Gammal hummus?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har en öppnad burk hummus där det står att den håller 5 dagar efter öppning. I morgon är dag 6. Hur känsligt är det med hummus? Vad ska jag titta efter för att se om den är ok i morgon? Eller är det säkrast att kasta?

Jag har nyligen upptäckt att hummus är gott så jag har ingen referensram.

Jag har en öppnad burk hummus där det står att den håller 5 dagar efter öppning. I morgon är dag 6. Hur känsligt är det med hummus? Vad ska jag titta efter för att se om den är ok i morgon? Eller är det säkrast att kasta?

Jag har nyligen upptäckt att hummus är gott så jag har ingen referensram.
Jag gör egen ibland.
Har ingen datummärkning på den. Äter tills det tar slut eller den börjar smaka anorlunda.

Lagg ca 1/4 kilo kikartor i blot i salt vatten over natten. skolj dem och lagg dem i tryckkokare nasta dag, en lok delad i tva, en halv elephant garlic klyfta eller ett par vanliga garlic klyftor, en moror, en bit cellery, ett par bay leaves (jag vet inte vad det heter pa Svenska) med en tillbringare vatten (ungefar en och en halv liter gissar jag). Kor i 45 minuter till en timma ... Ta upp bay leaves och spara en del av vattnet.
Hall over kikartorna i en matberedare (eller en blender och da direkt fran tryckkokaren sa blir den mindre grynig) och till sammans med 1/2-1 dl farsk pressad citron (man smakar sig fram), 1 dl tahini (eller hur mycket man vill ha den dagen) 1dl eller mer, (det beror pa hur los man vill ha sin hummus) av vattnat man sparat fran kokningen. Man kan ha i en hel del mer om man vill ha en losare hummus.
salt 1 teaspoon or more
za'atar 1 teaspoone
mer garlic om man vill
Man kan prova med en massa kul grejor i bade tryckkokaren och i blendern/matberedaren. Lite, lite oliv olja pa toppen med lite paprika och/eller cayennepepper blir ocksa gott. Eller ha farsk hackad persilja och za'atar pa toppen. Allt ar ratt!

Jag har nu sprungit fram och tillbaka med hundar och gjort mig i ordning pa morgonen ... om det inte later rimligt far ni ropa pa mig.

Senast ändrad:
Lagg ca 1/4 kilo kikartor i blot i salt vatten over natten. skolj dem och lagg dem i tryckkokare nasta dag, en lok delad i tva, en halv elephant garlic klyfta eller ett par vanliga garlic klyftor, en moror, en bit cellery, ett par bay leaves (jag vet inte vad det heter pa Svenska) med en tillbringare vatten (ungefar en och en halv liter gissar jag). Kor i 45 minuter till en timma ... Ta upp bay leaves och spara en del av vattnet.
Hall over kikartorna i en matberedare (eller en blender och da direkt fran tryckkokaren sa blir den mindre grynig) och till sammans med 1/2-1 dl farsk pressad citron (man smakar sig fram), 1 dl tahini (eller hur mycket man vill ha den dagen) 1dl eller mer, (det beror pa hur los man vill ha sin hummus) av vattnat man sparat fran kokningen. Man kan ha i en hel del mer om man vill ha en losare hummus.
salt 1 teaspoon or more
za'atar 1 teaspoone
mer garlic om man vill
Man kan prova med en massa kul grejor i bade tryckkokaren och i blendern/matberedaren. Lite, lite oliv olja pa toppen med lite paprika och/eller cayennepepper blir ocksa gott. Eller ha farsk hackad persilja och za'atar pa toppen. Allt ar ratt!

Jag har nu sprungit fram och tillbaka med hundar och gjort mig i ordning pa morgonen ... om det inte later rimligt far ni ropa pa mig.
za'atar - vad är det?

/mvh dåligt språkkunnig ;)

Tack for att ni forklarar. :)
Za'atar ar en arabisk krydda som anvands i massor av grejor i mellan ostern. Da det var dar jag larde mig gilla hummus sa ingar za'atar ofta i mina hummusar.

Jag har alltsa vatskan fran koket av kikartor istallet for en storre mangd oliv olja da jag behover halla ett oga pa vad jag ater. Den blir lika "smooth" och lattaten som om jag haft narmare en halvliter olja i den.

Okay ... jag har nu fatt hummus pa hjarnan sa i kvall lagger jag kikartor i blot i salt vatten och gor hummus i morgon. Det blir nog med en gul-betta ocksa nedmald i blendern. Kanske en extra morot ocksa da magen protesterar mot en hel del mat sa jag behover "go back to basics" och det blir en bra "kramig sas liknande grej" pa tallriken. :p

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 272
Senast: monster1
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 480
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 174
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
410
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Härnösand
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur