Gångartstråd *spinoff*

Sv: Gångartstråd *spinoff*

och dom får bättre resultat på testen eftersom allt är så enkelt för dom.

Det har ju också stor betydelse för ridbarheten och hästens inställning till arbete. Tar det inte emot, är det roligare att jobba.

jo så är det säkert. (men även mindre bra hästar kan tycka om att jobba och därav väga upp en del för sämre gång och exteriör, arbetslust sitter ju till stor del i huvudet, inte kroppen.)

jo så är det säkert. (men även mindre bra hästar kan tycka om att jobba och därav väga upp en del för sämre gång och exteriör, arbetslust sitter ju till stor del i huvudet, inte kroppen.)

Nej visst, det finns flera parametrar. Personligen föredrar jag hästar som har lätt för sig, framför de som är mer mediokra. Det känns mer givande att investera i dem. Hästar som knappt lämnar marken när de rör sig tycker jag personligen är dötrista båda att sitta på och titta på.

däremot kan jag tänka mig att gångartshästar i betydelsen= avlad för dressyr över flera generationer, med samling, uppförsbacke och elastisk gång från naturens sida är lättare att få till. och dom får bättre resultat på testen eftersom allt är så enkelt för dom. sen har dom ju proffs på ryggen och det spelar säkert också in. ;)

Jag håller såklart med. På en häst som är för dressyr ändamålsenligt byggd, sparar men in flera år i utbildningen direkt.

Annars får man ändra om med ridning och muskler som kompenserar en mindre bra extriör.

*kl*
Intressant diskussion, svarar lite "allmänt".

En stor gång är väl inte alltid en bra gång. Det viktigaste (tycker jag) är att elasticiteten finns, att det går att ändra på gången och att hästen är "snabb" i sina bakben och sin reaktion. Dessutom borgar självklart en god exteriör och ett arbetsvilligt temperament för en lättriden häst.

Sen tycker inte jag att det är märkligt att det skiljer lite mellan tre-års test siffror och dom uppsuttna siffrorna, då många hästar visar sig mkt bättre under ryttare.

Vi brukar ligga på 7or i gångarter, fast min tränare, B-tränare och asp. GP domare tycker att hon borde ligga på 8or (jag rider väl för dåligt när tränaren inte står bredvid).

När hon gick kvalitets för en sisådär 100 år sedan (-93) hade hon 8or på gångarterna. Hästen är nu (för de som inte räknat ut det) 19 år, men hyfsat rörlig ändå.

Senast ändrad:

*kl*

En stor gång är väl inte alltid en bra gång. Det viktigaste (tycker jag) är att elasticiteten finns, att det går att ändra på gången och att hästen är "snabb" i sina bakben och sin reaktion. Dessutom borgar självklart en god exteriör och ett arbetsvilligt temperament för en lättriden häst.

Sen tycker inte jag att det är märkligt att det skiljer lite mellan tre-års test siffror och dom uppsuttna siffrorna, då många hästar visar sig mkt bättre under ryttare.

Det där stämmer så väl, jag kan bara tal för mig sälv iofs, men min häst är som jag nämnde i inlägget innan, till åldern kommer och därav lite stelare än innan , jag kan bara säga att jag nog är glad för det, för jag hade antagligen aldrig orkat/kunnat rida henne om hon hade rört sig mer.
Jan Brink säger ju att Briar ibland rör sig så det blir svårt att sitta (kommer inte ihåg när han sa det, men läste det i en intervju ngnstans).

Så visst, gångarter i all ära, men lagom är väl alltid bäst?

Glömde skriva att min förra tävlingshäst som inköptes som 10-åring hade fått 6,5,8 på sina gångarter på kvalitén. Hur han kunnat få en 5:a på traven är helt obegripligt för mig, då han hade en mkt fin, rörlig trav och oerhört lätt för samling. Tittade igenom gamla dressyrprotokoll och han låg för det mesta på 7 i gång, men hade även flera 8: or.

Eftersom jag sett din pålla som unghäst vid två tillfällen och tyckt att hon rört sig bättre än genomgående sexor, tror jag att den kan handla om tillväxt perioder mm.
Hon var rätt liten när jag såg henne kanske var hon inne i en växt period lite stel, det finns många orsaker till att de inte kan komma till sin rätt på treårs, trots bra visare.
Sedan så gör ju självklart ridningen sitt till och muskler.

Vad händer!
Har du sett min lilla-lilla häst?
Finns väl ingen möjlighet?:confused: Var?

Och du har rätt om att de kan växa osv, men hästen har inte växt en mm, iaf på höjden, tyvärr:crazy:, sedan 2-årsåldern.

*kl*

En stor gång är väl inte alltid en bra gång. Det viktigaste (tycker jag) är att elasticiteten finns, att det går att ändra på gången och att hästen är "snabb" i sina bakben och sin reaktion.

För mig är "stora gångarter" = stort register. Alltså att hästen har en naturlig elasticitet och samlingsförmåga. Men balans, bakbensaktivitet, ryggverksamhet, bogfrihet, takt osv osv måste ju också finnas med för att gångarten ska vara riktigt bra.

Glömde skriva att min förra tävlingshäst som inköptes som 10-åring hade fått 6,5,8 på sina gångarter på kvalitén. Hur han kunnat få en 5:a på traven är helt obegripligt för mig, då han hade en mkt fin, rörlig trav och oerhört lätt för samling. Tittade igenom gamla dressyrprotokoll och han låg för det mesta på 7 i gång, men hade även flera 8: or.

5?? :eek: Det brukar ju, med moderna bedömningskriterier mätt, betyda att hästen hoppar på tre ben...

För mig är "stora gångarter" = stort register. Alltså att hästen har en naturlig elasticitet och samlingsförmåga. Men balans, bakbensaktivitet, ryggverksamhet, bogfrihet, takt osv osv måste ju också finnas med för att gångarten ska vara riktigt bra.

Ok, då är jag med. När jag tänker stor gång, så tänker jag stora, långa kliv som är lite "svårpåverkbara".

5?? :eek: Det brukar ju, med moderna bedömningskriterier mätt, betyda att hästen hoppar på tre ben...

Nu var ju detta 1992 (kanske kan bed. ha ändrats), men en 5: a, borde ändå vara ett mkt dåligt resultat. Hur dom kunde lyckats med det är som sagt en gåta, men hästen borde inte ha varit halt eftersom han fick en 6: a på skritt och en 8: a på galoppen.

det kanske är annorlunda kriterier på tävling?
jag vet inte, bara frågar. :p men det låter lågt, med tanke på att min lyckades skrapa ihop 8 6 6. och när jag köpte honom som 5-åring var han ff otroligt valpig, obalanserad och väldigt framtung... kan ju tänka mig hur han såg ut som 4 åring.. :angel:

Jan Brink säger ju att Briar ibland rör sig så det blir svårt att sitta (kommer inte ihåg när han sa det, men läste det i en intervju ngnstans).

Så visst, gångarter i all ära, men lagom är väl alltid bäst?

Det är ju för att Briar rör sig uppåt, han har ju inte så stor gång egentligen men blir han spänd så går han uppåt och trampar luft och tappar bjudningen jag har precis en likadan och det är skitsvårt att sitta ner om han inte är avslappnad. Min andra häst har större gång fast den går mer framåt och hon är mkt enklare att sitta på även när hon är spänd.

Precis som jag tänker, lite åt det gammeldagsa hållet

Exakt min tanke!

Har själv ett sto som rör sig lite så i trav. Otroligt flashig när hon får trava på, men är lite "seg" i bakbenen och har därför rätt svårt för att ändra på sin trav med bibehållen spänst och bjudning. Det kommer att gå och vi jobbar stenhårt på det, men hon har jobbigt pga sin stora trav och inte så super snabba bakben.
Däremot är galoppen åt det mindre hållet och där blir hon istället lite för snabb i fötterna.

Senast ändrad:

Det är ju för att Briar rör sig uppåt, han har ju inte så stor gång egentligen men blir han spänd så går han uppåt och trampar luft och tappar bjudningen jag har precis en likadan och det är skitsvårt att sitta ner om han inte är avslappnad. Min andra häst har större gång fast den går mer framåt och hon är mkt enklare att sitta på även när hon är spänd.

Här är en med en likadan. :crazy: *och där slutar all annan jämförelse ;) * Nu börjar han lättare slappna av och när rörelsen går genom den svingande ryggen är det väldigt trevligt att sitta på honom. :bow:

..men när han spänner till.. :eek:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 435
Senast: Darkie
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka