som jag själv får påmminna mig själv om i tid och otid är att INTE TITTA NED. Det är tillräckligt svårt att jobba med hästens bakdel när man inte ser den, ska man då titta på hästens framdel samtidigt så blir det lätt kortslutning i hjärnan.

Och som vanligt, tempoväxlingar är alltid bra :)

Prova att "betsla ner", för oss går det ofta bättre i bara grimma, har inte tittat så mycket på bettlösa träns ännu. Aktiverar du hästen tillräckligt när ni rider? Hitta på något nytt ofta så han inte riktigt vet vad som kommer näst, då måste han lyssna mer.

jadu, det innebär att du aktivera bakdelen till att skjuta på framåt och inte bara driver.
Att använda bommar och rida ute i skogen, som någon redan föreslagit, är kanon!

Och det går jättebra att rida i grimma!:bow:

Övergångar är också bra. Skritt till trav, trav till skritt, trav till halt. halt till trav osv osv.

Är jättesvårt att ge dig konkreta träningstips, men något jag skulle jobba mycket med, som jag själv får påmminna mig själv om i tid och otid är att INTE TITTA NED. Det är tillräckligt svårt att jobba med hästens bakdel när man inte ser den, ska man då titta på hästens framdel samtidigt så blir det lätt kortslutning i hjärnan.

Och som vanligt, tempoväxlingar är alltid bra :)

Fler som har de problemen och det är enormt vanligt att man tittar på hästens hals. Jag brukar titta dit jag ska och det har jag fått jobbat hårt med, ibland trillar jag dit igen och tittar ner :o

Man en helt annat känsla i kroppen och känner hästen på ett helt annat sätt om man som sagt tittar dit man ska. lättare sagt än gjort men ridningen blir så mycket bättre

Jag struntar för närvarande att försöka få ner huvudet på honom och riktar in mig på att jobba med bakdelen..

Ni har skrivit Hur jag ska göra men fattar nada hehe.. Kan ni beskriva hur jag ska göra utan alla termer tro?? :D

Det är ju ingen som har skrivit så att det är svårt att fatta.....

tycker verkligen att du ska ta hjälp av en tränare istället för att hålla på att fråga på buke då det är väldigt tydligt att du inte kan så mycket. Skriver det inte för att vara elak utan för att du frågat vad vi tycker....

Nej jag kan inte alls mkt, har skrivit i många trådar att jag är grön, inget jag skäms för..

Om det är någon som vill får ni gärna skriva en beskrivning som för en hel nybörjare hur jag gör för att jobba med hans rumpa :P

Senast ändrad:

Jag struntar för närvarande att försöka få ner huvudet på honom och riktar in mig på att jobba med bakdelen..

Ni har skrivit Hur jag ska göra men fattar nada hehe.. Kan ni beskriva hur jag ska göra utan alla termer tro?? :D

Rid för en tränare, det är jättesvårt att beskriva hur man ska rida i text, jag har svårt att beskriva hur jag gör Irl och så här blir det omöjligt. Jag rider så mycket på känsla så jag kan faktiskt inte ge dig några råd över nätet.

Nä, det klart att du inte ska skämmas för att du är nybörjare men min poäng är att om du är så grön när det gäller ridning så måste du ta hjälp av en tränare!!

Nä, det klart att du inte ska skämmas för att du är nybörjare men min poäng är att om du är så grön när det gäller ridning så måste du ta hjälp av en tränare!!

Ska börja när snön försvinner -till våren. Men tills dess tänkte jag att istället för att "åka häst" träna på just detta med rumpan...

Jag gör halter o halvhalter o travfattningar, travar, galoppfattningar, för att stärka muskler etc..

Jag har tänkt på en sak som jag måste dela med mig eftersom jag inte vet om det är normalt eller ej.
Har tänkt på när han ska dricka vatten inne i boxen. Han gör inte som alla andra - böjer på huvudet o dricker utan han backar och sträcker ut halsen o sen dricker. Kanske borde göra lite hals strech övningar..

Tycker inte att du ska ge dig på att stretcha utan att du verkligen kan det.
Jag hade rekomenderat dig att just ÅKA HÄST fram tills du börjar träna för någon så att du inte skapar mer problem eftersom du är nybörjare.

Gör istället så att du kanske tar ut en massör eller liknanade medans du väntar på våren så att du ger honom dom bästa förutsättningarna för att bygga muskler när du väl kommer igång och börjar träna.

Har du någon som är riktigt duktig som hjälper dig med foderstat osv. Tycker verkligen inte att man ska skaffa häst om man själv är nybörjare om man inte har en duktigt kompis eller tränare nära till hands som man kan rådfråga om allt.....

*kl*

Något du kan göra för att inverka på farten utan att behöva segdra i tyglarna är att rida lätt lite saktare än han travar om du förstår vad jag menar? Alltså vara "ett halvt travsteg sen" om man kan säga så.

När du rider ute på raka vägar så få honom att flytta sig, för skänkeln och din sits med bara ledande tygeltag, från sida till sida på vägen. Galoppfattning från skritt, halt o rygga, galoppfattning igen.

Lite tips på saker man kan göra medan man är ute o åker häst..=)

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka