Gamla symaskiner, serviceförsök...

@Blacksmithfarm
Hittar just nu fem olika hva2000 för femhundra och under på tradera (de billigaste ligger ute för en hundring, men de är nya tror jag så det priset kanske inte står sig). Vad är det för maskin du letar efter egentligen? O_o

(Finns för övrigt en Singer 431 som snart går för ca tvåhundra... Su-ve-rän maskin, om det finns några spekulanter därute. :D)
Husqvarna selectric 6570.
(Jag måste inte köpa egen, får låna mammas fiina röda ju :D)
 
Husqvarna selectric 6570.
(Jag måste inte köpa egen, får låna mammas fiina röda ju :D)

Nä, måste måste man ju inte - men det är ju klart man måste! :D

Tänkte bara på att du skrev att du hittat en som var lika dyr som en ny - en sådan utmaning kan man inte bara låta stå! :cool: :laugh:
Måste det vara just en 6570? Alla i 2000-serien verkar vara väldigt bra vad jag förstått? (Även om en rubinröd 6570 är på min drömlista också. :p)
 
Nä, måste måste man ju inte - men det är ju klart man måste! :D

Tänkte bara på att du skrev att du hittat en som var lika dyr som en ny - en sådan utmaning kan man inte bara låta stå! :cool: :laugh:
Måste det vara just en 6570? Alla i 2000-serien verkar vara väldigt bra vad jag förstått? (Även om en rubinröd 6570 är på min drömlista också. :p)
Om det måste vara en 6570?
Tja, eftersom jag har en sådan och "vet" hur den är så känns det säkrare.
Har liksom inte koll på några andra.

(sen kan vi hålla tyst om att mammas maskin behövde service - för den vägrade sy annat än baklänges ett tag... :laugh:Nu är den medgörlig igen :D)

@Blacksmithfarm , igen. :D

Finns en riktigt intressant rackare på blocket, 200 kr, syr endast raksöm! Spännande. :D
Hittar inga fler för under femhundringen (vet ju inte vilket pris du letar bland heller, så jag tog en gräns ur tomma luften :laugh:) men finns ett par som ser riktigt fina ut för 600 och 650...
Nja, jag vill ju liksom inte ha någonting sämre än det jag har tillgängligt.. :p
 
Om det måste vara en 6570?
Tja, eftersom jag har en sådan och "vet" hur den är så känns det säkrare.
Har liksom inte koll på några andra.

(sen kan vi hålla tyst om att mammas maskin behövde service - för den vägrade sy annat än baklänges ett tag... :laugh:Nu är den medgörlig igen :D)


Nja, jag vill ju liksom inte ha någonting sämre än det jag har tillgängligt.. :p

Jag har ju inte någon höjdarkoll på Husqvarnaserierna, men jag trodde alla 2000-modeller var riktigt bra? Vad skiljer en 6570 från en 6430 tex?

Det där med backandet verkar vara ett rätt vanligt fel på dem. Vet du vad det berodde på?
 
@Trott
I manualen till overlorden står det att den vill ha 2054-nålar, men de nålar som följde med är 2022-nålar... Jag tenderar att alltid vilja tro på bruksanvisningar, men med tanke på att den här är bitvis ett mästerverk i non sequitur, och bitvis visar bilder på en helt annan maskin (till exempel i trädningsschemat! :banghead: Jag vet fortfarande inte om jag trär den rätt!) får jag erkänna att jag är lite tveksam. :p
Vet du om det ska vara 2022 egentligen och det bara står fel i manualen?

Hade tänkt beställa ett 2054-paket från bibbis när hon fick hem jerseynålar den här veckan, men tyvärr blev det bara 90-nålar den här gången och jag hade hellre haft tunnare... Så kikar lite på ebay som vanligt och hittar i alla fall 80-nålar (75 verkar slut överallt och 60 vet jag inte om de tillverkas?) men blir så jäkla osäker på om det egentligen är rätt system. Från bibbis hade jag tänkt köpa en del annat också, så hade jag tröst i paketet om jag blev sittandes med ett paket nålar som är fel, men från ebay så blir det ju verkligen bara ett paket riskabla nålar... :nailbiting: :laugh:
 
@Trott
I manualen till overlorden står det att den vill ha 2054-nålar, men de nålar som följde med är 2022-nålar... Jag tenderar att alltid vilja tro på bruksanvisningar, men med tanke på att den här är bitvis ett mästerverk i non sequitur, och bitvis visar bilder på en helt annan maskin (till exempel i trädningsschemat! :banghead: Jag vet fortfarande inte om jag trär den rätt!) får jag erkänna att jag är lite tveksam. :p
Vet du om det ska vara 2022 egentligen och det bara står fel i manualen?

Hade tänkt beställa ett 2054-paket från bibbis när hon fick hem jerseynålar den här veckan, men tyvärr blev det bara 90-nålar den här gången och jag hade hellre haft tunnare... Så kikar lite på ebay som vanligt och hittar i alla fall 80-nålar (75 verkar slut överallt och 60 vet jag inte om de tillverkas?) men blir så jäkla osäker på om det egentligen är rätt system. Från bibbis hade jag tänkt köpa en del annat också, så hade jag tröst i paketet om jag blev sittandes med ett paket nålar som är fel, men från ebay så blir det ju verkligen bara ett paket riskabla nålar... :nailbiting: :laugh:
Jag har absolut ingen aning :crazy: jag har nog inte ens reflekterat över nålarna. Prova köp hem de den vill ha, kan ju hända att den går bättre med andra nålar? De är väl inte så dyra eller? Tror jag köpte ett 100 pack nålar till min industri maskin för typ 150 spänn på ebay :p nu menar jag inte att du behöver köpa så många :D men kan vara värt att testa byta :) jäkla kineser/japaner att göra fel i manualen :down:
 
Jag har absolut ingen aning :crazy: jag har nog inte ens reflekterat över nålarna. Prova köp hem de den vill ha, kan ju hända att den går bättre med andra nålar? De är väl inte så dyra eller? Tror jag köpte ett 100 pack nålar till min industri maskin för typ 150 spänn på ebay :p nu menar jag inte att du behöver köpa så många :D men kan vara värt att testa byta :) jäkla kineser/japaner att göra fel i manualen :down:

Mja, tiopack för ca 80kr (ex frakt) verkar vara vad de billigare ligger på, så klart dyrare än till din industriare i alla fall. Men visst, jag får ju så lov att testa helt enkelt - hoppades på att du satt på facit bara. :p

Hur lärde du dig att trä den, egentligen? Med tanke på att beskrivningen i manualen verkar vara för en annan maskin. :cautious:
Jag har ju fått till det så den funkar, men kanske finns det något bättre sätt egentligen. :D
(Övertråden som är mest mystisk.)
 
Mja, tiopack för ca 80kr (ex frakt) verkar vara vad de billigare ligger på, så klart dyrare än till din industriare i alla fall. Men visst, jag får ju så lov att testa helt enkelt - hoppades på att du satt på facit bara. :p

Hur lärde du dig att trä den, egentligen? Med tanke på att beskrivningen i manualen verkar vara för en annan maskin. :cautious:
Jag har ju fått till det så den funkar, men kanske finns det något bättre sätt egentligen. :D
(Övertråden som är mest mystisk.)
Har för mig det är trädningsschema på insidan av luckan?
 
Har för mig det är trädningsschema på insidan av luckan?

Jadå. Så vitt jag kan avgöra (det är rätt blekt och svårtytt) så är det dock mer likt den maskinen som är i manualen än den lappen faktiskt sitter på. :cautious: :laugh:

Båda vill att jag ska trä ena övertråden genom en sak som helt enkelt inte finns där! Och det är inte så att den är borta, det syns tydligt att det inte är någon skada, något som saknas eller något sådant. Det är helt enkelt en annan design. O_o :rofl:
 
Jadå. Så vitt jag kan avgöra (det är rätt blekt och svårtytt) så är det dock mer likt den maskinen som är i manualen än den lappen faktiskt sitter på. :cautious: :laugh:

Båda vill att jag ska trä ena övertråden genom en sak som helt enkelt inte finns där! Och det är inte så att den är borta, det syns tydligt att det inte är någon skada, något som saknas eller något sådant. Det är helt enkelt en annan design. O_o :rofl:
Nu får du allt skicka bilder så jag fattar kvinna!
 
Nu får du allt skicka bilder så jag fattar kvinna!

OK, får bli ikväll i så fall, är inte vid maskinerna. :p

... Eller för all del, kan låna från internet! :idea:
overlok-yamata-fy14u4ad-4-hilos-familiar-como-nueva-796101-MLA20270718265_032015-F.jpg


Den där metallplattan som sticker ut ovanför nålstången, strax nedanför och till vänster om spänningsrattarna? I manualen är den delad i två delar, ena tråden ska träs i spåret på ovansidan av den, och den andra ska träs i spåret som går i mitten på den. Var är det där spåret i mitten då? O_o
 
OK, får bli ikväll i så fall, är inte vid maskinerna. :p

... Eller för all del, kan låna från internet! :idea:
overlok-yamata-fy14u4ad-4-hilos-familiar-como-nueva-796101-MLA20270718265_032015-F.jpg


Den där metallplattan som sticker ut ovanför nålstången, strax nedanför och till vänster om spänningsrattarna? I manualen är den delad i två delar, ena tråden ska träs i spåret på ovansidan av den, och den andra ska träs i spåret som går i mitten på den. Var är det där spåret i mitten då? O_o
apciaa.jpg
Där?
 
Eller var "där" ett svar på var spåret är? För i så fall är det banne mig osynligt (och okännbart :p), vilka ondskans ritualer måste man utföra för att kunna upptäcka det? :laugh:
Haha nä bara funderade om det var där ett spår skulle vara, så jag letade på samma ställe :p Jag får avvakta och se hur det ser ut på min maskin där hemma. Hemma sent ikväll runt åtta
 
@Monstermom Behöver nog bild på trädningsschemat från manualen samt det från maskinen för att kunna vara mer till hjälp med. Har nog däremot typ alltid trätt som det visar på insidan av luckan på maskinen.
 
Haha nä bara funderade om det var där ett spår skulle vara, så jag letade på samma ställe :p Jag får avvakta och se hur det ser ut på min maskin där hemma. Hemma sent ikväll runt åtta

Haha, OK, började undra om jag faktiskt var galen. (Mer än vanligt alltså.):p

Titta på den här bilden (på en annan maskin):
14sh764-1.jpg


Ungefär så (fast med större mellanrum mellan grön och blå) ser det ut i manualen. Men inte i verkligheten, för där är metallsaken helt plan, odelad, ogenomtränglig... Mystisk. O_o :laugh:
 
@Monstermom Behöver nog bild på trädningsschemat från manualen samt det från maskinen för att kunna vara mer till hjälp med. Har nog däremot typ alltid trätt som det visar på insidan av luckan på maskinen.

Men det går ju inte! Hur trär du i tomma luften!? Tråden fastnar ingenstans om man bara drar den tvärs över den där metallsaken där det saknas ett spår? :confused:
 
Haha, OK, började undra om jag faktiskt var galen. (Mer än vanligt alltså.):p

Titta på den här bilden (på en annan maskin):
14sh764-1.jpg


Ungefär så (fast med större mellanrum mellan grön och blå) ser det ut i manualen. Men inte i verkligheten, för där är metallsaken helt plan, odelad, ogenomtränglig... Mystisk. O_o :laugh:
Jag ser inte ens metallplattan här?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp