Gamla symaskiner, serviceförsök...

Jag ser inte ens metallplattan här?

O_o

*kliar mig i huvudet*

Ser du den där överlagda, ljusgrå texten, det står Sewing Machines Plus tror jag? Precis till vänster om "S" i Sewing är plattans övre kant, sedd rakt framifrån med en grön och en blå spårmarkering. Det är alltså det spåret som den blå markeringen visar som "fattas" på overlorden här hemma.
 
Alltså jag vet inte :p jag måste se nån maskin framför mig känner jag

Jadå, det är ingen som helst brådska! :D
Den funkar ju som sagt nu ändå, jag har dragit båda trådarna i det enda spår som finns och det går ju att sy. Enda grejen är nog att de tenderar att gå av emellanåt (tror alltid det är högernålens tråd som smäller av...), vilket jag gissar beror på att de går tillsammans där de inte borde det. Men jag vet ju inte. Funkar helt ok för min nivå i alla fall. :p
 
O_o

*kliar mig i huvudet*

Ser du den där överlagda, ljusgrå texten, det står Sewing Machines Plus tror jag? Precis till vänster om "S" i Sewing är plattans övre kant, sedd rakt framifrån med en grön och en blå spårmarkering. Det är alltså det spåret som den blå markeringen visar som "fattas" på overlorden här hemma.
Japp nu ser jag den! Hmm, känns ju nästan som vi behöver ha lite syjunta och konsultation!
 
@Monstermom har nästan nyss kommit hem, blev senare än det skulle i stallet. .. men har tagit bilder, lägger in dom här imorgon (pallar inte starta datorn). men min overlord sys med tre trådar, vilket innebär enkel tråd vid nålen. Tror det ska gå att bara köra med tre på din med, och ha enkel nål istället för tvillingnål. Har du bara en tråd där så borde den inte gå av lika mycket/ofta som med två trådar.
 
@Monstermom
21986_10155399883490114_6930774969030891528_n.jpg

11150148_10155399883375114_7127621868821943146_n.jpg

11129926_10155399883245114_4345736398502362501_n.jpg

11101830_10155399883155114_3158722752592037497_n.jpg

10996049_10155399883205114_1901151474581325119_n.jpg

Så ser min maskin ut, och så ser mitt trädningsschema ut.
 
OK, såhär ser mitt trädningsschema ut
cWm2tew.jpg


Och såhär ser maskinen faktiskt ut
za4974b.jpg


Och jadå, den går att köra med bara en nål överst, och det är såklart en lösning. Men... jag vill ha koll på allt! :p
ytterst märkligt. Nu var det ju längesen jag använde den (just för att jag inte fick till det) och kan tänka mig att jag svor över det där med... Jag hade nog vart "lat" och bara kört med tre trådar för att slippa bry mig om vart den fjärde ska ta vägen :p
 
Man har alltså två (eller en) övertrådar och två undertrådar på overlorden? Och alla träs från "konerna"?
Det hade inte jag fattat innan :p :D

Jupp. Det är en rätt mysko apparat! :eek: :laugh:

ytterst märkligt. Nu var det ju längesen jag använde den (just för att jag inte fick till det) och kan tänka mig att jag svor över det där med... Jag hade nog vart "lat" och bara kört med tre trådar för att slippa bry mig om vart den fjärde ska ta vägen :p

Men en overlord ska inte få bli min överherr.... väääääänta lite nu! :cautious:
 
Man har alltså två (eller en) övertrådar och två undertrådar på overlorden? Och alla träs från "konerna"?
Det hade inte jag fattat innan :p :D

Förresten, överallt läser man om hur svååååårt det är att trä en overlord - helst ska man inte göra det alls, man ska knyta ihop trådarna och dra dem igenom när man vill byta tråd! Nä. Det är inte ett dugg svårt faktiskt, tro inte på det där snacket. Det är lite småpillrigt att få tråden runt-och-igenom den där ena undernäbben, men inte alls någon hopplös uppgift.

Det är klart, om alla maskiner har annat trädningsschema än verkligheten medger så kan jag förstå att folk klagar. Men jag misstänker att så inte är fallet. :p
Så joina overlordgänget du med! :D
 
Förresten, överallt läser man om hur svååååårt det är att trä en overlord - helst ska man inte göra det alls, man ska knyta ihop trådarna och dra dem igenom när man vill byta tråd! Nä. Det är inte ett dugg svårt faktiskt, tro inte på det där snacket. Det är lite småpillrigt att få tråden runt-och-igenom den där ena undernäbben, men inte alls någon hopplös uppgift.

Det är klart, om alla maskiner har annat trädningsschema än verkligheten medger så kan jag förstå att folk klagar. Men jag misstänker att så inte är fallet. :p
Så joina overlordgänget du med! :D
Mamma har en overlord :angel:

Hur är det - skär den alltid, eller är det så att man kan välja det?
Är det ett och samma stygn liksom?
 
Mamma har en overlord :angel:

Hur är det - skär den alltid, eller är det så att man kan välja det?
Är det ett och samma stygn liksom?
Den har skär, men om du inte kör tyget på det så skär den ju inte ;) Men, det är ganska skönt att få undan lite överflödigt tyg från sömsmånerna, låt säga att du har 1 cm sömsmån, sytt ihop tyget och sen vill du overlocka kanterna så kör du ju overlordens söm så nära den första sömmen som du vill och blir då av med överflödet och får en smidigare sömsmån :)
 
Mamma har en overlord :angel:

Hur är det - skär den alltid, eller är det så att man kan välja det?
Är det ett och samma stygn liksom?

Det finns några olika stygn, men egentligen blir de rätt lika varandra - tror jag, flera av dem får jag inte riktigt till alls... :o
Rullfåll ska den tex kunna göra, men får inte till det alls. Sen kan man som @Trott säger plocka av en nål (och valet av vilken man tar bort påverkar vilken söm man får också) och få olika sömmar, man kan ställa in sömbredd och stygnlängd. Vad kan man mer göra... Jo, en del (däribland min - i teorin :banghead:) har differentierad matning, så man kan få maskinen att antingen sträcka eller trycka ihop sömmen. Rätt coolt. (Tror jag, då. :p)

På de flesta tror jag man måste montera av knivarna för att få den att inte skära, men det kan man såklart göra. Annars kan man ju helt enkelt sy med mindre sömsmån, så tyget inte når kniven.

Har funderat på vad som skulle hända om man monterar av knivarna och den näbben som går över sömmen - får man en coverlocksöm då?! :idea: :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 141
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp