Gångartstråd *spinoff*

Sv: Gångartstråd *spinoff*

En medioker gång utan ngt extra, förut inte ren i sin galopp,inget fluffigt, markbundet, sexor genomgående på treårstest.
Usch vad dåligt, nu när jag tvingas skriva det också.

Tre 6-or? Oj - det har jag nog aldrig upplevt att en häst fått. Det brukar krävas taktfel i regel för att få så lågt betyg. Men det är ju kul att han spottat upp sig med dig i sadeln! Vad får ni nu i betyg?

Har ngn fler än Olga Klara fått 5:a på gång av någon domare?
Nej, det har jag inte. det borde väl till att hästen inte är ren eller att man inte visar någon skillnad i gångarterna?

Har någon fått 8 på gång?
Ja, några gånger på min ponny, ok galopp, super trav, dålig skritt ( 5-6, hade jag riktigt tur så kunde han ibland skritta för en 7:a.)( Upp till FEI; nationellt

Min andra ponny fick ofta 8 på gången. ( 7-8 mässig skritt när han var avspänd 8-9 mässig trav, och 7-8 mässig galopp)

Min ena storhäst har fått 8:or i lite lättare klasser (lb) hyfsad skritt, mkt bra trav och hyfsad galopp.) Men i regel fick hon alltid sjuor

Min andra storhäst skrittar när han skrittar som bäst för en 6:a, är domaren riktigt snäll och han är vääldigt avslappnad kan det bli en 7:a, travar helt ok, bättre stundtals ligger mellan 7-8, galoppen är super9-10. Har fått 8 på gångarterna då står det oftast ngt svag skritt super galopp.

Tre 6-or? Oj - det har jag nog aldrig upplevt att en häst fått. Det brukar krävas taktfel i regel för att få så lågt betyg. Men det är ju kul att han spottat upp sig med dig i sadeln! Vad får ni nu i betyg?

Jaha, jag misstänkte det, att det var dåligt.:cry: Inte undra på att hästen hammnade i klass III gångartsmässigt.:cry:

Men om vi är ute nu, om inget ruggit inträffar får hästen sjua eller åtta. Och som Axel redan nämnt följer de andra betygen med.
Jag antar det beror på att de muskler som bildas vid ridning kan användas på ett annat sätt nu än vid trårstestet som ändå var för 4 år sedan.

Du som verkar ha erfarenhet av såväl "icke-gångartshäst" som "gångartshäst" - hur upplever du skillnaderna dem emellan? Tycker du den ena typen är mer lättriden än den andra?

Frågar dig eftersom du har erfarenhet av en häst som initialt inte bedömdes som någon topphäst vad gäller gångarterna, men som nu arbetat med hästen och fått upp den rejält i omdömena - men vem som helst får självfallet gärna svara!

Tre 6-or? Oj - det har jag nog aldrig upplevt att en häst fått.

Av en slump, när jag kollade mina dressyrprotokoll, fanns placeringarna insatt i samma pärm från treårstestet. De knappt tjugo sista från slutet, där då min såklart var med, låg på ungefär samma poäng med skillnaden kanske en sjua eller en femma, istället för sexor rakt igenom.

Du som verkar ha erfarenhet av såväl "icke-gångartshäst" som "gångartshäst" - hur upplever du skillnaderna dem emellan? Tycker du den ena typen är mer lättriden än den andra?

Det är bättre du frågar någon annan.( du kanske ska fixa en ny tråd?) Rider bara mina egna så det blir inte så många, men jag har lite erfarenhet.
Jag upplever det som så utan tvekan att en häst med medioker gång är mycket mer lättriden. Självfallet finns det säkert väldigt lättridna gångartshästar, jag kan inte uttala mig fullt ut om det.

Jag visade en häst för många år sedan på kvalite.
Det var dressyrstam på den hästen och gången var inget märkvärdig. Orrenius och Schenholmskan gav mig sexor rakt igenom ( han var faktiskt sämre än den vi pratat om förut i tråden), men så lättriden han var. Gick msv, med mig, redan som 5,5 åring, hade hur lätt som helst för byten och samling.

Jag vet inte men jag upplever det generellt som en stor gång behöver muskla sig för att orka bli bärig och balanserad.
En häst med medioker gång bär sig bättre naturligt, har som regel bättre balans.
Men det är bara eget troende, inget jag egentligen vet. Sedan spelar ju hästens byggnad,storlek, förmågan att vara mer natuligt lösgjord in men om jag jämför två lika hästar där en har medioker gång och en är väldigt stor i sin gång anser jag utan tvekan att den mediokra är mer lättriden om man enbart ser till gången.
Vad tycker du?
Kan det vara så att en stor gång blir mer att lösgöra? Jag upplever det så, men är inte säker....

jag tycker väldigt många hästar som går som dressyrhästar nu har fått dåliga betyg på 3 års. mkt 6 och 7. så jag vet inte om testet egt är så tillförlitligt - många är ju långt från färdiga i kroppen då, överbyggda och omusklade. sånt spelar ju in på gångartsbetyget. även på kvaliten så är många väldigt valpiga, särskilt stora hästar.

så ginnies häst är nog inte den enda som fått dåligt som unghäst och sen får bättre betyg på tävling som vuxen.:)

Senast ändrad:

vart var det du var och red programridning?

förr fick de göra det. Jag debuterade min i MSV i oktober det året han var 5. Fick 69% och vann.

Det var ju en väldigt duktig pålle.
Har du kvar den idag eller vet du vad den gör idag?

jag tycker väldigt många hästar som går som dressyrhästar nu har fått dåliga betyg på 3 års. mkt 6 och 7. så jag vet inte om testet egt är så tillförlitligt - många är ju långt från färdiga i kroppen då, överbyggda och omusklade. sånt spelar ju in på gångartsbetyget. även på kvaliten så är många väldigt valpiga, särskilt stora hästar.

så ginnies häst är nog inte den enda som fått dåligt som unghäst och sen får bättre betyg på tävling som vuxen.:)

Ja, kanske det. Jag skulle bli besviken om min häst fick 7-or i snitt... :o

Min häst fick 7,7,8 på 3-årstestet. På kvalitén fick hon 6,7,6. På championatkval två veckor senare fick hon 7.5,7,7 om jag inte minns helt fel.
Förra året fick hon 6 på gångartsbetyget på de flesta tävlingar (7 en gång)och i år har hon hittills fått 7 på gången på alla starter.

Just nu får jag höra att traven nästan är 8-mässig men jag är ganska säker på att galoppen kommer bli hennes bästa gångart när hon blir starkare och mer balanserad i den. Den är fin!:love:

Jag tror det är som du säger, inte så ovanligt.

Och angående det där med ridning på gångartshäst/ medioker häst, så har jag inte hört någon på högre nivå tyckt att det är enklare med en häst med stor gång.

Det är säkert lättare för ryttare på hög nivå att rida en gångartshäst, generellt ska de vara duktigare.Men det är antagligen mer arbete än mot en sämre häst.

nej det tror och tycker inte jag heller - det blir tvärtom svårare, iaf för mig som inte är nåt proffs. :p

däremot kan jag tänka mig att gångartshästar i betydelsen= avlad för dressyr över flera generationer, med samling, uppförsbacke och elastisk gång från naturens sida är lättare att få till. och dom får bättre resultat på testen eftersom allt är så enkelt för dom. sen har dom ju proffs på ryggen och det spelar säkert också in. ;)

däremot kan jag tänka mig att gångartshästar i betydelsen= avlad för dressyr över flera generationer, med samling, uppförsbacke och elastisk gång från naturens sida är lättare att få till.

Ja, till viss del lättare eftersom allt finns där i grunden - även om styrkan inte finns där från början.
Däremot är det ju lite "knäckande" att veta att det är man själv, som ryttare, som står för bromsandet i utvecklingen:crazy:
Finns inget att skylla på lixom:angel:

Jag tror det är som du säger, inte så ovanligt.

Nej, det tror inte jag heller. Däremot att en häst avlad för dressyr får 6-or på alla gångarterna, det har jag inte sett många som fått, om ens någon. De hoppstammade hästarna, däremot, hamnar förstås oftare på de betygen.

Och angående det där med ridning på gångartshäst/ medioker häst, så har jag inte hört någon på högre nivå tyckt att det är enklare med en häst med stor gång.

Jag har två hästar med stora gångarter och tycker att båda är lätta att rida och betydligt enklare än andra att utbilda, då de har balans, elasticitet och samlingsförmåga inbyggt från början. De hästar jag har haft som inte har varit av lika god kvalitet har kämpat mot sina egna kroppar i större utsträckning. Otillräcklig längningsförmåga, svårt med balansen, svårt att få igång drivet bak. Det är ju roligare att sitta på en häst, tycker jag, där man känner rörelserna igenom kroppen, takten är säker, påskjutet går igenom hela ryggen och kroppen som är gummiband - trycker man på länger de, håller man emot kortar de sig. Gör man en sväng har de inga problem att böja sig, spåra eller hålla balansen, oavsett gångart eller vilken galopp det är. Och vi talar om knappt ridna hästar...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 435
Senast: Darkie
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka