Gamla symaskiner, serviceförsök...

Förresten, överallt läser man om hur svååååårt det är att trä en overlord - helst ska man inte göra det alls, man ska knyta ihop trådarna och dra dem igenom när man vill byta tråd! Nä. Det är inte ett dugg svårt faktiskt, tro inte på det där snacket. Det är lite småpillrigt att få tråden runt-och-igenom den där ena undernäbben, men inte alls någon hopplös uppgift.

Det är klart, om alla maskiner har annat trädningsschema än verkligheten medger så kan jag förstå att folk klagar. Men jag misstänker att så inte är fallet. :p
Så joina overlordgänget du med! :D

Det där håller jag fullkomligt med om. Jag tror jag trär om min overlock (overlord) på kortare tid än det skulle ta att knyta och dra igenom.
 
NÅGON SÄLJER EN SINGER 432 FÖR 50 JÄKLA KRONOR! I Stockholm, på blocket. Gode gud, slå till någon!
@Snurrfian ? Garan-fucking-terar att den kan sy igenom jeanstyg. Det är ju samma maskin som jag demonstrerat just det på.
Den har alltså inte många sömmar (raksöm och sicksack i inställbar längd och bredd, that's it, men jösses vilken enormt bra och pålitlig maskin det är.

FEMTIO JÄVLA SPÄNN!!!
 
NÅGON SÄLJER EN SINGER 432 FÖR 50 JÄKLA KRONOR! I Stockholm, på blocket. Gode gud, slå till någon!
@Snurrfian ? Garan-fucking-terar att den kan sy igenom jeanstyg. Det är ju samma maskin som jag demonstrerat just det på.
Den har alltså inte många sömmar (raksöm och sicksack i inställbar längd och bredd, that's it, men jösses vilken enormt bra och pålitlig maskin det är.

FEMTIO JÄVLA SPÄNN!!!
Bra köp du säger att det är, hm?

Yoda%27s_hover_chair.png


Fast jeanstyg ska väl en symaskin klara? :cautious: O_o
 
Bra köp du säger att det är, hm?

Yoda%27s_hover_chair.png


Fast jeanstyg ska väl en symaskin klara? :cautious: O_o

Min syr i... nu kommer jag inte ihåg riktigt när jag gav mig, det finns nånstans i tråden, men fem eller sex lager jeanstyg handlar det alltså om, med fina, jämna sömmar. :grin:

(Och anledningen att jag fokuserade på just jeanstyg är att @Snurrfian håller(?) på med ett projekt med just tjocka lager jeanstyg.)
 
Min syr i... nu kommer jag inte ihåg riktigt när jag gav mig, det finns nånstans i tråden, men fem eller sex lager jeanstyg handlar det alltså om, med fina, jämna sömmar. :grin:

(Och anledningen att jag fokuserade på just jeanstyg är att @Snurrfian håller(?) på med ett projekt med just tjocka lager jeanstyg.)
Den där klara 5 - 6 lager jeanstyg? :eek:
Hm, kanske jag fundera på saken, kanske kan få min middagsgäst att plocka upp den åt mig, om den finns kvar :)
 
@Monstermom Oh du allsmäktiga symaskinsvetare!
Är det värt att köpa en gammal antik singer, fullt fungerande med bord och hela faderuttan för 300 riksdaler?

Tänkte att jag kunde ta bort maskinen och använda bordet till något om inte annat..


Tillägg:

Eller jag borde kanske köpa något annat.. Jag vill ha en rejäl sak, som orkar sy igenom kraftiga grejer, typ tredubbla nylonband :D
Någon?
 
@Monstermom Oh du allsmäktiga symaskinsvetare!
Är det värt att köpa en gammal antik singer, fullt fungerande med bord och hela faderuttan för 300 riksdaler?

Tänkte att jag kunde ta bort maskinen och använda bordet till något om inte annat..


Tillägg:

Eller jag borde kanske köpa något annat.. Jag vill ha en rejäl sak, som orkar sy igenom kraftiga grejer, typ tredubbla nylonband :D
Någon?
Jag hade slått till för det priset! Man brukar kunna tippa ner maskinen "i bordet/under bordet" om man inte vill ha den uppe :)
 
Jag hade slått till för det priset! Man brukar kunna tippa ner maskinen "i bordet/under bordet" om man inte vill ha den uppe :)

Hurpass "avancerat" kan man sy med en sådan maskin? Kan man sy något annat än raksöm?
Hur mycket orkar den? Eller, den är ju egentrampad, så handlar det typ om hur mycket man själv orkar trampa? :D

1000 frågor :angel:
 
Hurpass "avancerat" kan man sy med en sådan maskin? Kan man sy något annat än raksöm?
Hur mycket orkar den? Eller, den är ju egentrampad, så handlar det typ om hur mycket man själv orkar trampa? :D

1000 frågor :angel:
Det är nog hur mycket du själv orkar trampa ;) Nä men jag vet inte riktigt faktiskt, dock lär den palla mer än en vanlig plastig maskin, klarar nog nylonbanden. Be säljaren att du får prova den innan du betalar? :) Det är antagligen bara raksöm på den, men man kommer långt på det :)
 
Det är nog hur mycket du själv orkar trampa ;) Nä men jag vet inte riktigt faktiskt, dock lär den palla mer än en vanlig plastig maskin, klarar nog nylonbanden. Be säljaren att du får prova den innan du betalar? :) Det är antagligen bara raksöm på den, men man kommer långt på det :)

Jag tänkte ha den till att sy lite hundhalsband och sånt i så fall, så inget avancerat direkt.. Men egentligen har jag nog inte plats :p
Det skulle jag ju kunna be om :) Tack för hjälpen!
 
@AraSlei nu har ju redan @Trott gett väldigt bra svar, men eftersom hundhalsband och andra hundsaker med flera lager rejäla nylonband är något jag syr en del av så kan jag ju lägga till mina två ören också. :p

300 är inte ett överpris för en sån maskin, men man kan ha tur och hitta dem billigare också. (Och såklart finns det de som har högre pris - prutmån okänd. :p) Och ja, de funkar finfint att sy sådana saker med, dock har de ingen sicksack. Det är som regel samma maskiner som är inbyggda i bord som också finns på låda (alltså det är oftast samma modeller om de är tillverkade samtidigt, givetvis finns det olika modeller både på låda och i bord), så om du vill ha en rejäl maskin men inte vill ha ett stort trampbord (vilket dock verkligen har sin charm, och som Trott säger kan man fälla ner maskinen och ha det som ett snyggt bord när man inte syr) kan du leta efter motsvarande på låda istället. Nåt sånt här menar jag då:

gm128k-160.jpg

Finns både med elmotor och handvevade, även om de med handvev kan vara svåra att hitta.

Om du vill ha en riktigt stark maskin som har fler sömmar hade jag letat i 400-serien istället. Inte lika snygga (även om de har en egen charm tycker jag :o), men jättebra maskiner.

gm431g-160.jpg

En 431:a

Eller så kan man ju ha flera maskiner. :angel:
 
OK, hörni, lystring! Kolla in min nya kompis:

js6REWN.jpg


Jag vet inte exakt vad den väger, men hela alltet (förutom en liten pinne av trä som är fäst vid trampan) är i gjutjärn... Hittar ingen officiell information om vikten, men har lusläst några annonser på ebay mm och hittar siffran 165 lbs, alltså 74 kg. Vet inte vems idé det var att den måste upp på övervåningen - det var säkert hundens :cautious: - men jag kan ju säga att varenda gram kändes! Och när man får kramp halvvägs i trappen och det inte går att ställa ner eländet och ta en paus, då är det dags att fundera några extra varv om det verkligen är så himla värdefullt att bo ensam. (Nu är den ju på plats och musklerna har nästan slutat skaka, så jodå, fortfarande värt det. :D)

Men i alla fall, visst är den snygg!? Mycket av dekorationerna är fortfarande riktigt välbevarade:

ab9pp86.jpg



BqMKdKG.jpg



CuuZf51.jpg


Mycket rengöring återstår såklart (den är skitig! :wtf:), men visst är den snygg? :love:



Och vilka finesser den har! Den här "armen över armen" som ser ut som något slags brokonstruktion är vad som driver nålen, vilken kraft det blir i den:

oFOZwEM.jpg



Det finns ett litet becktråg att föra tråden genom för vattentäta sömmar:

730OhEJ.jpg



Kolla friarmen, den är inte stor minsann! Känns inte som att det kommer att bli svårt att nå krångliga ställen, sy nära kanter eller inuti trånga hörn längre. :D

rXlXsie.jpg

(Japp, det är en tiokrona. Bred arm va? :cool:)


Det verkar som att det går att flytta handhjulet om man föredrar att ha det bakom, himla praktiskt
Il7MHs2.jpg



Men de riktigt finessiga finesserna hittar man vid pressarfoten! Kolla in de här mysko vingarna:

uVufV9E.jpg



Vad gör de? Jo, man kan vrida pressarfoten 360 grader åt båda håll!

yIoLrgx.jpg


ZDRzFpG.jpg



Och varför skulle man vilja vrida pressarfoten då? Jo, för det är inte bara en pressarfot - det är mataren! Kolla, tänder på undersidan:

hQwzMG4.jpg


Det är alltså pressarfoten som "går" över tyget och matar det under sig, med vridvingarna kan man sy helt exakta vinklar i vilka avancerade mönster som helst!

Det går att ställa stygnlängden - alltså hur stora steg pressarfoten tar - genom att flytta fästet för den så man ändrar vinkeln, och trycket sköts genom en enkel bladfjäder som man spänner med en skruv (fn bortmonterad). Genialiskt och lättanvänt.



Om den syr? Vet ej. Har inte kommit så långt än. :p
 
Man kan skruva loss hela "huvudet" på den! Så det har jag roat mig med ikväll, monterat ner det i så små bitar jag klarar av (två envisa skruvjävlar går hellre av än lossnar... :cautious: :rage:), försökt få bort smutsen, olja upp och skruva ihop det igen. Bilder kommer imorgon, förmodligen. :p

Herregud vad smutsig den är! Inuti såväl som utanpå, det där med becktråg är nog inte den ljusaste idén de haft på Singer misstänker jag... :cautious: Måste hacka bort svarta, stenhårda avlagringar med hammare och mejsel från varenda rörlig del och skrymslen och vrår, lyckas inte lösa upp det med någon av de burkar och flaskor jag har hemma tyvärr. En del av det är nog uppbyggda lager av uråldrig olja (förmodligen av varierande kvalitet också :mad:), men som sagt misstänker jag att tätningsklet till tråden smugit sig med och ställt till elände också.

Men nu rör den sig finfint, den här delen! Tyvärr har jag inte grejer (eller orken att slita med de grejer jag har :angel:) till att putsa bort alla missfärgningar och rostfläckar och göra den blank och fin, men jag kan ju låtsas att jag tänker göra det nästa gång bara. :D

Och så har jag tagit reda på hur gammal den är, och vet ni vad? Den fyller hundra i år!
ffe5778d6ce99b1993f71e75e322b231.gif


Det är faktiskt rätt häftigt, 1915 lämnade den fabriken och trots hårt arbete är den fortfarande i så pass gott skick - och fortfarande till nytta! :bow:
 
OK, det här är ju något av en monolog minst sagt - men sånt har ju aldrig stoppat mig, så! :D

Alltså, "skallen" på maskinen var oväntat enkel att montera bort! Fyra skruvar i "nacken", och så måste man - försiktigt! - slå ut en sprint för att koppla bort vipparmen från nålstången. Sen står man där som Hamlet (oj vad vitsig jag är! :p ... :o), fast maskinen ser inte särskilt traumatiserad ut. Märks knappt att något är borta.

Ryj7FNP.jpg



Dock är klumpen man har i handen riktigt stor och tung! Dessutom ser den ut som något ur en tortyrscen, "Ve haf vays off making you talk, meeester Bondt! :devil:"...

HXA04Rg.jpg

Och innan jag fått ut nålstången (det var bara att ta i och dra riktigt ordentligt till slut, men hur sjutton vet man det innan man haft sönder något som klarat sig fint i hundra år innan man började sabotera?! :cautious:) så åkte den fram och tillbaka när jag rörde på alltihop, och högg mig i händerna och armarna med en gigantisk lädernål i hög hastighet med ordentlig vikt bakom...
Visst, man kunde ju ha skruvat av nålen i alla fall. Men det vore ju fegt. Eller nåt.

Men jag tänker inte lägga ut precis varenda bild på allt jag gjorde (det här är skruv nr 34A, den lägger jag häääär...), inte ens jag är så besatt, utan vi tar det här snabbt och lätt istället!

(Gick ni på det? Hahaha, vad lättlurade ni är!)

Här kan man skruva loss "vingringen" och pressarfotsmekanismen, väldigt enkelt med två skruvar. Tyvärr kunde jag dock inte sedan skilja ringen och inre mekanismen från vingarna och pressarfoten, det verkar krävas att två skruvar samarbetar som absolut hellre dör än ger sig. :banghead:
PeOGXAd.jpg


Tråden sitter fast därinne på ett föga hoppingivande sätt, men jag har ingen trädningsstång (japp, tråden ska träs genom hela nålstången - smidigt! :up: :arghh:) så det är en bro som spektakulärt får tändas eld på senare...


Det blir lite pryttlar och mojänger ganska snabbt...
EzpsPG7.jpg



Men det märks att det behöver göras i alla fall. Kolla på den här... öh... grunkan, så mycket elände som byggts upp genom åren!
uvgx6dv.jpg

Ni kan ju tänka er hur smidigt maskinen går när glidytorna ser ut sådär... :crazy:


Av någon - säkert nödvändig :cautious: - anledning har den här maskinen två trådspännare, vilket alltså betyder två fjädrar som rymmer till skogs när man obetänksamt lättar på en skruv...
kXR2a7C.jpg


Men å andra sidan, att de rymmer sådär betyder väl i alla fall att de fortfarande håller god spänning. :D


Nåja, vi rundar av va? Jag fick aldrig loss den här... UFO-monumentet på ovansidan, det finns inga skruvar och jag vågar verkligen inte ta i mer. (Det kan ha varit en hammare inblandad någonstans längs vägen, men det fick i sådana fall bankas åt andra hållet också för att få tillbaks alltihop på plats efter det vägrat röra sig mer åt det tänkta hållet. Eventuellt. :angel:) Men jag fick upp den tillräckligt för att få loss spännbrickorna i alla fall - vilket var en jäkla tur eftersom det krävdes hammare och mejsel för att skilja dem åt. Ett tag trodde jag att det bara såg ut som spännbrickor men i själva verket var bara en bricka med ett spår i mitten...
Fv9ukdu.jpg



Jaja. För att vara någon som inte syr så börjar jag ha en jäkla massa symaskiner. O_o
Jag har ju dock kommit fram till att jag föredrar mekandet över att sy, så det kan väl eventuellt ha något med saken att göra. Vilken tur att det här bara var en liten del av den senaste maskinen då - mycket kvar att gräva i!
... Och när jag gått igenom alltihop och tror att jag är klar så upptäcker jag att den inte kan bilda stygn även fast den rör sig smidigt och fint (peppar, peppar), så får jag börja rota i det också! :laugh:


Det tog dock en jäkla tid och ansträngning att få till huvudet, och inte blev det så noga heller - oljan är definitivt inte ofärgad som jag torkar bort efter ett tag... Jag har nöjt mig mer eller mindre med att få bort de stora, tydliga beläggningarna som uppenbart stör maskinens funktion. Jag får nog gå över den igen i framtiden och försöka städa bättre - just nu är fokuset att få igång den och se om den funkar. :p

Edit: Och just det ja, jag glömmer ju hela tiden att tala om vad det är för något! Det är en Singer (såklart ;)) 29K4!

Och om man youtubar den modellen så upptäcker man snabbt att det finns ännu knepigare symaskinsnördar därute. Som har just den maskinen... Hm... O_o
 
Senast ändrad:

Hm...
scratch_539ecb33e087c323af67ee39.gif


...

:cautious:


@Monstermom Vilken skönhet maskinen är! Om den någon gång skulle gå sönder, är den värd sin plats som enbart Konst :up:

Ja visst är den!:love:
Misstänker dock att om den går sönder/inte funkar lär jag inte sluta försöka "laga" den innan det är en skrothög kvar bara... :o

@Monstermom du har ju hittat din nisch här i livet, köpa och renovera symaskiner! :up: Men jag tror att du måste sälja några för att det ska gå runt för dig! :D

You will pry my sewing machines from my cold, dead hands!!! :rage: :rage: :rage:

Jag har i alla fall absolut ingen som helst plats kvar för en maskin till, ändå fortsätter jag hålla ett öga på annonser... :angel:
 
Vill ni veta hur man trär en sådan här maskin så är den här videon helt oslagbar! :D


Jag tänkte först länka till där han börjar gå igenom trädningen, 6 min in. Men jag kan absolut inte skala bort den fantastiska kattklappande inledningen (och för de som är pinsamt lättroade rekommenderar jag även att inte missa när han uppskattande... öh, klappar om maskinen 5 min in :laugh:)!

Jag är inte knepigast. :p
... Hittills.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 141
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp