OK, det här är ju något av en monolog minst sagt - men sånt har ju aldrig stoppat mig, så!
Alltså, "skallen" på maskinen var oväntat enkel att montera bort! Fyra skruvar i "nacken", och så måste man -
försiktigt! - slå ut en sprint för att koppla bort vipparmen från nålstången. Sen står man där som Hamlet (oj vad vitsig jag är!
...
), fast maskinen ser inte särskilt traumatiserad ut. Märks knappt att något är borta.
Dock är klumpen man har i handen riktigt stor och tung! Dessutom ser den ut som något ur en tortyrscen, "Ve haf vays off making you talk, meeester Bondt!
"...
Och innan jag fått ut nålstången (det var bara att ta i och dra riktigt ordentligt till slut, men hur sjutton vet man det innan man haft sönder något som klarat sig fint i hundra år innan man började sabotera?!
) så åkte den fram och tillbaka när jag rörde på alltihop, och högg mig i händerna och armarna med en gigantisk lädernål i hög hastighet med ordentlig vikt bakom...
Visst, man kunde ju ha skruvat av nålen i alla fall. Men det vore ju fegt. Eller nåt.
Men jag tänker inte lägga ut precis varenda bild på allt jag gjorde (det här är skruv nr 34A, den lägger jag häääär...), inte ens jag är så besatt, utan vi tar det här snabbt och lätt istället!
(Gick ni på det? Hahaha, vad lättlurade ni är!)
Här kan man skruva loss "vingringen" och pressarfotsmekanismen, väldigt enkelt med två skruvar. Tyvärr kunde jag dock inte sedan skilja ringen och inre mekanismen från vingarna och pressarfoten, det verkar krävas att två skruvar samarbetar som absolut hellre dör än ger sig.
Tråden sitter fast därinne på ett föga hoppingivande sätt, men jag har ingen trädningsstång (japp, tråden ska träs
genom hela nålstången - smidigt!
) så det är en bro som spektakulärt får tändas eld på senare...
Det blir lite pryttlar och mojänger ganska snabbt...
Men det märks att det behöver göras i alla fall. Kolla på den här... öh... grunkan, så mycket elände som byggts upp genom åren!
Ni kan ju tänka er hur smidigt maskinen går när glidytorna ser ut sådär...
Av någon - säkert nödvändig
- anledning har den här maskinen
två trådspännare, vilket alltså betyder två fjädrar som rymmer till skogs när man obetänksamt lättar på en skruv...
Men å andra sidan, att de rymmer sådär betyder väl i alla fall att de fortfarande håller god spänning.
Nåja, vi rundar av va? Jag fick aldrig loss den här... UFO-monumentet på ovansidan, det finns inga skruvar och jag vågar verkligen inte ta i mer. (Det kan ha varit en hammare inblandad någonstans längs vägen, men det fick i sådana fall bankas åt andra hållet också för att få tillbaks alltihop på plats efter det vägrat röra sig mer åt det tänkta hållet. Eventuellt.
) Men jag fick upp den tillräckligt för att få loss spännbrickorna i alla fall - vilket var en jäkla tur eftersom det krävdes hammare och mejsel för att skilja dem åt. Ett tag trodde jag att det bara såg ut som spännbrickor men i själva verket var bara en bricka med ett spår i mitten...
Jaja. För att vara någon som inte syr så börjar jag ha en jäkla massa symaskiner.
Jag har ju dock kommit fram till att jag föredrar mekandet över att sy, så det kan väl eventuellt ha något med saken att göra. Vilken tur att det här bara var en liten del av den senaste maskinen då - mycket kvar att gräva i!
... Och när jag gått igenom alltihop och tror att jag är klar så upptäcker jag att den inte kan bilda stygn även fast den rör sig smidigt och fint (peppar, peppar), så får jag börja rota i det också!
Det tog dock en jäkla tid och ansträngning att få till huvudet, och inte blev det så noga heller - oljan är definitivt inte ofärgad som jag torkar bort efter ett tag... Jag har nöjt mig mer eller mindre med att få bort de stora, tydliga beläggningarna som uppenbart stör maskinens funktion. Jag får nog gå över den igen i framtiden och försöka städa bättre - just nu är fokuset att få igång den och se om den funkar.
Edit: Och just det ja, jag glömmer ju hela tiden att tala om vad det är för något! Det är en Singer (såklart
) 29K4!
Och om man youtubar den modellen så upptäcker man snabbt att det finns
ännu knepigare symaskinsnördar därute. Som har just den maskinen... Hm...