Gapar när han ska jobba..

Sv: Gapar när han ska jobba..

Tycker inte att du ska ge dig på att stretcha utan att du verkligen kan det.
Jag hade rekomenderat dig att just ÅKA HÄST fram tills du börjar träna för någon så att du inte skapar mer problem eftersom du är nybörjare.

Gör istället så att du kanske tar ut en massör eller liknanade medans du väntar på våren så att du ger honom dom bästa förutsättningarna för att bygga muskler när du väl kommer igång och börjar träna.

Har du någon som är riktigt duktig som hjälper dig med foderstat osv. Tycker verkligen inte att man ska skaffa häst om man själv är nybörjare om man inte har en duktigt kompis eller tränare nära till hands som man kan rådfråga om allt.....

Jag har 4-5st jag kan fråga + er här på buke :)
Jag är inte helt nybörjare bara när det gäller just ridningen.

Med stretch övningar menar jag att man tex har en morot o låter dem böja på nacken och få moroten vid sidan av kroppen o samma på andra sidan. Inga konstigheter alltså :)

Va bra att du har många bra hästmänniskor omkring dig! :laugh: Strechövningar där hästen får bestämma hur mycket den vill sträcka ut är ju helt ok ;) Det är när människan ska börja "dra" utan att ha koll på vad det är man gör det kan gå illa....

Mitt bästa träningstips om du inte vet hur du ska göra för att arbeta hästen rätt och hitta rätta känslan: Lämna hästen hemma, åk iväg till en duktig tränare som lånar ut sin häst till dig. Finns inget bättre sätt att lära sig hur det ska kännas. Du vinner mycket på detta, och slipper göra misstag och lära in fel på din egen häst. Ridning handlar så många gånger om känsla, och känsla kan du aldrig lära dig från att läsa på buke eller läsa böcker/titta på film. Det är värt varenda krona!

Mitt bästa träningstips om du inte vet hur du ska göra för att arbeta hästen rätt och hitta rätta känslan: Lämna hästen hemma, åk iväg till en duktig tränare som lånar ut sin häst till dig. Finns inget bättre sätt att lära sig hur det ska kännas. Du vinner mycket på detta, och slipper göra misstag och lära in fel på din egen häst. Ridning handlar så många gånger om känsla, och känsla kan du aldrig lära dig från att läsa på buke eller läsa böcker/titta på film. Det är värt varenda krona!

:bow::bow::bow:

Va bra att du har många bra hästmänniskor omkring dig! :laugh: Strechövningar där hästen får bestämma hur mycket den vill sträcka ut är ju helt ok ;) Det är när människan ska börja "dra" utan att ha koll på vad det är man gör det kan gå illa....

Skulle aldrig våga dra o hålla på hehe

Kan man inte ha sin egen häst? Eller hur tänker du? :)

vissa hästar gapar för att smita ifrån bettet och på så vis slippa jobba och på den sortens hästar brukar en "snokrem" fungera jättebra.
den hindrar hästen från att gapa, bli stark och smita ifrån arbetet.
mitt varmblod kan man inte rida utan en nosgrimma som håller ihop munnen, för då gapar han bara och drar.

om det är så att din häst bara gapar för att smita ifrån bettet tror jag inte att det hjälper med ett skarpare bett eftersom han fortfarande kan smita genom att gapa.

det kan ju också vara så att han kanske vantrivs så mycket med bettet att han inte vill ta stöd på det på rätt sätt.

du får väl helt enkelt prova dig fram..

Hur ska du lära dig hur det ska kännas om hästen inte går rätt och du inte vet vad du ska ge för hjälper? Rid en rutinerad westernhäst som svarar för rätt hjälper (tränaren vet ju vad dennes egna häst svarar på) så att du får KÄNNA hur det ska kännas. När du vet hur det ska kännas, vet vilka hjälper som krävs, och fått hjälp med din egna häst, först då kommer ni kunna utvecklas tillsammans.

Du kommer att få en aha-upplevelse, det kan jag lova!:)

Jag tycker att du kan ta hem en tränare som förklarar och visar även om det är snö ute. Det finns så mycket du behöver lära dig redan från skritt och trav. Även stillastående.

Ang betten.. Alltså. Rid i grimman istället.

kasta bort det första av de bett du har beställt. häng de andra två i garderoben tills du får hästen att svara korrekt på din ridning. skarpa bett är förfiningsredskap inte något som du använder för ökad kontroll. Med en häst som inte acceptera bettet utan gapar och går emot samt blir framtung så kommer du inte att lösa problemet med ett skarpare bett. än mindre ett skitbett som pessoat. Ta och sök lite på information om det bettet och du lär inte vilja ha det i närheten av din häst mun om du nu inte vill begå övergrepp på hästen förstås.

Det första bettet :eek: är något av de sista man ska använda anser jag, tycker verkligen inte att du ska använda det, problemen kommer förmodligen växa sig större.
De andra två betten tycker jag inte heller är något att hurra för :crazy:, speciellt inte om man har problem i ridningen att lösa. Det är bättre att lösa det först med hjälp av tränare.

Precis som western_wannabe skriver så får man verkligen en ahaupplevelse när man rider en häst som svara på de rätta hjälperna. Kan du inte köra transport pga av väglaget (vilket är klokt) så försök att hitta en tränare där du kan utbilda dig själv på en färdig häst innan du sätter igång och tränar med din häst.

Man lär sig så otroligt mycket på att rida duktiga hästar!! Jag gör likadant, försöker rida lite hästar som är riktigt högt utbildade för att lära mig så mycket som möjligt och ge mina hästar dom bästa förutsättningarna! Man är aldrig färdiglärd!! :laugh:

vissa hästar gapar för att smita ifrån bettet och på så vis slippa jobba och på den sortens hästar brukar en "snokrem" fungera jättebra.
den hindrar hästen från att gapa, bli stark och smita ifrån arbetet.
mitt varmblod kan man inte rida utan en nosgrimma som håller ihop munnen, för då gapar han bara och drar.

om det är så att din häst bara gapar för att smita ifrån bettet tror jag inte att det hjälper med ett skarpare bett eftersom han fortfarande kan smita genom att gapa.

det kan ju också vara så att han kanske vantrivs så mycket med bettet att han inte vill ta stöd på det på rätt sätt.

du får väl helt enkelt prova dig fram..

Att sätta på en snokrem ser inte jag som en lösning! Det är ju nåt inte hästen gillar med bettet och det enda som snokremmen gör är att det inte syns att hästen försöker gapa och komma undan.

Jessica M: När kollade du munnen senast?? Jag vet att du skrev att han inte har ont i munnen men är det din egen slutsats eller är han kollad av tandläkare??

Att du håller på och beställer bett visar verkligen att du inte lyssnar på våra råd! Om du är nybörjare så BETSLA NER ISTÄLLET!!!!! dvs rid på bettlöst eller mildare bett än vad du har nu!

Senast ändrad:

Det låter som ett grundproblem och inget du löser med ett annat bett. Backa tillbaka och lär hästen använda sin kropp bättre och bära upp sin ryttare, utan att få ett extra stöd i handen. Det låter som om den skjuter på istället för att bära upp. När den lärt sig detta kan du gå vidare. "det som saknas i bakdelen visar sig i handen"

Kan man ha träns o bett på + grimma. En tygel till grimman o en till tränset -bara som säkerhet ifall han skulle dra iväg, vilket jag inte tror men man vet ju aldrig..

Du har inte funderat på att köpa en i mindre storlek ? , finns många på marknaden nu till bra priser..vill du ha sällskap o hjälp att hitta en passande ..hör av dig så följer jag med o provrider ut några bra åt dig. Låter som denna snälla stora herre är för mkt för dig , inget elakt ment bara en liten fundering från mig. . :laugh:
Eller så får du lägga betten på hyllan tills våren kommer o börja från helt nybörjar start i western ridning med tränare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle bara ha grimman på. Tränset med bett är ingen nödbroms, utan en förfining av kommunikationen. Vill hästen sticka så gör han det oavsett vad du har i hans mun och inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat