Gapar när han ska jobba..

JessicaM

Trådstartare
Ni flesta vet ju säkert att jag har en ny häst, stor. Han har gått msv dressyr & hoppning. När vi ska jobba lite så blir han så himla stark och jag gillar inte att jag ska behöva inte dra men man har ju korta tyglar men det är jobbigt!! Ont som fasen i ryggen idag efter ett LITET jobb pass igår!!

(Jag använder inte snokrem och inget jag kommer börja med heller)

Jag är nog en sådan som hellre har ett lite starkare bett som man tar lite i istället för att försöka hålla ett fast grepp!

Han har inga prob med munnen.

Jag letar fortfarande efter ett stångbett (3 delat med rulle i mitten och ganska korta skänklar) på 13,5cm men jag har letat över allt även i USA men jag hittar inget i den storleken :cry:
Finns det någon som har tid, lust och ork att hjälpa mig hitta ett bett????

Han har nu ett vanligt tränsbett tredelat. Jag har tvådelat här hemma i hans storlek men jag gillar inte tvådelat som trycker upp i gommen på dem..

Några tips & ideer? :idea:

Sv: Gapar när han ska jobba..

Hur går han om du släpper tyglarna? Prova att länga honom när du tex rider i paddocken och få honom att bära sig själv.

Min isl.häst blir väldigt tung att rida och dessutom het som sjutton om ryttaren håller honom i tyglarna, släpper man och rider med sätet är han kanon och väldigt lyhörd.

Nu är det ju svårt att ge tips när man inte sett er in action

Senast ändrad av en moderator:

Du har ju ett sånt här på Hööks Finns i 13,5 men vet som sagt inte om det är ett sådant du menar.

Jag har liknande bett, något annorlunda skänklar och bettdelen i sötmalm som både jag och hästarna gillar. Ska se om jag hittar dem på nätet i 13,5

Du har ju ett sånt här på Hööks Finns i 13,5 men vet som sagt inte om det är ett sådant du menar.

Jag har liknande bett, något annorlunda skänklar och bettdelen i sötmalm som både jag och hästarna gillar. Ska se om jag hittar dem på nätet i 13,5

Jo jag tyckte oxå det verkade super bra så jag beställde det. Men kopparrullen var jätte jätte tjock tyckte jag..

Någon som sett det bettet in real life?? Vad tyckte ni om kopparrullen.

Har nog bara det tips du inte vill höra... Tror inte att ett skarpare bett löser problemet med en häst som hänger i handen, utan man får snarare ta reda på varför han hänger i handen och utgå därifrån. Det handlar om ridningen, och ej utrustningen. Vad säger tränare?

Har nog bara det tips du inte vill höra... Tror inte att ett skarpare bett löser problemet med en häst som hänger i handen, utan man får snarare ta reda på varför han hänger i handen och utgå därifrån. Det handlar om ridningen, och ej utrustningen. Vad säger tränare?

Håller med dig.

Har nog bara det tips du inte vill höra... Tror inte att ett skarpare bett löser problemet med en häst som hänger i handen, utan man får snarare ta reda på varför han hänger i handen och utgå därifrån. Det handlar om ridningen, och ej utrustningen.

Det kan jag skriva under på.

Hur går han om du släpper tyglarna?

om ryttaren håller honom i tyglarna, släpper man och rider med sätet är han kanon och väldigt lyhörd.

Håller med.

KL
Det kan kännas konstigt att släppa tyglarna på en pigg/stark häst, om man inte är van vid långa tyglar, men det kan hjälpa.

Vad är det jag inte vill höra?? Att jag ska skaffa en tränare? Jo men jag ska börja rida för henne till våren igen.. Det är väl aldrig fel att höra vad fler tycker och tänker :D

Jag brukar rida med långa tyglar förutom när vi ska jobba. Går jätte bra att trava med långa tyglar han lyssnar väldigt på vad jag vill (tex how, prrr)

Att jag och någon annan i tråden inte tror att ett skarpare bett löser det hela. :p

Hur ska man jobba på det då? Lite små tips kanske??

När jag vill att han ska gå i form och när han gör det lättar jag på tyglarna så han får eftergiften. Finns det något mer jag kan träna på?

Jag har fått lära mig att en häst som gapar och stretar i munnen när det kommer till jobb, inte är igenom och avslappnad i kroppen till 110%.
En häst som däremot är mjuk, hel och avslappnad i kroppen, blir mjuk och avslappnad i munnen. (Om inte tänderna spökar förstås)

Kanske dags att kolla upp honom? EQT eller liknande, om du nu inte vet med dig att han är spänd när du ber om jobb.

Håller med!

Tror inte att ett skarpare bett gör någon nytta alls.

Vår ena häst (som rids mest av hoppintresserad dotter) kan bli stark ibland när jag inte ridit honom på länge. Brukar börja från botten och bara rida på tämligen långa tyglar och rida tempoväxlingar enbart med vikt och skänklar. (Och mycket böjda spår). Efter ett enda ridpass är han en helt annan häst. Lyssnar och bär sig igen.

Men det kan väl även vara att han försöker undvika att jobba, kanske?

Hade jag varit du så hade jag provat bettlöst ett tag. Få honom att flytta undan tryck från marken fortsätta att be honom flytta undan tryck uppfrån ryggen. Aktivera honom bakifrån i skritten. Det viktiga med en häst som är framtung är att ha framåtdrivningen bakifrån. Släpp efter och låta honom jobba lägre, men se till att aktivera honom. Släpp fokusen på munnen så ska du se att det bli bra! :bow:

Btw Har du ingen film så man får se hur han gör?

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat