Gamla symaskiner, serviceförsök...

Vad är det som händer då?
Glesa smala stygn och fel spänning på tråden antagligen, = antagligen någon ratt som ska justeras.
Har joxat med spänningen nu och försökt komma på vilken ratt som var vad nu igen. På pappret gick det nu att sy med tråd. Men fick ha övertråden ganska så lös för att inte ha ihjäl pappret.
 
Glesa smala stygn och fel spänning på tråden antagligen, = antagligen någon ratt som ska justeras.
Har joxat med spänningen nu och försökt komma på vilken ratt som var vad nu igen. På pappret gick det nu att sy med tråd. Men fick ha övertråden ganska så lös för att inte ha ihjäl pappret.

Ja, papper är ju rätt tunt och ömtåligt. :p

Mönstersömmar kan ju se väldigt mysko ut om man inte har rätt längd och bredd på dem har jag märkt, är det nåt sånt du menar strular?

Har du kollat också så dina matartänder är uppe? Din maskin kan koppla ur dem tror jag? Med sänkta matartänder så blir ju stygnen som man själv kör dem, vilket sannerligen inte blir lika jämnt resultat som om man låter maskinen köra. :D
 
Ja, papper är ju rätt tunt och ömtåligt. :p

Mönstersömmar kan ju se väldigt mysko ut om man inte har rätt längd och bredd på dem har jag märkt, är det nåt sånt du menar strular?

Har du kollat också så dina matartänder är uppe? Din maskin kan koppla ur dem tror jag? Med sänkta matartänder så blir ju stygnen som man själv kör dem, vilket sannerligen inte blir lika jämnt resultat som om man låter maskinen köra. :D
Den matar på bra, men krävs tydligen ännu lösare spänning på tyget jag testade nu än pappret.
 
Den matar på bra, men krävs tydligen ännu lösare spänning på tyget jag testade nu än pappret.

Varför lösare spänning? Har du olika spänning på olika ställen i de här sömmarna? Vad är det för tyg? Hur ser det ut på undersidan?
Om du sätter en annan färg i övertråden än i undertråden (men samma tjocklek!) så kan du lättare se vad som händer med tråden.
 
Varför lösare spänning? Har du olika spänning på olika ställen i de här sömmarna? Vad är det för tyg? Hur ser det ut på undersidan?
Om du sätter en annan färg i övertråden än i undertråden (men samma tjocklek!) så kan du lättare se vad som händer med tråden.
Det har jag, annan tråd dvs. Rosa undertråd som syns så i kanten på nästan alla stygn. Syns inte på bilden bara.

Tagit nya
vit övertråd


Rosa undertråd
 
Varför lösare spänning? Har du olika spänning på olika ställen i de här sömmarna? Vad är det för tyg? Hur ser det ut på undersidan?
Om du sätter en annan färg i övertråden än i undertråden (men samma tjocklek!) så kan du lättare se vad som händer med tråden.
Bommulstyg, har ändrat lösheten lite här och var mellan de olika mönstersömmarna.har kommit fram till att ju bredare söm ju lösare tråd behövs.
 
Sådärja! Varsågod, här får du en virtuell godis :grin::
78602178.jpg


Nåla igenom faller nog bakplåtspapper på. :p
Stort nog kanske tar bort torky också, men det har ju den fina finessen att det går att sy ihop! :idea:
Bara riva ut tillräckligt långa remsor och dra dem igenom symaskinen lite kvickt, så har du mönsterpapper! :D

Kollade nu, 15m x 80cm kostar 45 kr. :D
Billigare med torky! Men kanske inte jättedyrt med mönsterpapper heller? :p

:yuck::wtf::nailbiting::arghh: jag vill inte ha dina klubbor...

Nej, det var nog inte så farligt dyrt ändå...

Mönsterpapper på rulle är inte så dyrt, brukar vara 25 m för 50-100 kr. jag använder både riktig Mönsterpapper och sån papp man lägger på golvet när man ska måla, sån brun man kan köpa på stor rulle på tex ÖB :p brukar rita konstruktionen på papp, sen kopiera av mina bitar med Mönsterpapper (man ser igenom Mönsterpapper och man vill inte klippa sönder det man ritat upp själva konstruktionen på)

Är det sådant "bra" då? som är mjukare?

Har ju köpt lite styvbitar (ganska stora...) så kanske ska offra det till att testsy ett förkläde?
 
Bommulstyg, har ändrat lösheten lite här och var mellan de olika mönstersömmarna.har kommit fram till att ju bredare söm ju lösare tråd behövs.

Ja, det stämmer! Ju bredare stygn desto lägre spänning.

Men kanske är din undertråd felspänd? Kolla så spännfjädern på spolkapseln inte har ludd under sig (dra en nål under fjädern lite försiktigt). Du kan också prova "the bobbin test", där du håller i tråden (ur maskinen såklart :p) och gör en liten knyck så ska spolkapseln glida ner några cm innan den bromsar helt - eller om du har en liten fjädervåg, så ska tydligen undertrådsspänningen ligga runt 35-40g ungefär... (Utan fjädervåg kan du såklart mäta upp en vikt och knyta den i tråden och se om fjädern håller emot eller ej.)
 
:yuck::wtf::nailbiting::arghh: jag vill inte ha dina klubbor...

Nej, det var nog inte så farligt dyrt ändå...



Är det sådant "bra" då? som är mjukare?

Har ju köpt lite styvbitar (ganska stora...) så kanske ska offra det till att testsy ett förkläde?

Du måste ta emot dem, sådetså. :grin:

Styvbitar, kardmorrband - du har de bästa felskrivningarna! :D
Jag vill absolut se ett förkläde sytt av stora styvbitar! :bump:
 
Ja, det stämmer! Ju bredare stygn desto lägre spänning.

Men kanske är din undertråd felspänd? Kolla så spännfjädern på spolkapseln inte har ludd under sig (dra en nål under fjädern lite försiktigt). Du kan också prova "the bobbin test", där du håller i tråden (ur maskinen såklart :p) och gör en liten knyck så ska spolkapseln glida ner några cm innan den bromsar helt - eller om du har en liten fjädervåg, så ska tydligen undertrådsspänningen ligga runt 35-40g ungefär... (Utan fjädervåg kan du såklart mäta upp en vikt och knyta den i tråden och se om fjädern håller emot eller ej.)
Menar du undertråd spol hållaren? Har försökt rensa den med nål och fuktig grov tråd men den verkar vara helt ren även om den känns trög ibland.
 
Menar du undertråd spol hållaren? Har försökt rensa den med nål och fuktig grov tråd men den verkar vara helt ren även om den känns trög ibland.

Ja precis. Här är en käck liten film om vad jag menar! :D

Det är också en god idé att olja igenom allt som ska oljas, och innan dess rensa ut ludd som kan bråka med hur jämnt mekaniken kan röra sig... Om du kikat på mina maskinbilder så ser du extremfall på hur illa det kan bli, men även ganska lite ludd på fel ställen kan göra att det går ojämnt.
 
Är det här en komedi? :confused:

Jag har bara sett några minuter hittills, men jag fattar ingenting! Verkligen noll! Men jag drabbas av en stark önskan att riva isär en motor... :cautious: :laugh:
 
Ja, det stämmer! Ju bredare stygn desto lägre spänning.

Men kanske är din undertråd felspänd? Kolla så spännfjädern på spolkapseln inte har ludd under sig (dra en nål under fjädern lite försiktigt). Du kan också prova "the bobbin test", där du håller i tråden (ur maskinen såklart :p) och gör en liten knyck så ska spolkapseln glida ner några cm innan den bromsar helt - eller om du har en liten fjädervåg, så ska tydligen undertrådsspänningen ligga runt 35-40g ungefär... (Utan fjädervåg kan du såklart mäta upp en vikt och knyta den i tråden och se om fjädern håller emot eller ej.)

Menar du undertråd spol hållaren? Har försökt rensa den med nål och fuktig grov tråd men den verkar vara helt ren även om den känns trög ibland.

Ja @Buck gör Bobbin-testet! (om du läst tråden så vet du hur det gick för mig ;))

Du måste ta emot dem, sådetså. :grin:

Styvbitar, kardmorrband - du har de bästa felskrivningarna! :D
Jag vill absolut se ett förkläde sytt av stora styvbitar! :bump:

Men jag VILL inte HA dem! :mad:

Felskrivningar? Vem? Jag?
Det skulle vara så!
Om du får hitta på namn så får jag minsann stava som jag vill (eller som mina fingrar vill...) :p :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp