Gammal häst, men pigg

B

Becca85

Vet ej om det är på rätt forum men testar ändå.

Till saken: Det är så att vi (jag och min syster) har en kalblodstravare sto på 26 år i år. Och det är många delade meningar från utomstående angående våran häst. En del tycker hon är gammal och borde ställas av för att snart tas bort :mad: .

Det verkar bara som den personen letar fel och vill att vi tar bort hästen. Sen finns det dom som inte alls tycker att vi ska ställa av henne. För då är risken att hon blir gammal och blir sjuk tror dom.

För att ni ska få en inblick i hästen: Hon är pigg och är med de andra i flocken. Har bra hull men en del muskler börjar "försvinna". Äter bra. Är framåt i ridningen och har blivit väldigt mjuk mot vad hon var när vi köpte henne. Hon rids ca 3 dagar i veckan oftas i skogen då. Väldigt sällan i paddock och dyligt.

Vi är noga med uppvärmning och nedvarvning på henne. Lindar i bland bakbenen för att stödja henne. Var kort föra sommaren men det gick över när hon fick villa på bete. Och försvann sen när vi satte igån henne lungt.

Är stel i bak benen enligt hovslagaren, men vi tycker att det var lite överdrivet. Många blir stela när de skos.

Så till min fråga vad skulle ni ha gjort :confused: . Avlivat en "frisk" häst. Fortsatt ungefär som vi gör nu. Ställa av henne eller......

Är tacksamm för svar

Sv: Gammal häst, men pigg

Fortsätt precis som ni gör nu. Varför skulle man ställa av, eller till och med ta bort, en fullt frisk häst? Uridiotisk kommentar ni fått. Så länge hästen inte har några problem så är det bara dumt att stirra sig blind på åldern. Dessutom blir väl kallbloden normalt lite äldre än varmblod.

Absolut inte, vår 20åring har vi ridit som vanligt men tagit det lugnt med hoppningen, ödets ironi så är ett ben överansträngt nu... Men annars har hon varit helt fräsch, så bara ni lyssnar på henne och märker hur mkt hon orkar med så är det väl bara att köra på!

En pigg häst finns det väl absolut ingen anledning att tagga ner med!!
Funkar ridningen ni gör och hästen är pigg och glad, fortsätt.
Sen får de vara lite stela såklart när de är gamla, de är ju just gamla, men de blir bara ännu värre om man ställer av dem.
Trivs de med att röra på sig, låt dem göra det!

jag skulle ha fortsatt som ni gör...varför ska man ställa av en frisk häst som mår bra av att ridas...så länge hästen mår bra och är frisk och tycker det e roligt finns det ingen anledning att ställa av dom...

år 2001 avlivades vår gamla kille i sommarhagen pga åldersskäl. Han reds fram till i april samma år, inga långa rundor men ändå...
Han var rund och tjock och glad, men tyvärr så sa knäna ifrån det sista...

Han var född 1969!!!

Tack så jätte mycket för alla svar......
Ni har svarat så som jag och min syster tycker också.

Jag tycker att 3 dagar i skogen är perfekt för hästen så varför problema me de hela.. ? :) säg åt personen hur det ligger till! Däremot måste ni tänka på att pigga gamlingar lätt får såna här... hjärntumörer elr va det nu heter...

Så länge hon är pigg och känner att livet leker tycker jag att ni ska fortsätta som vanligt.

Jag känner en häst som är 29 år gammal men är lika fräsch och pigg som en 6-åring... :)
Den hästen har flera gånger roat sig med att hålla skrittävling med min heta, hälften så gamla kallblodstravare på turerna. Visst syns det att hästen inte är någon direkt ungdom men det är också allt: utseendet.
Ben, leder och psyke tillhör en mycket yngre häst... :bow: :bump:

Säger som alla andra som svarat, kör på! Om hästen är frisk och glad har åldern ingen betydelse.
Mig veterligen finns ingen lagstadgad pensionsålder på hästar. Vad skulle det vara i så fall? 18, 19? - Jaha Pålle, nu har du fyllt 19 år. Nu tar vi bort dig, du är för gammal att bli riden på. Tack för den här tiden.
?

Jag tycker absolut att ni ska fortsätta som ni gör nu...att ställa av en häst är aldrig bra..de blir lätt stela i benen och så.... Sen så tappar de väldigt lätt muskler och att bygga upp muskler på en gammal häst är inte lätt.... Inte för att man kanske ska bygga muskler på en gammal häst men de behöver ju ändå stärkas...

Ne fortsätt som du gör nu... :) Inte för mycket ridning men ändå så pass mycket så att hon inte stelnar till....o va lugn me det där om stela bakben....mitt varmblod är 18år och jättestel i bakbenen....men det brukar mjukas upp när man skrittar med henne... :)

Hälsningar Malin

Jag menar alltså att det inte är bra att ställa av en "GAMMAL" häst

Ställ för allt i världen inte av henne! Jag tycker det vore ännu bättre om hon fick röra på sig fler dar i veckan är bara tre, men bara korta rundor naturligtvis. Tänk på att en äldre häst har sämre näringsupptag och behöver mer av allt och att hon kan behöva få tänderna kollade så hon inte har svårt att tugga. Är hon stel är det bra om ni stretchar henne så hon får hjälp att behålla smidigheten. Skit i åldern, så länge hästen mår bra och får lagomt med motion och mat så fortsätt! :bow: Hästar har inget "bäst före datum", en gammal häst förtjänar lite extra pyssel och att få leva vidare om den mår bra. :love:

Hej hopp! Håller med alla här.. (och alla håller med alla, första gången?!)

Gamligar mår bara bra av att röra på sig, och du verkar ju mkt medveten om hur du ska handskas med henne (att du värmer upp mkt och skrittar av länge och så). Låt inte andra påverka dig i den här frågan, du känner din häst bäst och du känner om hon inte orkar mer!

:rofl:

Jag tycker ni ska fortsätta som ni gör! När de börjar bli gamla så behöver de ju oftast röra på sig oftare för att hålla leder mjuka och fungerande.
Och varför avliva en frisk häst?!

Fortsätt som ni gör! Precis som du säger, många ställer av sina hästar när de kommer upp i ålder och det är oftast då som problemen börjar!
Så håll igång henne tycker jag! Hon verkar ju frisk och trivas med livet så då finns det ingen anledning till avställning! :)

Fortsätt som ni gör! Så länge hästen är pigg och visar livsglädje så anser inte jag att man ska avliva den.
Att hästen rids ett par dagar i veckan är bara bra så den inte står och stelnar till.
Du känner din häst bäst och vet nog vad din häst mår bra av bättre än utomstående.

Så länge hon verkar pigg och glad att ridas så tycker jag att hon ska få fortsätta med det.
Nu när de kommit upp i åldern lite så kan det dock vara bra att vara extra vaksam på olika "ålderstecken" som kan dyka upp lite hux flux.

Att bara låta en häst gå i hagen för att den börjar bli lite till åren tycker jag är fel. Bortsett från de hästar som anses ha gått ett hårt liv och ska få några lugna sista år.

De hästar som fortfarande visar gnista bör enligt mig arbetas (men arbetet bör i vissa fall trappar ner succesivt).

Alla hästar måste känna att de har en speciell uppgift, som är unik för enbart den. Nu kanske det här kommer låta lite dumt, (och kommer förmodligen missförstås av vissa), men hästar lever faktiskt för att tjäna oss. En häst måste på något sätt tycka om att leva för sin ryttare. Den måste vilja vara till lags. om så inte skulle vara fallet så tror jag inte att vi skulle ha lyckats tämja hästen från första början.
Att plötsligt bara ställa av hästen tror jag därför inte är så bra. Jag tror inte hästen förstår varför den inte längre rids, eller blivit utbytt mot en annan, yngre häst.

En häst som hela sitt liv har tjänat sin ryttare väl bör därför behandlas med respekt. En häst som hela sitt liv blivit riden mår förmodligen även bra av det, både fysiskt och psykiskt. Därför bör även äldre friska hästar ridas.

Min märr är 21 och hon tävlas fortfarande i hoppning... den dagen hon lider eller inte kan leva som en häst får hon gå. Men så länge hon är pigg o glad så kör vi på som vanligt.

Fortsätt som ni gör och ställ inte av henne! Det är när man ställer av hästarna som dom åldras snabbt... Rid henne 3-4 gånger i veckan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 473
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hej. Har en gammal häst som tyvärr magrat ur en hel del och har även sista tiden tyckt hovslagaren är jobbig (speciellt bakhovarna). Hon...
2
Svar
24
· Visningar
2 952
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp