Gamla symaskiner, serviceförsök...

Nja, inget stretch i den :p lite "glattare " känsla, tunt lite genomskinligt nästan om man håller det mot ljuset, känns "svalt" när man tar på det. Gick att riva av istället för att klippa. Så nått bomull måste det nästan vara?

Det finns ju vävd viskos också, kan det kanske vara det? Det är väl vävda tyger som går att riva (och inte har nån stretch - annat än på bias :grin:), och viskos ska tydligen ha samma "wicking"-egenskaper som bomull så borde vara svalt och luftigt? Jag tror att viskos är lättare att trycka mönster på, eller har jag helt missuppfattat det?

Jag vet inte. Men jag tycker det är sjukt praktiskt. Lätt också när man vill mönsterpassa, det är ju genomskinligt :-)

Hm... Dags att släpa in rullen nån dag då, och se om jag kan komma någon vart. :p
 
Fina tyger! Gillar det som ska bli sommarklänning, men är det också jersey? Jag tänker mig jersey som förhållandevis tungt och tätt (i förhållande till sin tjocklek), så "luftigt" ger mig hjärn-error... :p



Åh, snygg kappa är ju en drömnivå! :love: :laugh:

Ja, "så är det med det" håller jag helt med om, men i boken så är det ungefär samma "så är det med det" fast sett från andra hållet. Har du inget bord? :eek: Jamen då bygger du ett av en dörr eller så! :grin:
Öh... Jaha...

Äh, ska låta dem ligga ett tag, känner jag blev irriterad igen nu när jag skrev. :p



Men ååååååååååååååååååååååååååååååååh, du retas med mig!!! :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Jag kan inte se film, jag kan knappt se bilder! :cry:
Och det är bäst jag inte försöker heller, om jag vill ha något internet kvar nästa vecka. :down:

Använd dina ord, människa! :rage:

Sorry :o
Det är en instruktionsfilm för hur man kan få en bild att se broderad ut :) (om man har photoshop och massa annat :p)
 
Är iväg och snor internet så det här blir lite hafsigt, dålig på att skriva från mobilen...

Har nu hjärtlöst bestulit @Trott på hennes spännande overlock, och ännu mer hjärtlöst skruvat isär min nya skatt!
Bilder, huller om buller:
ebsWrvE.jpg

r5OoPRX.jpg


EmOdVBz.jpg


GDW4WRE.jpg


Nu kan jag inte riktigt se vilka bilder jag lagt in eller i vilken ordning men det borde vara maskineriet och spännmekanismen. Hittade flera intressanta problem! Flera ställen satt ett slags plastigt papper fast i leder, pillrigt att lirka loss. Spänningen hade ett problem per enhet nästan, en var vildgängad, en var väldigt rostig (spillt ngt Trott? ;), och en hade plast i sig... Relativt lätt att rensa ur, men hur får man ihop dem igen i samma läge!? :banghead:

Sen gigantiskt problem med timingen på de där små näbbarna som kör tråden runt nålarna! Vet inte vad som hänt för den kunde inte bilda stygn alls när jag provade den. Efter lite micklande lyckades jag dock räkna ut ungefär hur stygnen ska bildas och fixa timingen. Den är väl knappast helt korrekt, men nu bildar den stygn helt ok i alla fall :up:
Enormt rolig apparat! Jösses vad jag inte begriper mig på den!:laugh: Hade verkligen velat ha internet nu så jag kunde googla!!! :arghh:
Men det kanske går att räkna ut saker själv också... Just nu syr den i alla fall som sagt - och så otroligt stretchiga sömmar :eek: - men jag måste försöka räkna ut sambandet mellan de olika trådspännarna...

II'll be back! :cool:

...i april. :banghead:
 
Är iväg och snor internet så det här blir lite hafsigt, dålig på att skriva från mobilen...

Har nu hjärtlöst bestulit @Trott på hennes spännande overlock, och ännu mer hjärtlöst skruvat isär min nya skatt!
Bilder, huller om buller:
ebsWrvE.jpg

r5OoPRX.jpg


EmOdVBz.jpg


GDW4WRE.jpg


Nu kan jag inte riktigt se vilka bilder jag lagt in eller i vilken ordning men det borde vara maskineriet och spännmekanismen. Hittade flera intressanta problem! Flera ställen satt ett slags plastigt papper fast i leder, pillrigt att lirka loss. Spänningen hade ett problem per enhet nästan, en var vildgängad, en var väldigt rostig (spillt ngt Trott? ;), och en hade plast i sig... Relativt lätt att rensa ur, men hur får man ihop dem igen i samma läge!? :banghead:

Sen gigantiskt problem med timingen på de där små näbbarna som kör tråden runt nålarna! Vet inte vad som hänt för den kunde inte bilda stygn alls när jag provade den. Efter lite micklande lyckades jag dock räkna ut ungefär hur stygnen ska bildas och fixa timingen. Den är väl knappast helt korrekt, men nu bildar den stygn helt ok i alla fall :up:
Enormt rolig apparat! Jösses vad jag inte begriper mig på den!:laugh: Hade verkligen velat ha internet nu så jag kunde googla!!! :arghh:
Men det kanske går att räkna ut saker själv också... Just nu syr den i alla fall som sagt - och så otroligt stretchiga sömmar :eek: - men jag måste försöka räkna ut sambandet mellan de olika trådspännarna...

II'll be back! :cool:

...i april. :banghead:

Ser spännande ut :)
Jag har anammat felsägningen från GBsewingBee och kallar numer overlock för Overlord :cool:
I övrigt kan jag inget om dem...
 
Är iväg och snor internet så det här blir lite hafsigt, dålig på att skriva från mobilen...

Har nu hjärtlöst bestulit @Trott på hennes spännande overlock, och ännu mer hjärtlöst skruvat isär min nya skatt!
Bilder, huller om buller:
ebsWrvE.jpg

r5OoPRX.jpg


EmOdVBz.jpg


GDW4WRE.jpg


Nu kan jag inte riktigt se vilka bilder jag lagt in eller i vilken ordning men det borde vara maskineriet och spännmekanismen. Hittade flera intressanta problem! Flera ställen satt ett slags plastigt papper fast i leder, pillrigt att lirka loss. Spänningen hade ett problem per enhet nästan, en var vildgängad, en var väldigt rostig (spillt ngt Trott? ;), och en hade plast i sig... Relativt lätt att rensa ur, men hur får man ihop dem igen i samma läge!? :banghead:

Sen gigantiskt problem med timingen på de där små näbbarna som kör tråden runt nålarna! Vet inte vad som hänt för den kunde inte bilda stygn alls när jag provade den. Efter lite micklande lyckades jag dock räkna ut ungefär hur stygnen ska bildas och fixa timingen. Den är väl knappast helt korrekt, men nu bildar den stygn helt ok i alla fall :up:
Enormt rolig apparat! Jösses vad jag inte begriper mig på den!:laugh: Hade verkligen velat ha internet nu så jag kunde googla!!! :arghh:
Men det kanske går att räkna ut saker själv också... Just nu syr den i alla fall som sagt - och så otroligt stretchiga sömmar :eek: - men jag måste försöka räkna ut sambandet mellan de olika trådspännarna...

II'll be back! :cool:

...i april. :banghead:
Spännande! Har knappt använd den, så vettetusan hur plast eller papper har kommit emellan i den O_o:nailbiting: hoppas verkligen du får ihop den igen så jag i te får gå resten av livet med dåligt samvete över att sånt nått skit till dig :nailbiting:
 
Är iväg och snor internet så det här blir lite hafsigt, dålig på att skriva från mobilen...

Har nu hjärtlöst bestulit @Trott på hennes spännande overlock, och ännu mer hjärtlöst skruvat isär min nya skatt!
Bilder, huller om buller:
ebsWrvE.jpg

r5OoPRX.jpg


EmOdVBz.jpg


GDW4WRE.jpg


Nu kan jag inte riktigt se vilka bilder jag lagt in eller i vilken ordning men det borde vara maskineriet och spännmekanismen. Hittade flera intressanta problem! Flera ställen satt ett slags plastigt papper fast i leder, pillrigt att lirka loss. Spänningen hade ett problem per enhet nästan, en var vildgängad, en var väldigt rostig (spillt ngt Trott? ;), och en hade plast i sig... Relativt lätt att rensa ur, men hur får man ihop dem igen i samma läge!? :banghead:

Sen gigantiskt problem med timingen på de där små näbbarna som kör tråden runt nålarna! Vet inte vad som hänt för den kunde inte bilda stygn alls när jag provade den. Efter lite micklande lyckades jag dock räkna ut ungefär hur stygnen ska bildas och fixa timingen. Den är väl knappast helt korrekt, men nu bildar den stygn helt ok i alla fall :up:
Enormt rolig apparat! Jösses vad jag inte begriper mig på den!:laugh: Hade verkligen velat ha internet nu så jag kunde googla!!! :arghh:
Men det kanske går att räkna ut saker själv också... Just nu syr den i alla fall som sagt - och så otroligt stretchiga sömmar :eek: - men jag måste försöka räkna ut sambandet mellan de olika trådspännarna...

II'll be back! :cool:

...i april. :banghead:

Det är intressant det här. Jag, som är apparatfobiker, tycker faktiskt att det är intressant när du lägger in bilder på symaskiners innanmäte. Vart ska det sluta?
 
Skräckblandad förtjusning? Som att titta på närbilder av spindlar i trygghet bakom skärmen? :idea:
Jag tror faktiskt att det har att göra med att jag lekte med symaskinen som liten. Jag hade en väldigt tillåtande mamma som var helt okej med att jag sydde hur som helst, bytte sömrattar (minns inte vad de heter. Förlåt, @Monstermom, jag kommer inte ihåg vad de heter. Något med kammar, va?) stup i kvarten.

Det gjorde att symaskinen aldrig blev en riktig APPARAT, utan det var en leksak. Något som gick att fippla med lite som man ville. Och den gjorde som man förväntade sig!
 
Men åååååh!
Nu har jag varit mekaniker på inte precis högsta nivå, men någon slags nivå iallafall och bytt Elnans gummigrunka. Resultatet är att att Elnan nu låter väldigt jämnt och fint. Jag har också lyckats trä den och fått den att hämta upp undertråden. Så långt allt frid och fröjd. Problemet är bara att enda sättet att få nålfan att röra sig ur fläcken är att vrida på ratten med handkraft. Att röra på sig bara för att motorn jobbar vägrar den vänligt men bestämt.
Jag har redan gjort slut på all choklad i huset för att lindra min frustration. Vad gör man nu då?
 
Men åååååh!
Nu har jag varit mekaniker på inte precis högsta nivå, men någon slags nivå iallafall och bytt Elnans gummigrunka. Resultatet är att att Elnan nu låter väldigt jämnt och fint. Jag har också lyckats trä den och fått den att hämta upp undertråden. Så långt allt frid och fröjd. Problemet är bara att enda sättet att få nålfan att röra sig ur fläcken är att vrida på ratten med handkraft. Att röra på sig bara för att motorn jobbar vägrar den vänligt men bestämt.
Jag har redan gjort slut på all choklad i huset för att lindra min frustration. Vad gör man nu då?
Skickar den till @Monstermom?
 
Men åååååh!
Nu har jag varit mekaniker på inte precis högsta nivå, men någon slags nivå iallafall och bytt Elnans gummigrunka. Resultatet är att att Elnan nu låter väldigt jämnt och fint. Jag har också lyckats trä den och fått den att hämta upp undertråden. Så långt allt frid och fröjd. Problemet är bara att enda sättet att få nålfan att röra sig ur fläcken är att vrida på ratten med handkraft. Att röra på sig bara för att motorn jobbar vägrar den vänligt men bestämt.
Jag har redan gjort slut på all choklad i huset för att lindra min frustration. Vad gör man nu då?
Hur överförs kraften från motor till "drivhjul"?(det du snurrar på)

Är det en rem, typ såhär:
142117589885870400_resized.jpg

142117588480900900_resized.jpg

Som du ser på sista bilden så kan jag på min maskin skruva loss och justera var motorn sitter och därigenom hur hårt remmen sitter.
Glappar remmen?
Får den grepp?
Kan du hjälpa igång den?

Har du ingen rem så vet jag inte.... :p
 
Äh, jäkla fummelfingrar!

Spännande! Har knappt använd den, så vettetusan hur plast eller papper har kommit emellan i den O_o:nailbiting: hoppas verkligen du får ihop den igen så jag i te får gå resten av livet med dåligt samvete över att sånt nått skit till dig :nailbiting:

Hahaha! Absolut ingen fara! Jag tycker ju bara det är kul! :D
Plastiga papperet ser ut att vara en tillverkningsartefakt.
Jag och overlorden kommer bitvis ok överens numer till och med, även om det helt klart är roligare att meka än att sy...:cautious:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp