Gångartstråd *spinoff*

Sv: Gångartstråd *spinoff*

Jag hade en häst tidigare med grym galopp, bra skritt och väldigt medioker trav, han fick 6-7. Fick han 7 stod det alltid "extra plus för galoppen"

Samma här! Både skritten och galoppen var extremt bra och fick ofta någon kommentar med utropstecken i kanten (om hästen för dagen inte var var spänd) Därav vad jag minns (var ett tag sen nu) fick den alltid 6-7 på gångarter, sammantaget vägde skritt och galopp upp den inte så roliga traven, där tex längningarna inte var mycket mycket att skryta med:o

Om jag skulle tävla på den här hästen skulle det troligen bli kanske samma pga hon har ett brett register i traven:cool: Spänd blir den kort o struttig men avspänd är den :love: (Skritt och galopp är förstås bra, det är de ju på fullblod). Hon skulle med all sannolikhet visa den spända varianten på tävling.....:cool:

Ja hästarna får röra sig som fan för att komma upp i betyget 8 så därför tror jag faktiskt inte på att en häst som visar dålig gång som ginnies häst oftast ligger på det betyget även om det bara gäller LA

Eftersom det bara gäller LA, kan jag uttala mig.
Jag har två hästar, en med bra gång och en med mer eller mindre kass gång.
Båda får höga gångartspoäng.

KL

kul tråd!
Ni som har fått betyg för hästens gångarter: om man jämför med de siffror hästen fått som ung, har de varit bättre eller sämre? (om de visats på 3-årstest eller liknande)

Men du kan inte rakt av jämföra treårstestspoäng med bedömmningspunkten på ett dressyrprotokoll.

Har bara skummat igenom tråden

Vad är egentligen en gångart då? Då ska den vara enligt TR - takten. fyrtakt, tvåtakt, tretakt. elastisk, energisk, ren, regelbunden - allt det där som bara kan uppnås när hästen går korrekt samlad.

Jag blir lite sur när storhästen är helt låst i ryggen och bakbenen är i tahiti och får en 7.a.
Så visst får man poäng för att ha flashiga framben :cool: Ibland kan man ju fundera om domare vet att man faktiskt kan flash-flashhästar poäng under 7.:cool:

Ponnyer har ofta en mer naturlig balans och får därför högre snittbetyg jämfört med hästarna, det är min teori

Nu vet jag inte om jag kanske är helt OT, förlåt i så fall. :o

Fast det är ju det- det räcker inte med att bara visa upp hästen.
du måste visa en bra mellantrav/ galopp/skritt o allt annat som ingår.

Registret:idea:

Ok. då förstår jag mitt betyg lite bättre från första (och enda) tävlingen

6 på gångarter, men i "noteringarna" så stod det "Stor häst med trevlig galopp"

Får jag "bara" till mellangångarterna och inte hindrar honom i traven rent generellt så borde det kunna bli en 7:a iaf - hoppas jag :D

Senast ändrad:

De 2 övre hänger ihop(hästen) o även de nedre(ryttarens ridning). räknar då ej den svenska 5-e bedömningspunkten.

Om du får 5or o 6or på programmet, kan du i princip aldrig få högt på det allmänna intrycket- det hänger förstås ihop.

De 2 övre hänger ihop(hästen) o även de nedre(ryttarens ridning). räknar då ej den svenska 5-e bedömningspunkten.

Om du får 5or o 6or på programmet, kan du i princip aldrig få högt på det allmänna intrycket- det hänger förstås ihop.

Nu fick jag i princip 6 rakt igenom, men det var just bedömningen "gångarter" jag funderade över.

Jag måste starta fler tävlingar för att se ngt "mönster" i det hela :D

Om du rider bättre o visar mellangångarter med fina tydliga övergångar blir hela bedömningen bättre. Då kan du få högre "där nere".

Sen höjs kraven när du avancerar uppåt i klasserna:D

Du har väl köpt en klasshäst som kanske skulle ligga på 8-9 om den gick- som den kan.
De har en hög lägstanivå.

Sen behöver den inte vara samlad. bedömningen sker efter vilka krav som klassen ställer.

Red du LA eller MSV B?

Men du kan inte rakt av jämföra treårstestspoäng med bedömmningspunkten på ett dressyrprotokoll.

Självklart inte, det gör jag inte heller. Men bedömningen från 3-års är ju sas till för att förutspå hästens framtida utvecklingsmöjligheter på tävlingsbanan, därför kan det vara intressant att höra om hästarna med träning höjt sina betyg, eller om det gått åt motsatt håll.

Min med dålig gång har höjt sig rejält, kan det bero på ryttaren tro:angel:, ändå så var det inte jag som snubblade fram med henne på treårstestet, utan ett proffs.
Och hästen var både förberedd och tränad, visaren kunde inte gjort bättre.
Det är helt enkelt även andra saker som vägs in i bedömmningpunkten i ett dressyrprotokoll.

En medioker gång utan ngt extra, förut inte ren i sin galopp,inget fluffigt, markbundet, sexor genomgående på treårstest.
Usch vad dåligt, nu när jag tvingas skriva det också.

Min häst hade 9,8,8 på treårstest. PÅ tävling kan ha allt från 6-8 6 om han är RIKTIGT spänd 7 rätt ofta o 8 när han går som han ska så att säga utan några större spänningar. Det är först nu vi har lyckats visa ngn mellantrav men vi har ändå fått 8:a på gången förut så det spelar tydligen inte alltid in.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 435
Senast: Darkie
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka