Gångartstråd *spinoff*

fio

Trådstartare
Eftersom den andra blev låst och vi kom in på lite andra intressanta ämnen tycker jag den här diskussionen kan fortsätta. Svarar på axel

Men fio. 7=ganska bra 8 = bra
KL

Härlig popcorntråd

Angående betyget för gångarter är inte som i en exteriörbedömning, iallafalla inte i vanlig dressyr.
I det betyget ingår alla varianter av det som ingår i programmet.
Gör du en bra ökad skritt. men en usel samlad skritt blir inte betyget samma som för den ökade osv.

Den ska alltså ha en genomgående god kvalité på samlade- ökade ( i de program som det ingår)gångarter för att få bra.

Ju högre krav/ klass desto mer krävs det även för gångartspoängen.

Såg kritiken för en häst som vann Int. l förra våren med 72%.
den fick 7 på gångarter o rörde sig som få.

Sant men du får bara ETT gångartsbetyg som bedömer hästens gång. Ibland brukar det ju stå pga skritten när man får ett sämre betyg.
Mitt sto taktar gärna i den samlade skritten innan galoppen , hon brukar ligga på 7 i gångartsbetyg oavsett om hon taktar eller inte, däremot dras ju just den samlade skritten ner i poäng till 5. Men hon har ju en bra ökad och mellanskritt. Men hennes gång är bättre än genomsnittet men inte spektakulär på något sätt.

Ja hästarna får röra sig som fan för att komma upp i betyget 8 så därför tror jag faktiskt inte på att en häst som visar dålig gång som ginnies häst oftast ligger på det betyget även om det bara gäller LA

Sv: Gångartstråd *spinoff*

Ja hästarna får röra sig som fan för att komma upp i betyget 8 så därför tror jag faktiskt inte på att en häst som visar dålig gång som ginnies häst oftast ligger på det betyget även om det bara gäller LA

Nej, det är inte sannolikt att en häst med dålig (eller kalla det hellre medioker) gång skulle få 8 i gångartsbetyg. Snarare 6, eller under gynnsamma förhållanden och en skicklig ryttare 7. Hästar med medioker gång brukar inte ha något större register varför det blir svårt att visa mellangångarter/ökade gångarter beroende på nivå. Dessa påverkar också gångartsbetyget. Ett tillfälligt fel av typen taktar något steg i samlad/mellan skritt eller galoppinslag i en travlängning drar inte ned själva gångartsbetyget.
Tillfälliga ojämnheter, t.ex. ojämnhet i mellantrav, men som inte kan klassas som orenheter kan sänka gångartsbetyget till 5. Vid dessa tillfälliga ojämnheter måste dock hänsyn tas till annat, svag framåtbjudning? Icke ändamålsenlig form (rygg o bakdel arbetar ej)? Ojämnheten i gången kan alltså bero på annat än gångarterna.
Betyg 4 delas mycket sällan ut (liksom även betyg 5), men kan ges om en gångart inte alls går att bedöma, t.ex. travare som "töltar" sig igenom hela travprogrammet, små ponnyer som inte vill ta ett enda steg i galopp osv.

Det måste vara skitsvårt att bedöma vad man ska sätta om hästen har 2 bra gångarter o en av dem är dessutom sämre i... ska vi säga samade traven. dessutom måste man bestämma sig fort- vad man ska ge:confused:.
Man skulle ha 3 betyg- ett för varje- skulle gynna gångartshästarna:angel:

förresten tror jag inte att de drar ner för en taktmiss i slutändan. det är ju skillnad på om den strulat mkt eller knappt visat den.

Jag fick ju taktinslag på breeders på min. Kommer inte ihåg vad de skrev.
det var året innan man gick till att mer bedömma gångarterna o utvecklingspotential.

Senast ändrad:

Bra initiativ.

Jag fick känslan av att det pratades om olika saker i föra tråden, men jag hängde inte riktigt med i allt käbblet

Inte för att någon bryr sig..:p men jag letade rätt på protokollet från programridningsträningen, och domaren satte en 6:a på gången.

Det var inte mer än rätt (kanske snällt :angel: ) för ryttaren var spänd som en fiolsträng och hästen sprang som en shettis :angel:

Har ngn fler än Olga Klara fått 5:a på gång av någon domare?

Har någon fått 8 på gång?

Sedan på min häst så syns det ju så himla tydligt när han blri spänd och inte regelbuden - det ser ju ut som en förvuxen ponny... :o

Men tror ni att en del domare kan missa att DEN STORA GÅNGARTSHÄSTEN faktisk inte är så himla korrekt i sitt röresemönster...

Tror ni att domare dömmer "bättre" ju högre nivå de dömmer?

Senast ändrad av en moderator:

Nu ska jag våga svara i en sån här tråd, för engångs skull :angel:

Jag tycker själv inte att hästarna måste röra sig extremt bra för att få en 8:a i gångarts betyg,
min ponny har fått 8:a några gånger och visst rör hon sig taktmässigt och trevligt i
alla gångarter och med mjukhet men det är ingen super gång hon har. Visserligen så är hon
en ponny och jag tävlar inte GP :p utan FEI's ponny program. Så kraven kanske automatiskt blir lägre?

QUOTE]

Ja jag har fått 5:a på gång.
Och min häst rör sig inte dåligt, men däremot så har andra faktorer spelat in. Tex att hästen är spänd och att ryttaren rider som en kratta.
Minns att jag fick betyg 5 och kommentaren att gångarterna är bra. Jag fick inte riktigt ihop det men antar att de såg att det fanns något bra egentligen.. Eller nåt..

Nu ska jag våga svara i en sån här tråd, för engångs skull :angel:

Jag tycker själv inte att hästarna måste röra sig extremt bra för att få en 8:a i gångarts betyg,
min ponny har fått 8:a några gånger och visst rör hon sig taktmässigt och trevligt i
alla gångarter och med mjukhet men det är ingen super gång hon har. Visserligen så är hon
en ponny och jag tävlar inte GP :p utan FEI's ponny program. Så kraven kanske automatiskt blir lägre?

Sorry jag räknade inte in ponny i min frågeställning då jag överlag tycker det öses högre poäng på ponnysidan som det är.

Jag tror bara att jag har fått 8 en gång, men är glad för det:banana:

7 är nog vanligt, men då har jag bara visat att den har potential:cool:

Jag fick 8 en gång på Hille i Msv och var skitglad för det annars brukar han ligga runt 7 , hans ökade skritt är inte mer än en 6:a nämligen

Jag fick 8 en gång på Hille i Msv och var skitglad för det annars brukar han ligga runt 7 , hans ökade skritt är inte mer än en 6:a nämligen

KL

kul tråd!
Ni som har fått betyg för hästens gångarter: om man jämför med de siffror hästen fått som ung, har de varit bättre eller sämre? (om de visats på 3-årstest eller liknande)

KL

kul tråd!
Ni som har fått betyg för hästens gångarter: om man jämför med de siffror hästen fått som ung, har de varit bättre eller sämre? (om de visats på 3-årstest eller liknande)

bättre! Min pålle låg på 7or eller 8or på gången. Tävlade honom upp tom MSV dressyr. Sålde honom när han var 6 år.

Som treåring fick han gångartsbetygen 686. På kvaliten fick han 686 och på 4års testet fick han 7,5 8 7

Så han blev helt klart bättre med ridning och styrka. Ffa ökade traven och galoppen blev så mycket bättre med styrka.

När jag tittade på hans gamla protokoll från kvaliten såg jag även Isidors resultat, han fick 10 9 9

Min häst har inte så direkt bra gångarter, han är lite markbunden och har spänd överlinje.

Han fick på kvaliteten 8 på traven och 7 på skritten för hand. Och uppsuttet fick han 7 på traven och 6 på skritten vilket berodde på att jag red taskigt och han var spänd.

Han har i MSV aldrig fått mera än 7 på gångartsbetyget, ofta 6 pga att han är så spänd. Däremot har han i olika program fått 8 på de ökade linjerna i trav och galopp, aldrig i skritt.

Så för oss så stämmer det väl ganska bra.

kl

Jag har då inte haft min kuse så länge, men var med på en programridning hemma för att se hur han reagerade på att bli ensam i ridhuset och under de förutsättningar som sedan kommer på tävling.

Jag fick en 6:a på gångarterna. Det kändes lite hårt, då jag anser att han rör sig bättre. Men nu ska vi åka på "riktig" tävling och det ska bli spännande att se vad vi kan åstadkomma där, vad den dommaren ser.

Har fått en 8 en gång. Då var dommaren verkligen übersnäll! På ett klubbmästerskap på en häst som bara passar i skritten. MEN jag var riktigt glad - trots att jag egetligen visste att det inte var riktigt sant..

(ursäkta novellen, har lite jobbigt att hålla mig kortfattad. Väldigt intressant tråd!)

Fast det är ju det- det räcker inte med att bara visa upp hästen.
du måste visa en bra mellantrav/ galopp/skritt o allt annat som ingår.

Registret:idea:

Nej det har aldrig hänt mig och har aldrig hört talas om någon faktiskt. Jag hade en häst tidigare med grym galopp, bra skritt och väldigt medioker trav, han fick 6-7. Fick han 7 stod det alltid "extra plus för galoppen"

Har någon fått 8 på gång?
Ja, mitt nuvarande sto får i stort sett alltid 8. Någon gång har det varit 7 men då har det oftast stått "pga skritten". Hon har varit lite spänd i skritten. Har dock jobbat väldigt mycket med det i vinter så nu siktar jag på 8, tror till och med att jag har chans på 9...

Men tror ni att en del domare kan missa att DEN STORA GÅNGARTSHÄSTEN faktisk inte är så himla korrekt i sitt röresemönster...
Förstår inte frågan?

Tror ni att domare dömmer "bättre" ju högre nivå de dömmer?
Ja

Se svar ovan

Jag har tom med fått 4 på gångarter, men det berodde på att hästen såg oren ut i traven (han blev sån när han var stel). Annars brukade vi ligga på 6-7 på gångartsbetyg.

*kl*
Jag tycker också att gångarterna borde bedömas en och en, inte alla tre tillsammans.

Japp! Hästen var spänd och okoncentrerad (dock inte ostadig) vílket gjorde att hon stundtals blev aningen ojämn i baksteget. Betyget borde (tycker jag) ha satts på schvungen och inte gångarterna eftersom hon inte var helt lösgjord. I klassen efter fick vi 7 på gångarterna av samma domare. Hästdamen var nu mer koncentrerad.;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 435
Senast: Darkie
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka