Gamla symaskiner, serviceförsök...

Men åååååh!
Nu har jag varit mekaniker på inte precis högsta nivå, men någon slags nivå iallafall och bytt Elnans gummigrunka. Resultatet är att att Elnan nu låter väldigt jämnt och fint. Jag har också lyckats trä den och fått den att hämta upp undertråden. Så långt allt frid och fröjd. Problemet är bara att enda sättet att få nålfan att röra sig ur fläcken är att vrida på ratten med handkraft. Att röra på sig bara för att motorn jobbar vägrar den vänligt men bestämt.
Jag har redan gjort slut på all choklad i huset för att lindra min frustration. Vad gör man nu då?

Hoppsan!:eek:

Hoppas du ursäktar eventuell dum fråga men har du växeln i? Jag tänker att det kan vara en enkel sak att missa på en ny maskin... Vet inte exakt hur det funkar på din maskin men det vanvanligaste är väl att man kopplar med ett litet hjul på handhjulet.

Är det inte det hade jag tittat på själva kopplingsmekanismen inuti.
 
Och det här är vad jag pysslat med utan er:
QFvW49K.jpg


PjPyB3R.jpg


3NSyd0J.jpg


Jag... kan inte sy! :arghh: :laugh:

Men det får duga som det blir - vad har man för val liksom? :p

Lyckades som synes inte räkna ut vinkeln på axelsömmen i halslinningen vilket väl blev den allra tydligaste missen, men tyvärr bara en bland måååååååånga! :rofl:
Nåja. Dessa "tröjor" kostade ungefär 35kr styck så det... det ska ju va så! :idea::angel:
 
Och det här är vad jag pysslat med utan er:
QFvW49K.jpg


PjPyB3R.jpg


3NSyd0J.jpg


Jag... kan inte sy! :arghh: :laugh:

Men det får duga som det blir - vad har man för val liksom? :p

Lyckades som synes inte räkna ut vinkeln på axelsömmen i halslinningen vilket väl blev den allra tydligaste missen, men tyvärr bara en bland måååååååånga! :rofl:
Nåja. Dessa "tröjor" kostade ungefär 35kr styck så det... det ska ju va så! :idea::angel:

Snyggt! Själv har jag sytt band till mitt förkldes-test, men inget mer...

Hahahaaaaaaa! Jag såg att ni ställt till med något slags galenskaper i min frånvaro, men jag hann inte inspektera närmare -måste ju hinna skriva! :nailbiting:
Men jag ser en strålande framtid för :turd: på forumet! :rofl:

Bara så du vet - :turd: är chokladglass (or is it?:cautious:)
 
Och det här är vad jag pysslat med utan er:
QFvW49K.jpg


PjPyB3R.jpg


3NSyd0J.jpg


Jag... kan inte sy! :arghh: :laugh:

Men det får duga som det blir - vad har man för val liksom? :p

Lyckades som synes inte räkna ut vinkeln på axelsömmen i halslinningen vilket väl blev den allra tydligaste missen, men tyvärr bara en bland måååååååånga! :rofl:
Nåja. Dessa "tröjor" kostade ungefär 35kr styck så det... det ska ju va så! :idea::angel:
Bra jobbat! Jag ska sy min tunika idag tänkte jag :)
Och skönt att du får ordning på overlorden ;)
 
Jag har just köpt mitt första par handgjorda sandaler. (i Auroville - södra Indien)
De tre små farbröderna hade en sån fin maskin.
Jag tänkte direkt på @Monstermom så jag tog ett kort till hennes och farbrödernas ära (se även de gulliga kossorna i bakrunden)

11084912_438464972984924_235962657_n.jpg

Wow! Är det en Singer?
Syr de skor på en maskin utan friarm!? Jag vill åka på studiebesök. :p

Ser fantastiskt ut, hoppas du har/hade trevligt! :up:
 
Wow... Det verkar ha öst ner "mina" singermodeller på tradera medan jag var borta! :eek:

@Snurrfian har du hittat någon maskin än!? :p
Går en 402a i Västerås om några timmar, just nu strax över en hundring. Har ingen koll på just den modellen, men för det priset är det knappast ett felköp i alla fall. (Allmän "regel" för modellerna tror jag är "slutar på 1" har alla bells & whistles, "slutar på 2" har färre krusiduller. (Och "slutar på 4" är ngt slags senare budgetvariant?) Alltså 401 och 402 är samma maskin, men 402 är enklare. Typ. Och x0x är flaggskeppsutgåvan, även om senare modeller kan vara modernare. Nåt sånt. Tror jag. :p)
Går en 401a också, för inte jättemycket pengar egentligen, men avsevärt mycket dyrare än 402an. Sen måste jag säga att jag verkligen inte begriper mig på internetauktioner! En 431a ligger ute för 1500 med nästan 40 bud, medan en annan ligger ute för 100(!!!!) och inte har några bud alls... :confused: O_o
En 432a med en massa tillbehör för 800, inga bud...
Och en som är oidentifierad men jag tror är en 631a för en krona...

Mysterium för mig... :crazy:
Men köp en av dem, Snurrfian! :D
 
@via hur har det gått med din Elna?
Det har inte gått alls, av den enkla anledningen att jag har först varit i Norrland på begravning och sedan har vi haft sjukstuga här hemma. Jag misstänker att du har alldeles rätt i att det är något jag gör fel helt enkelt, men jag har inte lyckats klura ut vad..
 
Det har inte gått alls, av den enkla anledningen att jag har först varit i Norrland på begravning och sedan har vi haft sjukstuga här hemma. Jag misstänker att du har alldeles rätt i att det är något jag gör fel helt enkelt, men jag har inte lyckats klura ut vad..

Ajdå, beklagar jobbigheterna! :(

När du har tid/ork/lust kan det kanske vara värt att kolla så växeln är i, men inte ens jag är så manisk att jag tänker tjata symaskinsmek när livet bråkar med dig.
 
Wow! Är det en Singer?
Syr de skor på en maskin utan friarm!? Jag vill åka på studiebesök. :p

Ser fantastiskt ut, hoppas du har/hade trevligt! :up:

Jag kan ta lite detaljbilder på den!

Jag rekommenderar stort att åka hit - det är fantastiskt här o ch vi har det underbart förutom en lite släng av Montesumas hämnd O_o
 
@Blacksmithfarm
Hittar just nu fem olika hva2000 för femhundra och under på tradera (de billigaste ligger ute för en hundring, men de är nya tror jag så det priset kanske inte står sig). Vad är det för maskin du letar efter egentligen? O_o

(Finns för övrigt en Singer 431 som snart går för ca tvåhundra... Su-ve-rän maskin, om det finns några spekulanter därute. :D)
 
@Blacksmithfarm , igen. :D

Finns en riktigt intressant rackare på blocket, 200 kr, syr endast raksöm! Spännande. :D
Hittar inga fler för under femhundringen (vet ju inte vilket pris du letar bland heller, så jag tog en gräns ur tomma luften :laugh:) men finns ett par som ser riktigt fina ut för 600 och 650...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp